Režisér a choreograf Petr Zuska během zkoušek Terapie v Dejvickém divadle

Režisér a choreograf Petr Zuska během zkoušek Terapie v Dejvickém divadle | foto: Hynek Glos

Do neznámých vod. Zuska chystá totální Terapii s herci Dejvického divadla

  • 0
Původně plánovali premiéru novinky Terapie už na 30. března, proto Dejvické divadlo právě finalizuje její přípravy. Populární scéna se opět vrhla do neprobádaných území, autorskou novinku zde totiž nachystal světoznámý choreograf Petr Zuska.

„Špičkoví herci, citliví lidé s dobrou energií a pokorou. Mají kuráž a chuť vyplouvat do i pro ně ne úplně známých vod,“ popisuje Zuska spolupráci se zdejšími činoherci.

Dejvičtí s Trojanovou režií vyčkají. Živý kontakt je nejvíc, říká Myšička

Diváci se mohou těšit například na Kláru Melíškovou, Zdeňku Žádníkovou-Volencovou, Pavla Šimčíka, Veroniku Khek Kubařovou, Hynka Čermáka či třeba Martina Myšičku. 

„V obsazení mám osm herců, typově dost odlišných, což byl vlastně i jeden z mých záměrů. Vycházím z toho, co po každém jednom z nich mohu pohybově chtít, tak aby se cítili komfortně, aby to vypadalo přirozeně a aby to sloužilo věci jako celku,“ přibližuje Zuska kus, kde se potká poezie s činohrou, činohra s pohybem a pohyb s hudbou, aby společně vytvořily komplexní dílo. „Snad by mohl vyhovovat termín totální divadlo.“

Básně Ortena i Skácela

Motiv terapie napadl Zusku už během prvního jarního lockdownu. „Nějakým hnutím osudu jsem tehdy zhlédl film Davida Cronenberga
A Dangerous Method, který pojednává o vztahu Sigmunda Freuda a jeho žáka Carla Junga. Záhy jsem si po dlouhých letech znovu přečetl geniální knihu Irvina D. Yaloma Když Nietzsche plakal, v níž zase jde o fiktivní setkání a terapii onoho filozofa s proslulým vídeňským lékařem Josefem Breurem,“ vysvětluje bývalý šéf Baletu Národního divadla, kde bral inspiraci. 

„Medicínský pojem terapie znamená proces, jehož cílem je vyléčit nemocného. V širším kontextu také soubor opatření prováděných s cílem pozitivně ovlivnit průběh onemocnění. Jak ale všechno tohle funguje v labyrintu našich životů, emocí a představ, už přenechám diváckému zážitku,“ naznačuje ke kusu, v němž zazní i poezie Jiřího Ortena, Jana Skácela, Václava Hraběte, Vladimíra Holana či třeba Pavla Zajíce.

Zuska je známý odpůrce současných protiepidemických opatření. Přiznává, že v Terapii diváci pár narážek najdou. „Konkrétně v básních současných čtyřicátníků, zmíněného Pavla Zajíce či Jana Škroba, najdete mnohé, co se skvěle hodí k současné situaci. V rámci mého jevištního pojetí ale nejde o prvoplánovou revoltu. Ta dle mého do divadla nepatří. Jde o nadsázku, nadhled, absurditu a humor, o což v našem představení všeobecně není nouze,“ dodává.

Dílo se premiéry dočká až po uvolnění opatření a otevření divadel.