Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Ze sypače je vidět jen pár metrů. Na Boží Dar míří co dvě hodiny

  15:15
Spojení Božího Daru se zbytkem světa udržuje každé dvě hodiny tatra a co hodinu traktor. Na jeden z nejkritičtějších úseků Karlovarského kraje vyrazil se silničáři i redaktor MF DNES.

„Není to tak hrozné. V posledních letech se dá říct, že zimní počasí je spíše parodií na pořádnou zimu,“ říká hned zkraje noční směny šéf zimní údržby krajských silničářů Josef Bulka.

Cesta na Boží Dar je přitom jednou z nejtěžších výzev, které Karlovarský kraj silničářům nabízí. „Pojďte, ukážu vám, o čem mluvím,“ vyzývá Bulka.

Začínáme v Horním Ždáru u Ostrova, kde se nachází jeden z několika skladů na posypové materiály.

„Nevím, jestli udržím třináctku. U Boče není po pár minutách poznat, že jsem tam jel,“ svěřuje se řidič, který přijel pro sůl.

„Ten se tady otočí ještě tak třikrát,“ tipuje šéf zimní údržby podle svých zkušeností a také předpovědi počasí.

Po několika otočeních bagru je korba sypače plná a ten do tmy vyráží na nekonečný boj. Sklad se zhasne, zavře a já za trvalého sněžení čekám na další sypač.

Řidiči kamionů blokují silnici i kvůli přestávkám

„Právě třináctka patří mezi klíčové komunikace. Ve velkém ji využívají tiráky, což je často problém, neboť často zůstanou viset ve stoupání a silnice je skoro neprůjezdná. A objížďka téměř neexistuje,“ vysvětluje Bulka.

Jiná cesta je dlouhá, proto ji téměř nikdo nevyužívá. Klíčová tepna na sever Čech tak často zůstává zablokovaná. Často za to může i další extrém.

„Řidiči kamionů musí splňovat pravidelné přestávky. Občas se tak stane, že nějaký tirák uvázne v kopci. Najedeme tam s naší technikou, podsolíme je, aby mohli jet dál, ale místo toho řeknou, že zrovna mají pauzu. Zatáhnou záclonku a jdou v kabině spát, i když tím blokují silnici,“ popsal Bulka.

Nic s takovými šoféry podle něho nesvedou ani policisté. „Mohou ho vyzvat, aby odjel. Dokonce mu dají i razítko, že mu to nařídili, jenže to není v cizině akceptováno. A tak hodiny spí přímo v kamionu na silnici,“ popisuje paradox Bulka.

Do toho přijíždí šestikolová tatra, která se společně se svým božídarským řidičem stará o to, aby sněžení nejvýš položené město v Česku zcela neodřízlo od civilizace.

„Naložím zásoby a můžeme vyrazit,“ říká mi krátce před půlnocí šofér.

V nejhorším nastupuje „Božídarský expres“

Za prudkého sněžení vyrážíme. Vidět je jen na pár metrů. Stěrače rychle stírají a snaží se aspoň na chvilku ukázat svět mimo kabinu. Najednou se zvedá vítr a ze stromu padá obří masa sněhu. Vidět není nic dlouhé dvě tři vteřiny.

„Jezdím se sypačem už 36 let. Ani nevím, kolikrát denně zdolám kopec nahoru,“ snaží se překřičet motor řidič a dál se soustředí na těch pár momentů, kdy je přes usilovně pracující stěrače vidět ven.

Po zdolání kruhového objezdu a dvou ostrých zatáček se začínáme blížit jednomu z nejkritičtějších bodů. V tom zapraská vysílačka a informuje o prvním velkém karambolu, o havárii autobusu u Žalmanova. Je vidět na pár metrů, proto mě udivují slova Bulky o tom, že je tohle počasí ještě dobré.

„Když je nejhůř, vzniká tu Božídarský expres. To sypač jezdí jen od Abertamské zatáčky na Boží Dar a zpět. Navíc nám pomáhají policisté a celníci, kteří kolonu provází výstražným znamením. Řidiči tak jedou s námi v koloně a orientují se hlavně podle sluchu. To je jediná možnost, jak udržet Boží Dar a tisíce jeho návštěvníků ve spojení se světem,“ popisuje krizový scénář šéf zimní údržby.

To už projíždíme okolo města a blížíme se ke Klínovci. Ač celou trasu jezdím celkem pravidelně, nyní ji nepoznávám a jen hádám, kde může být. Cestou potkáváme pár aut. Někteří uhýbají, další dělají, že sypač nevidí.

„Škoda mluvit,“ mávne šofér rukou. Ještě jednou dokola objíždíme Boží Dar a míříme do garáže.

„Teď mám na dvě hodiny pauzu, než zase začnu jezdit. Zkusím si zdřímnout,“ loučí se se mnou řidič.

GPS není vždycky přítel

Na často slýchanou otázku, kde jsou silničáři, existuje jednoduchá odpověď. „Jsou jasně dané priority. Podle nich postupujeme. Vyjíždíme jak podle hlášení našich sond, tak podle zkušeností, ale i volání lidí na náš dispečink,“ vysvětluje Bulka.

Některé silnice v kraji naopak silničáři nechávají ladem. Tady ale přichází problém.

„Jedná se o koncové úseky, horské silnice a často i cyklostezky. Místní o těch místech vědí a vyhýbají se jim. Ale poté přijedou turisté, kteří slepě věří GPS navigaci a nekoukají na značky. Vjedou tam, a co se nestane. Zapadnou,“ popisuje Bulka.

Často je to navíc v místech, kde ani není mobilní signál a lidé ani sami přesně nevědí, kde jsou. Poté proto přichází na řadu členové Horské služby a záchranná akce.

„Občas se ale stane, že se dovolají odtahové službě a chtějí, aby přijela. Ta dojede a zapadne taky. Další extrém je to, že někteří mladí na tyto úseky jezdí naschvál a snaží se je zdolat,“ dodal na závěr Bulka.

Autor:
  • Nejčtenější

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56

Ve čtvrtek odpoledne najel osobní vlak u Skalné na Chebsku do spadlého stromu a částečně vykolejil....

V Mariánských Lázních opět zpívá fontána, letos však jen do konce srpna

2. května 2024  12:03

Do nové sezony vkročila poslední dubnový večer Zpívající fontána v Mariánských Lázních. Letos bude...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...