Chebské nádraží čekají změny. Cestování mají lidem usnadnit výtahy

  8:29aktualizováno  8:29
Přívětivější pro cestující, ale i mnohem bezpečnější by mohlo být chebské nádraží po rekonstrukci. Změní se například vstup na nástupiště. Ten zčásti obstarají výtahy. Projekt, který by mělo na jaře schvalovat Ministerstvo dopravy, předpokládá i opravu peronů, kolejí, výhybek a zabezpečovacího zařízení.

Nádraží v Chebu se dočká mnohých novinek, například bezbariérových nástupišť. | foto: Petr Przeczek, 5plus2.cz

„Souhlas ministerstva bude rozhodujícím milníkem pro další přípravu a následnou realizaci. Odhadované náklady jsou přibližně 450 milionů korun. Předpokládáme, že se podaří zajistit financování z operačních programů,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Nádraží v Chebu

První nádraží získal Cheb v létě 1865. Reprezentativní, téměř dvě stě metrů dlouhá budova, byla dílem renomovaného mnichovského architekta Hügela.

Objekt za 1,5 milionu zlatých skrýval zázemí například pro tři poštovní úřady, pět celnic, tři čekárny, jeden velký restaurační sál a více než stovku obytných i úředních místností.

Po rekonstrukci v roce 1910 se chebská stanice stala secesní perlou mezi nádražními budovami.

O pětatřicet let později, na jaře 1945, však na jejím místě zbyla jen hromada sutin.

Staniční budovu nahradilo na dlouhá dvě desetiletí dřevěné provizorium. Nové nádraží začalo částečně sloužit až v roce 1962.

Na rekonstrukci čeká chebské nádraží už řadu let. Největšími problémy pro cestující je právě absence bezbariérových vstupů na perony. Ty jsou navíc příliš nízké a požadavkům na moderní cestování už nevyhovují.

„Snad se konečně něco změní,“ doufá náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil a doplňuje, že chebské nádraží je co do přepravy cestujících největším dopravním uzlem v kraji s mezinárodním významem. Sbíhá se tu pět železničních cest, vede tudy i koridorová trať.

„Nádražím v Chebu denně projde na pět tisíc lidí, které odveze nebo přiveze půl druhého sta vlaků,“ přiblížil ředitel Krajského centra osobní dopravy Vladimír Omelka.

Podle jeho slov nádraží, které vyrostlo v sedmdesátých letech minulého století, citelně chybí právě bezbariérové přístupy na jednotlivá nástupiště. „Pro matky s kočárky, pro cestující, kteří se s obtížemi pohybují, nebo pro invalidy na vozíčku jsou podchody často nepřekonatelný problém,“ doplnil Omelka.

To potvrzuje i jeden z chebských vozíčkářů Tomáš Harant. „Přiznám se, že vlakem moc nejezdím. Vím o tom, že přístup na nástupiště tu bývá komplikovaný, tak raději sháním jiný druh dopravy.“ Právě rekonstrukce by mohla vše změnit.

Chebské nádraží patří k nejzdařilejším dílům architekta Josefa Dandy. Moderní stavba z let 1962-65 nahradila mnohaleté dřevěné provizorium. Výstavní secesní budovou evropských parametrů, kterou se Cheb honosil v první polovině minulého století, totiž v samém závěru války zničily letecké bomby.

Josef Danda zasvětil většinu své profesní dráhy návrhům železničních staveb. Chebské nádraží patří do trojice jeho staveb, které vznikly v padesátých letech na místě starších budov zničených americkým bombardováním během druhé světové války.

Nádraží v Klatovech, Chebu a Pardubicích mají mnoho společných rysů. Chebské nádraží však tehdejší politická reprezentace vnímala jako výkladní skříň pro návštěvníky ze západu a v jeho bohaté výzdobě se už uplatňuje bruselský styl. Příkladem jsou dvě mozaiky v hale a kovová plastika na průčelí.

Danda svá nádraží koncipoval jako komplexní dopravní terminály s mnoha dalšími doprovodnými funkcemi. Také v Chebu navazuje staniční budova na rozsáhlé prostranství, kde na železnici navazuje autobusová doprava a parkoviště osobních automobilů.

Nejčtenější

VIDEO: Honím čas, vysvětlil řidič kamionu předjíždění v zatáčce

Kamera natočila řidiče, který předjížděl na plné čáře v zatáčce

Bezohledného řidiče tahače s návěsem, který na Sokolovsku na plné čáře a navíc do zatáčky předjížděl ve vysoké...

Moje zodpovědnější generace. Více jsme se rvali, vzpomíná Kumstát

Petr Kumstát ze Sparty se raduje z gólu v utkání se Zlínem. S gratulací...

Po dvou protrápených sezonách ve Spartě nechtěl další podstupovat. Petra Kumstáta nezlákala ani možnost rozloučit se s...

Boj s obří štikou na Skalce trval přes půl hodiny

Václav Fikar, chebský rybář a spisovatel chytil na Skalce trofejní štiku 118...

Krokodýl. Právě tak rybáři říkají obrovským štikám. O ulovení takového krokodýla sní většina z nich, ale dostat na...

Sdružení firem odmítá pokračovat v dostavbě chebské nemocnice

Kontrolní den na stavbě chebské nemocnice. Na snímku nový pavilon. (3. ledna...

Dostavba a revitalizace chebské nemocnice za půl miliardy se komplikuje. Sdružení firem EBS-VCES Nemocnice Cheb, za...

Thermal smazal po kritice fotky nových pokojů. Byly nekvalitní, říká hotel

Motivy 54. ročníku filmového festivalu na fasádě hotelu Thermal.

Hotel Thermal stáhl ze svého facebookového profilu krátce po zveřejnění fotografie nových pokojů. Ty vyvolaly v diskuzi...

Další z rubriky

Hornické památky zapsané do UNESCO potřebují parkoviště i opravy

Na oslavě zápisu Hornického regionu Erzgebirge/Krušnohoří na Seznam světového...

Ne všechny hornické památky, které se dostaly na Seznam světového dědictví UNESCO, jsou v perfektním stavu. Sice to...

Zápis do UNESCO je jen začátek, říká znalec krušnohorských památek

Michal Urban z o.p.s. Montanregion Krušné hory - Erzgebirge.

Roky práce mají za sebou lidé, kteří přivedli krušnohorské hornické památky do UNESCO. O jejich zápisu rozhodl před...

Dobrovolníci v přírodní rezervaci myjí kameny, aby zamaskovali ohniště

Národní přírodní rezervace Rolavská vrchoviště

Národní přírodní rezervace Rolavská vrchoviště na Sokolovsku čelí nájezdu turistů. Přestože jde o území s nejvyšším...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz