Úsek z Poříčan do Světlé nad Sázavou je třetí etapou vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem. Je dlouhá přibližně 70 kilometrů a navazuje na první etapy trati přes Prahu a Polabí.
Třetí část má vést zhruba deset kilometrů západně od Kolína, Kutné Hory i Čáslavi. V úseku od Sázavky do Světlé by měla přibližně kopírovat dnešní železniční trať.
Vysokorychlostní trať má splynout s krajinou, chce od projektu Správa železnic |
A právě tímto úsekem se detailněji začínají zabývat odborníci. „Zpřesňuje se technické řešení, zabýváme se vlivem stavby na životní prostředí, přičemž si uvědomujeme důležitost této problematiky pro občany a vnímáme obavy obyvatel o zdroje pitné vody,“ vzkázal Marek Pinkava, náměstek pro přípravu oblasti Jih ze Stavební správy vysokorychlostních tratí.
Jedním z prvních konkrétních kroků je provedení průzkumu podloží v oblasti, kudy by VRT měla vést. „Výsledek pomůže k takovému technickému návrhu trati, který vyloučí negativní ovlivnění vodních zdrojů i šíření vibrací,“ konstatoval Pinkava.
V terénu až do listopadu
V terénu by se během letošního roku měli pohybovat pracovníci, kteří provedou sondy do podloží. Práce budou zahrnovat kopání a vrtání.
„Konkrétně půjde o trvale vystrojené hydrogeologické vrty, inženýrskogeologické vrty, kopané sondy, pedologické sondy, statické a dynamické penetrace,“ vyjmenoval odbornými pojmy Marek Pinkava.
V terénu by technické čety měly působit po celý rok až do listopadu. Pracovat budou v závislosti na klimatických podmínkách a postupu vrtných prací. U Světlé budou působit ponejvíce poblíž místních částí Horní a Dolní Dlužiny, Horní Bohušice a v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží.
„Víme o tom, ale zatím nemáme informace o tom, že by nějaké práce v našem katastru skutečně začaly. Věřím, že až se tak stane, dozvíme se to,“ podotkl starosta Světlé nad Sázavou František Aubrecht.
Světlé už se hlásí noví investoři
Jeho města se budování vysokorychlostní trati dotkne velice podstatně, jelikož zvažovaná trasa prochází přímo světelským nádražím a vysokorychlostní vlaky tu mají mít stanici. Světlá nad Sázavou by se tak měla stát důležitou železniční křižovatkou.
„Význam železniční stanice podstatně vzroste. Od doby, kdy se s napojením vysokorychlostní trati na konvenční železnici ve Světlé počítá, se nám hlásí investoři,“ libuje si Aubrecht.,
Neekologické a neekonomické. Rychlé vlaky mají na Vysočině i odpůrce |
Ve městě se staví dvě nové bytovky, další tři mají přibýt, stejně tak téměř dvě desítky parcel. „Vidina žít na venkově a být za čtyřicet minut v Praze je lákavá,“ doplnil ho místostarosta Tomáš Rosecký.
Při již zmíněném geologickém průzkumu se počítá i s provedením pasportizace studní situovaných nejblíže budoucí trati. Monitorovat se budou jak studny pro hromadné zásobení vodou, tak ty individuální. „Po dokončení prací bude vše uvedeno do původního stavu,“ slibuje Správa železnic.
Podklad pro digitální model
Zároveň se rozeběhly práce na vypracování mapových podkladů budoucí VRT. Ty jsou nedílnou součástí připravovaných technických návrhů nových železnic. Tvoří jakýsi předstupeň dokumentace pro územní rozhodnutí či společné povolení.
„Aktuálně probíhá takzvané nalétnutí kamerou na povrch terénu, tedy zaměření lícovacích bodů prostřednictvím letecké fotogrammetrie. Tím se vytvoří podklad pro tvorbu digitálního modelu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
V následujících měsících se do terénu vypraví geodeti s měřicími přístroji a trať přesně zaměří. „Cílem geodetických prací je přesné zaměření terénu a polohy objektů v oblasti, kde je plánována výstavba vysokorychlostní železnice,“ dodal Nevola.
Správa železnic počítá s tím, že čím více budou práce na přípravě trati v terénu vidět, tím více budou mít lidé dotazů. Zřídila proto zvláštní e-mailovou adresu, na niž se s konkrétními otázkami lze obracet.
„Jakýkoliv dotaz týkající se geodetických prací i obecně přípravy vysokorychlostní železnice mohou lidé směřovat na webovou adresu vrt@spravazeleznic.cz. Rychlá a včasná komunikace pomáhá při řešení případných nedorozumění. Pracovníci v terénu musí vždy respektovat charakter místa,“ vysvětlil ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier.