RECENZE: Divadelního Čapka drží sám Čapek. Školy by váhat neměly

  8:55aktualizováno  8:55
Nejen o útrapách z posledních let života Karla Čapka vypráví autorská hra, kterou končilo minulou sezonu Divadlo Rokoko.

Jiří Hána a Milan Kačmarčík v kusu Čapek | foto: Alena Hrbková

Jiří Hána se v titulní postavě Karla Čapka setkává v cele se spisovatelem s nápadnou dikcí. Koho Viktor Dvořák znázorňuje, je tak divákovi jasné dřív, než se oba shodnou, že píšou dopisy své Olze. Imaginární setkání Čapka s Havlem rámuje červnovou novinku Divadla Rokoko asi až zbytečně okatě, na druhou stranu však tvůrci určitou apelativnost kusu od začátku nezastírají.

Za autorským počinem dramaturgyně Městských divadel pražských Věry Maškové a režiséra Pavla Kheka se totiž skrývá víc než jen poctivé rešerše pro popis posledních let života našeho literárního velikána a jeho nejbližších.

Fotogalerie

Tvůrci se totiž v pozadí Čapkovy tragédie rozhodli divákům naservírovat konec první republiky. A šli na to doslova didakticky - jak podle učebnice dějepisu rok po roku sledujeme blížící se nacistickou hrozbu, mnichovskou zradu, smrt TGM i Čapkův konec. Čím víc se blížíme začátku války, tím víc události nabírají na obrátkách. Děj navíc doprovází projekce i filmové záběry. Pro člověka zběžně obeznámeného s problematikou 30. let ve střední Evropě může doslovnost inscenace působit úsměvně, avšak vzhledem k tomu, na jak veliký okruh diváků současná Městská divadla cílí, zní to jako logický a chvályhodný záměr. Khekovi se totiž podařilo všechna data a zásadní dějinné zvraty, jakož i dobovou atmosféru, zasadit do děje dostatečně svižně. Vynikne třeba Čapkův střet se studenty na Švehlově koleji v době insigniády či příjemně divadelní vsuvky z redakce nejmenovaných novin.

Tam, kde se začne příliš šustit papírem (“Já je viděl, ty vaše mloky!”), se hra naštěstí může opřít o nějaký doslovný úryvek z Čapkovy názorové tvorby. Vybroušenost jeho slov i myšlenek totiž dokáže udeřit i po osmdesáti letech, což je pro divadelního Čapka velkou výhodou. Tou další je pak vyčerpávající výkon Jiřího Hány, povedená scéna a promyšlená choreografie ostatních herců míhajících se po jevišti převážně v dvojrolích.

Čapek

Divadlo Rokoko

premiéra 3. června 2017

režie: Pavel Khek

hrají: Jiří Hána, Máša Málková, Milan Kačmarčík, Viktor Dvořák, Petra Tenorová, Aleš Bílík, Michael Vykus, Petr Klimeš, Jan Řezníček, Jitka Smutná, Stanislava Jachnická, Hana Doulová, Jan Vlasák

Hodnocení­: 75 %

Jak bylo zmíněno v úvodu, tvůrci chtěli vedle samotného Čapka zpodobnit i jisté paralely 30. let s dnešní dobou. Pomáhá tomu polopatě podaná linka mileneckého trojúhelníku. I zde z díla čouhá silná doslovnost, ovšem přejí-li si tvůrci, aby jejich Čapek skutečně zapůsobil zeširoka, není asi důvod vkládat náročné jinotaje. Teď už jen zajistit, aby si do divadla našli cestu ti, kterým je třeba Čapkovy myšlenky a hrůzu doby předžvýkat. Vyšší stupně základních škol by v rámci hodin češtiny či dějepisu váhat rozhodně neměly.


Nejčtenější

Poprvé v bondovce bude agentem 007 žena, černošská herečka Lashana Lynchová

Britská herečka Lashana Lynchová ve filmu Captain Marvel

Novým tajným agentem s označením 007 bude po Danielu Craigovi poprvé v dějinách bondovek žena a černoška, britská...

Oldřich Kaiser prodělal infarkt. Skončil na jednotce intenzivní péče

Oldřich Kaiser (1. března 2017)

Herec Oldřich Kaiser (64) skončil po prodělaném infarktu myokardu na jednotce intenzivní péče v jedné z pražských...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

KOMENTÁŘ: Mizerných dvě stě tisíc korun je dělí od nesmrtelnosti

Moderátor Marek Eben uvedl 29. června 2019 zrestaurovaný film Spalovač mrtvol...

Seznam je to úctyhodný a zároveň smutný. Úctyhodný, protože obsahuje jména našich velkých filmařských mistrů; smutný,...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

Další z rubriky

Lístky, prosím. Diváci zakusí předvolební manipulaci s informacemi

Záběr z premiérového uvedení imerzivního kusu Pozvání v pražské Usedlosti...

Je lepší vyčkávat? Věřit v obrat? Zasáhnout? Takové otázky kladou návštěvníkům autoři novinky „Lístky, prosím“. Už ve...

RECENZE: Hvězdy Mostu nezklamaly. Poctivá Zimní pohádka se táhne jako med

Martin Hofmann a Petra Špalková v Zimní pohádce

Vedle Saši Rašilova, Aleny Mihulové či třeba Matouše Rumla se v nejnovější premiéře Letních shakespearovských slavností...

RECENZE: Jak český král Vladislav v lázni seděl a Dalibora soudil

Svatupluk Sem jako král Vladislav obklopený lazebnicemi v inscenaci Smetanova...

Nová inscenace Smetanova Dalibora v Národním divadle se nestane událostí. Režie je ilustrativně-pantomimická a zpěváci...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz