Snímky slavného Bauhausu

Brno - Rozsáhlou kolekcí snímků, které vznikly v proslulém německém Bauhausu, představuje jako vůbec první instituce v tuzemsku brněnský Dům umění. Na území České republiky se tak dostávají v premiéře fotografie čtyřiceti pedagogů a žáků věhlasného německého institutu, který existoval v letech 1919 až 1933. Bauhaus zásadním způsobem ovlivnil světovou architekturu i design.

"U nás se bohužel vědomí o Bauhausu omezuje na znalost velkoobchodu se stavebním materiálem a nářadím," poznamenává ředitel brněnského Domu umění Pavel Liška. Připomíná proto skutečnost, že bez Bauhausu a jeho holandského dvojníka - skupiny De Stijl - by dnes neexistovala třeba moderní architektura, jak ji reprezentuje brněnská vila Tugendhat. Dědictví Bauhasu lze snadno vystopovat z každého lepšího moderního sídliště či obchodu s moderním nábytkem.

Bauhaus

Věhlasný umělecký institut v Německu. Vznikl v roce 1919 ve Výmaru pod vedením Waltera Gropia. O šest let později byl přeložen do Desavy. Cílem institutu bylo sjednocení všech rukodělných a uměleckých zručností a výkonů do jednoho celku - do stavby (Bau), kterou bylo myšleno hotové dílo, ať už se jednalo o předmět (design) nebo dům (architektura). V Bauhausu se sešla mezinárodní elita tehdejšího výtvarného umění: Johannes Itten, Gerhard Marks a později Vasilij Kandinskij či Paul Klee. V roce 1930 se stává ředitelem Bauhausu Ludwig Mies van der Rohe, který ho přeměnil ve školu architektury. V roce 1932 fašistická NSDAP desavský Bauhaus uzavírá. Van der Rohe školu ještě rok udržel v Berlíně.

Brněnská kolekce sto dvaceti čtyř fotografií je členěná tematicky. Vedle proslavených záběrů se objevují téměř neznámé práce dokumentující neskutečnou rozmanitost média fotografie a jeho využití. "Samostatné oddělení fotografie bylo v Bauhausu otevřeno až v roce 1929. Do této doby zde byla fotografie chápana jen jako dokumentační prostředek," říká kurátorka Jana Vránová. Přesto výstava zahrnuje práce fotografů Bauhausu z celých dvacátých let.

Návštěvník brněnské výstavy situované do všech přízemních prostor Domu umění narazí na plejádu slavných, i když u nás namnoze neznámých jmen: Paul Citroen, László Moholy-Nagy, Lucia Moholy, Walter Peterhans či Herbert Bayer. Portréty a autoportréty umělců Bauhausu tvoří jeden ze šesti tematických okruhů. Tyto snímky nevydávají pouze svědectví a vzhledu portrétovaného, ale i o roli, kterou si přisuzuje. "Jsou realistické, hravé, surrealistické, konstruované, ironické či s využitím různých světelných a technických prostředků," vysvětluje kurátorka.

Kompaktní celek vztahující se k zátiší představuje zejména osobnost oficiálního pedagoga a mistra pro fotografii Waltera Peterhanse. Jinou kapitolu tvoří sada snímků budov Bauhausu a architektury.

Také další části výstavy otevřené do 1. července představují originalitu a nový způsob vidění Bauhausu. V nezvyklých úhlech pohledu a diagonálních kompozicích je tady zachyceno lidské tělo, přírodní struktury či pouze fantaskní magický svět.

Zcela novým aspektem bylo využití typografie ve fotografii koncem dvacátých let," zdůrazňuje Vránová. Jiné moderní kvality vyjadřují různé koláže, fotomontáže či fotoplastiky simulující na dvojrozměrném snímku plastickou hodnotu objektu.
Unikátní výstava připravená Institutem pro zahraniční vztahy ve Stuttgartu do Brna připutovala ze Slovinska. Vedle kouzla, které sebou staré snímky automaticky nesou, je skutečnou přehlídkou vynalézavosti a invence.

Autorem snímku Pantoflíčky z roku 1926 je Otto Umbehr, který tvořil pod uměleckým pseudonymem Umbo