Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlaky vozí minerálku už deset let, Kyselku uchránily od 20 tisíc kamionů

  14:29
Společnost Mattoni 1873 si v v těchto dnech připomíná desáté výročí zprovoznění vlečky do Vojkovic a obnovení železniční přepravy ze svého závodu v Kyselce. Z místního nákladového nádraží už po obnovené trati odjelo 762 souprav.

Cesta vlaků, které vypravuje společnosti Mattoni 1873 z nádraží v Kyselce, končí v distribučním skladě v Mostkovicích u Přerova. I když téměř 700 tisíc takto přepravených palet s nápoji představuje řádově pouze procenta produkce společnosti, má toto řešení významný dopad na provoz a ekologii v údolí Ohře. Stejné množství by totiž jinak odvezlo 20 tisíc plně naložených kamionů.

„Je to znát,“ potvrdil starosta Kyselky Aleš Labík. Doprava v obci se podle něj po zprovoznění vlečky výrazně zklidnila. Napomohlo tomu i vybudování odstavného parkoviště před Kyselkou.

„Dříve stály kolony kamionů od začátku obce až k závodu Mattoni. To už patří minulosti,“ doplnil starosta.

První vlak odjel z nádraží 28. srpna 2012. „Zprovoznění vlečky předcházela investice deseti milionů korun do rekonstrukce tratě do Vojkovic. Každoročně pak stojí údržba řádově miliony korun,“ konstatovala Andrea Brožová, mluvčí společnosti Mattoni 1873. Při rekonstrukci vlečky bylo nutné vyměnit 560 pražců a nahradit 820 metrů kolejnic.

Podle Alessandra Pasqualeho, generálního ředitele společnosti, je ale čím dál tím náročnější vlakovou dopravu využívat. A to z logistických i finančních důvodů.

„I přes svůj ekologický přínos není železniční doprava nijak podporována nebo přinejmenším nejsou odstraňovány překážky, které komplikují větší využívání železnice pro přepravu výrobků. My ale vytrváváme, protože chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný, již řadu let pro to podnikáme reálné kroky a využívání železniční přepravy je jedním z nich,“ řekl Pasquale.

Vlaky naplněné minerálkou pro odběratele na Moravě jezdí po trati dlouhé 470 kilometrů. „Cesta z Vojkovic až do Mostkovic trvá 12 až 14 hodin. Naložení jednoho vlaku nám přitom zabere přibližně den a půl,“ popsal proces Roman Kordina, manažer logistiky společnosti Mattoni 1873. Kyselské nádraží opouštějí v průměru dva vlaky týdně.

Železniční doprava se za deset let stala významnou součástí distribučního řetězce společnosti. Roční množství výrobků Mattoni 1873 přepravených po železnici vzrostlo z 64 tisíc palet v roce 2013 na 70 až 80 tisíc palet v posledních letech.

„Společnost se tak řadí mezi vůbec největší přepravce rychloobrátkového potravinářského zboží po železnici. Za projekt obnovení vlečky a s ním spojeném rozjetí železniční přepravy výrobků získal Roman Dittrich, tehdejší supply chain manager Karlovarských minerálních vod, v roce 2012 ocenění LOG-IN – Inovátor roku 2012,“ řekla mluvčí firmy Brožová.

Osmikilometrovou trať z Vojkovic nad Ohří do Kyselky nechal vybudovat Heinrich Mattoni a do provozu byla uvedena v roce 1895. Veřejná osobní doprava na ní skončila v roce 1935, do roku 1997 pak fungovala jako nákladní vlečka. Vlaky s minerálními vodami Mattoni a Magnesia a pramenitou vodou Aquila jezdí z Kyselky celoročně.

  • Nejčtenější

Advokátovi Jelínkovi zapálili dvě auta a přívěs. Byla to odpověď mafie, říká

12. května 2024  19:42

Požár dvou aut a přívěsu pro koně vyšetřují karlovarští policisté. Žhář zapálil vozidla v...

Smrtelná nehoda uzavřela tah z Varů do Prahy, náklaďák „zaparkoval“ v poli

7. května 2024  15:40,  aktualizováno  17:36

Smrtelná dopravní nehoda tří osobních vozidel a kamionu zcela uzavřela silnici u obce Andělská Hora...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opilý řidič dostal smyk a prorazil betonová svodidla, spolujezdec náraz nepřežil

7. května 2024  11:25,  aktualizováno  15:17

Smrtí jednadvacetiletého spolujezdce skončila v pondělí v noci dopravní nehoda v Karlových Varech,...

Žena v podchodu napadla dívku i muže. Policie hledá svědka, který loupež překazil

6. května 2024  13:23

Agresivní třiatřicetiletou ženu, která zaútočila na náhodně procházejícího muže jen proto, že jí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vila významné rodiny s tajemným osudem se v Abertamech otevře lidem

11. května 2024  9:27

Unikátní vila Felicitas, kterou v roce 1927 nechala v Abertamech postavit významná rodina Zenkerů,...

Advokátovi Jelínkovi zapálili dvě auta a přívěs. Byla to odpověď mafie, říká

12. května 2024  19:42

Požár dvou aut a přívěsu pro koně vyšetřují karlovarští policisté. Žhář zapálil vozidla v...

Šemnická skála se svými legendami a poetickou flórou je domovem výra velkého

12. května 2024  9:11

Nejvděčnějším a nejsnáze dosažitelným turistickým cílem v bezprostřední blízkosti Karlových Varů je...

Mostecké házenkářky si v prvním finále vybudovaly pětigólový náskok

11. května 2024  18:19

Mostecké házenkářky zvítězily v prvním finálovém utkání českého play off interligy v hale Kynžvartu...

Vila významné rodiny s tajemným osudem se v Abertamech otevře lidem

11. května 2024  9:27

Unikátní vila Felicitas, kterou v roce 1927 nechala v Abertamech postavit významná rodina Zenkerů,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...