Divadlo Continuo: Poledne (80 %)
Mezi nejlepšími pěti inscenacemi zmiňme vedle ještě jednu událost vymykající se žánrovému zařazení. Jihočeské Divadlo Continuo se v tomto prostoru pohybuje odjakživa, jeho březnová novinka Poledne třeba osciluje mezi pohybovým divadlem, činohrou a loutkami. „Uskupení okolo režiséra Pavla Štourače si pro svoji novinku Poledne vybralo nepříliš známý příběh osmi statečných Rusů, kteří v srpnu 1968 vyrazili na Rudé náměstí osaměle protestovat proti okupaci Československa a dokázali pro svůj názor riskovat (a v podstatě i obětovat) svůj život,“ píšeme v recenzi Tanec se sklenkami. O tíži sovětské totality lze vyprávět lehce.
„To, že se jejich pohnutky přímo dotýkaly našeho národního stigmatu, nás téměř zavazuje o jejich osudu něco vědět. Už jen z tohoto důvodu je snaha Continua chvályhodná. Poledne však není zajímavé pouze pro své východisko. Štouračovi se totiž podařilo vytvořit zřejmě vůbec nejčitelnější a a nejsrozumitelnější představení Continua za poslední dobu, které má tím pádem potenciál oslovit široké spektrum diváků,“ zazní ještě k představení, které soubor uvádí v jihočeských Malovicích i pražské La Fabrice.
Další „osmdesátiprocentní“ inscenace zmiňme alespoň výčtem: Kytice pražského spolku Kašpar, imerzivní Dům v jabloních uskupení Pomezí, Idiot v Městských divadlech pražských a Poslední sezení u doktora Freuda, jenž uvedlo Divadlo v Řeznické.