„Tím, že soud v roce 2020 muže rehabilitoval, došlo rovněž ke zrušení rozsudku Okresního soudu Cheb ze dne 2. 2. 1989 o zabrání vozidla Opel Manta. Ve věci tedy bylo třeba znovu rozhodnout. A to, zda návrhu prokurátora z roku 1988 nyní vyhovět, či nevyhovět,“ vysvětluje právní zástupce Holgera Frenzela, advokát Lubomír Müller.
Podle jeho slov soud zjistil, že návrhu vyhovět nelze a v tom smyslu také rozhodl.
„V této době už neexistuje podezření, že předmětné vozidlo ohrožuje bezpečnost lidí, majetku či společnosti, anebo dokonce nebezpečí, že bude sloužit ke spáchání zločinu. Soud rovněž poukázal na to, že už od té doby uplynulo téměř 34 let a v tomto období se významně změnila geopolitická mapa Evropy,“ doplňuje Müller.
Podivuje se však nad tím, že proti takovému rozhodnutí podala státní zástupkyně stížnost.
„Naopak by to měla být státní zástupkyně, která rozhodne, jak ve věci dále spravedlivě postupovat. Proto navrhujeme, aby soud její stížnost zamítl a státní zástupkyni uložil, aby ve věci dále konala,“ dodává Müller.
O vůz přišel Holger Frenzel, když se na podzim v roce 1988 pokoušel v úkrytu za zadními sedačkami propašovat do západního Německa východní Němku Krystinu Hauck. Na hraničním přechodu v Pomezí však neušli bdělým pohraničníkům.
Krystinu čekala deportace, Holger Frenzel skončil ve vězení, odkud se dostal po pěti dnech díky prezidentské amnestii. Jeho vůz propadl státu. Jak tehdejší prokurátor uvedl, bylo to kvůli tomu, aby jako občan nepřátelské země nemohl s vozem páchat podobné nepřístojnosti v budoucnu.
Zda automobil ještě existuje, není jasné. Poslední informací, kterou je možné dohledat, je prodej zabaveného vozu prostřednictvím autobazaru v Klatovech.
Podle advokáta bude mít pětatřicet let starý veterán Opel Manta, pokud ještě existuje, výjimečnou hodnotu. A to nejen kvůli svému stáří, ale i vzhledem k úpravám, které na něm jeho první majitel udělal. A rovněž k neobyčejnému příběhu, který je s automobilem spojený.