Carmen konkuruje i zvučnějším titulům

aktualizováno 
Do noci šlehají plameny, rytmy flamenca rozechvívají zem, vášně pění krev a zatemňují rozum a sáhnout po noži a pušce je stejně přirozené jako si přihnout z lahve. Na scéně Divadla Na Fidlovačce se právě hraje Carmen. Nikoliv však Bizetova opera, ale muzikál, k němuž napsali libreto režisér Juraj Deák a Klára Špičková.

Nejde přitom ani o přepracování operní partitury do muzikálové podoby, jak tomu bylo před časem například u Rusalky. Původní hudbu - jen občas v ní prokmitnou tóny záměrné bizetovské citace - k této Carmen složil Ondřej Brousek.

A nejde také ani o žádné přešlechtěné muzikálové monstrum; přitom však scéna s malou točnou dodává inscenaci překvapivou mnohotvárnost od syrové rustikálnosti až k aréně koridy, kostýmy jí propůjčují nádech exotiky a podtrhují sex-appeal hereček.

Možná, že u vzniku ambiciózního projektu stála čistě pragmatická divadelní úvaha o tom, jakou hru najít pro Yvettu Blanarovičovou. Ta je svým jižanským typem, temperamentem i pěveckými schopnostmi do titulní role přímo předurčena. Navíc má i charizma ženy, která umí muže uhranout tak, že se z jeho mysli vypaří logika jako ranní rosa. A právě to se přihodí Josému, když opustí hezky nalinkovanou vojenskou kariéru i rodinný život, a zatímco kolem padají mrtví kamarádi, on zvolí cestu psance po boku Carmen.

Představitel Josého Marek Holý - vyklubal se z něj ostatně dobře disponovaný muzikálový interpret - tuhle proměnu podává s chlapskou přímočarostí. Nenechává tak místo na pochybnosti a směřuje k naplnění tragického osudu. K nejsilnějším místům inscenace však patří výstupy, v nichž se střetává Carmen s Angelou v podání Terezy Bebarové. Pro ni jsou zpěv i tanec stejně přirozené jako dýchání a jiskřičky smyslnosti jí doslova přeskakují na konečcích prstů. O co zajímavější by Carmen mohla být, kdyby tahle postava měla na jevišti své místo až do samého konce...

Carmen je však zároveň i velkou ansámblovou záležitostí, jejíž podoba se skládá z řady dalších výkonů - mj. Eliška Balzerová coby Matka Josého, Zuzana Vejvodová jako Micaela nebo Milan Šulc, jenž vystřihl rázovitého Cikána Gaňa. A samozřejmě i ze sborových čísel, v nichž lze sice zahlédnout odlesk inspirace Saurovou filmovou Carmen, ale přesto působí dostatečně svébytně. Byť pánská část souboru, zejména pokud jde o náročnější pěvecké části Brouskovy partitury, místy naráží na hranice svých možností.

Na libretu muzikálu je znát, že se jeho tvůrci chtěli vyslovit i ke kontroverzním společenským problémům. Vše funguje, dokud se o nepochopení dvou světů, dvou odlišných kultur, kde se jeden čin vykládá různým způsobem, vypráví skrze peripetie hrdinů. Jenže ve chvíli, kdy se začínají problémy „řešit“ v disputacích a postavy mají předepsáno lidově pseudofilozofické mudrování, tak to začíná v textu skřípat. Skladatel Ondřej Brousek se jako muzikálový debutant uvedl ve výborném světle. Dokáže podpořit dramatičnost příběhu, aniž ho prvoplánově hladí po srsti, a umí vypíchnout odstíny emocí.

Škoda ale přece jen, že si v Carmen počínal až s přílišnou pečlivostí architekta, snad veden velkou zodpovědností - a nepustil ze řetězu živelnost a dravost, kterou projevuje jako klávesista při koncertech kapely Monkey Business. Písničkám by to dodalo větší říz a snad by ho to i přivedlo k tomu, že by složil nějaký ten muzikálový hit - tuhle výtku už nejspíš slyšel od premiéry tolikrát, až mu z toho musí zvonit v uších.

Carmen rozvíjí inscenační linii, která od novodobých začátků Fidlovačky, kdy zde uvedli Šumaře na střeše, tvoří protipól k lehkonohým komediím. Nejde sice o vybroušený muzikálový klenot, ale nelze si nepovšimnout talentu, odvahy a upřímnosti, s jakou je tento příběh zničujících vášní a touhy vyprávěn. A díky tomu má šanci se prosadit i v konkurenci zvučnějších titulů ze světa muzikálu.

Herečka a zpěvačka Yvetta Blanarovičová.

Autoři:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Další z rubriky

Činoherák, Švanďák, Provázek. Kam noví šéfové nasměrují tradiční scény

Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel

Tři výrazné divadelní scény, tři noví umělečtí šéfové. Brněnská Husa na provázku, pražské Švandovo divadlo i Činoherní...

RECENZE: Neokouzlí. Slova Jáchyma Topola asi nebylo třeba ilustrovat

Záběr z představení Kouzelná země

Když se na naši první scénu poprvé jako autor dostává jeden z nejtalentovanějších spisovatelů posledních třiceti let,...

Vstupte do Kouzelné země. Na první scéně poprvé zahrají Jáchyma Topola

Záběr z představení Kouzelná země

Příběh země, v níž je možné úplně všechno, slibuje pražské Národní divadlo v nejnovější premiéře nazvané Kouzelná země....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz