Carmen konkuruje i zvučnějším titulům

aktualizováno 
Do noci šlehají plameny, rytmy flamenca rozechvívají zem, vášně pění krev a zatemňují rozum a sáhnout po noži a pušce je stejně přirozené jako si přihnout z lahve. Na scéně Divadla Na Fidlovačce se právě hraje Carmen. Nikoliv však Bizetova opera, ale muzikál, k němuž napsali libreto režisér Juraj Deák a Klára Špičková.

Nejde přitom ani o přepracování operní partitury do muzikálové podoby, jak tomu bylo před časem například u Rusalky. Původní hudbu - jen občas v ní prokmitnou tóny záměrné bizetovské citace - k této Carmen složil Ondřej Brousek.

A nejde také ani o žádné přešlechtěné muzikálové monstrum; přitom však scéna s malou točnou dodává inscenaci překvapivou mnohotvárnost od syrové rustikálnosti až k aréně koridy, kostýmy jí propůjčují nádech exotiky a podtrhují sex-appeal hereček.

Možná, že u vzniku ambiciózního projektu stála čistě pragmatická divadelní úvaha o tom, jakou hru najít pro Yvettu Blanarovičovou. Ta je svým jižanským typem, temperamentem i pěveckými schopnostmi do titulní role přímo předurčena. Navíc má i charizma ženy, která umí muže uhranout tak, že se z jeho mysli vypaří logika jako ranní rosa. A právě to se přihodí Josému, když opustí hezky nalinkovanou vojenskou kariéru i rodinný život, a zatímco kolem padají mrtví kamarádi, on zvolí cestu psance po boku Carmen.

Představitel Josého Marek Holý - vyklubal se z něj ostatně dobře disponovaný muzikálový interpret - tuhle proměnu podává s chlapskou přímočarostí. Nenechává tak místo na pochybnosti a směřuje k naplnění tragického osudu. K nejsilnějším místům inscenace však patří výstupy, v nichž se střetává Carmen s Angelou v podání Terezy Bebarové. Pro ni jsou zpěv i tanec stejně přirozené jako dýchání a jiskřičky smyslnosti jí doslova přeskakují na konečcích prstů. O co zajímavější by Carmen mohla být, kdyby tahle postava měla na jevišti své místo až do samého konce...

Carmen je však zároveň i velkou ansámblovou záležitostí, jejíž podoba se skládá z řady dalších výkonů - mj. Eliška Balzerová coby Matka Josého, Zuzana Vejvodová jako Micaela nebo Milan Šulc, jenž vystřihl rázovitého Cikána Gaňa. A samozřejmě i ze sborových čísel, v nichž lze sice zahlédnout odlesk inspirace Saurovou filmovou Carmen, ale přesto působí dostatečně svébytně. Byť pánská část souboru, zejména pokud jde o náročnější pěvecké části Brouskovy partitury, místy naráží na hranice svých možností.

Na libretu muzikálu je znát, že se jeho tvůrci chtěli vyslovit i ke kontroverzním společenským problémům. Vše funguje, dokud se o nepochopení dvou světů, dvou odlišných kultur, kde se jeden čin vykládá různým způsobem, vypráví skrze peripetie hrdinů. Jenže ve chvíli, kdy se začínají problémy „řešit“ v disputacích a postavy mají předepsáno lidově pseudofilozofické mudrování, tak to začíná v textu skřípat. Skladatel Ondřej Brousek se jako muzikálový debutant uvedl ve výborném světle. Dokáže podpořit dramatičnost příběhu, aniž ho prvoplánově hladí po srsti, a umí vypíchnout odstíny emocí.

Škoda ale přece jen, že si v Carmen počínal až s přílišnou pečlivostí architekta, snad veden velkou zodpovědností - a nepustil ze řetězu živelnost a dravost, kterou projevuje jako klávesista při koncertech kapely Monkey Business. Písničkám by to dodalo větší říz a snad by ho to i přivedlo k tomu, že by složil nějaký ten muzikálový hit - tuhle výtku už nejspíš slyšel od premiéry tolikrát, až mu z toho musí zvonit v uších.

Carmen rozvíjí inscenační linii, která od novodobých začátků Fidlovačky, kdy zde uvedli Šumaře na střeše, tvoří protipól k lehkonohým komediím. Nejde sice o vybroušený muzikálový klenot, ale nelze si nepovšimnout talentu, odvahy a upřímnosti, s jakou je tento příběh zničujících vášní a touhy vyprávěn. A díky tomu má šanci se prosadit i v konkurenci zvučnějších titulů ze světa muzikálu.

Herečka a zpěvačka Yvetta Blanarovičová.

Autoři:

Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Filmový průmysl stojí na prahu změn, vzkazují z Hollywoodu Pitt a DiCaprio

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Najdete v Hollywoodu zářivější hvězdy? Oba se na absolutním vrcholu popularity drží téměř třicet let. Nyní se poprvé...

Husákovy děti „sjíždějí“ na internetu veselé seriály po více dílech

Jim Parsons s kolegy ze seriálu Teorie velkého třesku na hollywoodském chodníku...

Muži online nejvíce sledují filmy, ženy zase seriály, jejichž fanoušky je také generace zvaná Husákovy děti, která...

RECENZE: Tenkrát v Hollywoodu se najde vše, co má (nejen) Tarantino rád

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Dobám, kdy se muži nebáli být chlapy a ženy uplatnit svůj půvab, kdy z hereckých karavanů duněl kuřácký kašel a hvězdám...

Zemřel americký herec Peter Fonda, motorkář z Bezstarostné jízdy

Peter Fonda (Palm Springs, 2. ledna 2018)

Ve věku 79 let zemřel v pátek v Los Angeles americký herec Peter Fonda, informoval podle agentury Reuters časopis...

Další z rubriky

RECENZE: Břicho písecké velryby fascinuje, je v něm však trochu těsno

Záběr z premiéry inscenace V břiše velryby

Do opuštěného a vypuštěného areálu písecké vodárny situovalo jihočeské Divadlo Continuo svůj letošní letní projekt V...

Burleska funguje, ale striptýz bych sem nevozil, říká ředitel Letní Letné

Ředitel a zakladatel festivalu Letní Letná Jiří Turek (5. srpna 2019)

Už se od nás inspirují i v zahraničí, ale učíme se pořád, říká před zahájením 16. ročníku novocirkusového festivalu...

O smrti a neřestech, tedy pro dospělé, varují loutky vyrobené podle soch

Příprava marionet podle Braunových soch pro představení Jedem s medem

Představení není primárně určeno dětem! Jasná informace doprovází nejnovější loutkové představení souboru Geisslers...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz