Moravská filharmonie mění svoji tvář

Olomouc - Prach, dráty trčící ze zdi a všudypřítomní dělníci, to je Moravská filharmonie. Budova orchestru se dočkala zásadní opravy. Výsledek, který by měli první návštěvníci spatřit 3. prosince, přijde Olomouc na 32 milionů korun. Nové bude skoro vše. Měnily se věci neviditelné, jako elektroinstalace, i věci pro hudební sál podstatné. Jednoduše, aby bylo v hledišti dobře vidět a především slyšet.

Filharmonie má, přesněji měla 467 míst. Od prosince by mělo být sedadel pět stovek, a navíc stovka v Mozartově sále. Jak se povedlo zvětšit kapacitu? "Balkony rozšíříme po stranách na dvě řady a vzadu na čtyři řady. V přízemí jsme ale jednu řadu sedadel ubrali, aby sezení bylo pohodlnější," vysvětluje architekt  Milan Obenaus. Samozřejmostí jsou nová sedadla.

Akustika
Filharmonie sídlí v historickém objektu, jehož prostory nejsou nafukovací. Koncertní sál tak má dané prostory a zdaleka nepatří k největším. "Sál je opravdu  příliš malý, a tudíž nemá akustické vlastnosti nutné pro symfonickou hudbu, jako je tomu u větších sálů," říká architekt a vysvětluje, že například optimální doba dozvuku pro symfonickou hudbu je 1,95 až 2 sekundy. "Olomoucký sál měl 1,27 sekundy," přibližuje záhady zvuku Obenaus. A tak pokud měl někdo někdy na koncertě pocit, že špatně slyší, nemusel to být špatný dojem.

Jak vysvětlují odborníci, zvuku neprospěly ani obklady, nedobrý byl i třeba tvar pódia. "V sále nedocházelo ke zpožďování zvuku odrazy a ohybem. Podle akustických měření sál vycházel s hodnocením jako ucházející," doplňuje Obenaus.

Se zvukem souvisí i mnoho "maličkostí". Třeba nad jevištěm se objeví mušle. "Mušle má za úkol částečně vracet zvuk zpět k hráčům, aby se navzájem lépe slyšeli, a hlavně nasměrovat zvuk k posluchačům v sále. Jeviště tak dostane novou podobu, neboť se nad ním bude vznášet 'oblak' z šikmo letících zavěšených trojúhelníků. Jeho účelem bude vytvoření delšího dozvuku s větší 'živostí' tónů, a to pomocí mezer mezi trojúhelníky, kudy se zvuk dostane do prostoru mezi tímto oblakem a stropem, a tam se zpozdí," vypočítává podrobnosti architekt.

Stopy empíru
"Reduta s přilehlými prostory sloužila původně jako tančírna, s balkonem o stejné šíři po celém obvodu sálu. Pro potřeby filharmonie bylo již dříve vestavěno vyvýšené pódium a překážející balkon nad jevištěm zúžen. Ve středu sálu visíval velký zlacený lustr. Z původních interiérů se však nedochovalo vůbec nic," říká architekt. Svým způsobem tak měl volné ruce. "Celý koncept řešení tak vychází z dialogu původní empírové architektury s moderním pojetím interiéru," shrnuje Milan Obenaus.

Co tedy zůstane jako stopa minulosti? Třeba  štuková výzdoba stropů, litinové sloupy objevené pod obložením ve foyeru. Nově se zvětší šatny, dámské toalety, přibude nové schodiště a výtah pro vozíčkáře z Divadelní uličky.

Mozartův sál
Bude mít nové, jinak umístěné pódium pro komorní hudbu a bude tu bar. "Protože tento sál bude mimo jiné vybaven i stolky a židlemi, bude zde možno posedět také mimo přestávky na koncertech. Sál by měl být vybaven také videoprojekcí a s provozem baru se počítá i mimo koncerty," vysvětluje architekt.

Mozartův sál dostane i dvě nové předsazené stěny, které sice mohou sloužit i jako místo pro výstavy obrazů, hlavně ale budou, zjednodušeně řečeno, pohlcovat nežádoucí zvuky.

Moravská filharmonie Olomouc

,