Do Šumperka se již po sedmé sjelo na 24 vybraných dětských sborů (tj. cca 1100 dětí), přes sto sbormistrů a dalších hostů. Šumperské sborové dny, které se letos konaly 27. až 29. dubna, se za léta své existence z kapacitních důvodů ustálily jako festival spíš menší, ale výběrový a svou atmosférou zcela neopakovatelný.
Žánrovou pestrost zajistila pečlivá dramaturgie festivalu, která do jednoho dne soustředila sbory mateřských a poté základních škol ze Šumperska, vždy se společným repertoárem všech zpěváčků. Na večerních koncertech vystoupily vesměs sbory, které patří k stálicím vysokých kvalit naší sborové tradice, anebo se k ní blíží. Ze všech uveďme alespoň Radost Praha, Severáček Liberec, Primavera Brno, a samozřejmě domácí Motýli Šumperk. Výborní byli i švýcarští hosté St. Laurentius Bülach a vynikající Prieboj z Prievidze.
V koncertním sále zněla většinou světská sborová tvorba různých stylových epoch i žhavé současnosti, k níž patřily skladby přítomných skladatelů - V. Neumanna, J. Hanuše a tuzemského nejfrekventovanějšího textaře V. Fischera. Pól duchovní hudby v chrámovém prostředí zazněl ve vytříbeném, pěvecky dokonalém projevu Kühnova dětského sboru. Repertoárové rozšíření přineslo provedení Mozartovy Korunovační mše C dur (KV 317) pražským chlapeckým sborem Pueri gaudentes s Komorním orchestrem pražské konzervatoře.
Kühnův dětský sbor vystoupil ještě téhož dne večer a představil se publiku ve zcela nečekané podobě. Uvedl totiž svitu lidových písní Slavnosti jara od O. Máchy, které část dětí pod vedením renomovaných folkloristů a choreografů provedla i scénicky tak, jak to sbor připravil pro své loňské turné po Malajsii a Singapúru. Pro posluchače to byl inspirativní a silný zážitek, neboť ne vždy si "v pěně našich dnů" uvědomujeme, jaké bohatství a hudební krásu má náš domov.
Perličkou přehlídky byl nedělní koncert, který byl specifický. Tento koncert se totiž secvičuje na několika krátkých zkouškách během festivalu, neboť na pódiu se spojí nejen účinkující sbory, ale i bývalí členové Šumperského dětského sboru a mnozí z přítomných sbormistrů. V pestrém programu se u dirigentského pultu vystřídalo několik sbormistrů.
Na koncertě byla za celoživotní sbormistrovskou činnost předána Milanu Uherkovi Cena Bedřicha Smetany, která představuje nejvyšší poctu českému sbormistrovi, a čestné členství města Šumperka se symbolickým klíčem od města. Závěrečný koncert i s provedením známé školní scény z opery Jakobín (s dirigentem M. Uherkem) bych si pro jeho kvality velmi přála slyšet na CD.
A vůbec se nemohu zbavit pocitu, že je projevem malé tvůrčí a dramaturgické potence našich moravských i pražských televizních studií, které nejsou s to zachytit podobné dokumenty stálé aktivní hudebnosti vysokých kvalit, lidské pospolitosti - přitom i v divácky atraktivní nabídce.