Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Terén pro vysokorychlostní trať na západě Vysočiny zkoumají geologové i geodeti

  8:48
Příprava na výstavbu železniční vysokorychlostní trati (VRT) přes Vysočinu se posunula do další fáze. Správa železnic začíná zpracovávat dokumentaci pro územní rozhodnutí v úseku od Prahy ke Světlé nad Sázavou. A zároveň na okraji Světlé začínají geodetické práce i geologický průzkum.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Úsek z Poříčan do Světlé nad Sázavou je třetí etapou vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem. Je dlouhá přibližně 70 kilometrů a navazuje na první etapy trati přes Prahu a Polabí.

Třetí část má vést zhruba deset kilometrů západně od Kolína, Kutné Hory i Čáslavi. V úseku od Sázavky do Světlé by měla přibližně kopírovat dnešní železniční trať.

Vysokorychlostní trať má splynout s krajinou, chce od projektu Správa železnic

A právě tímto úsekem se detailněji začínají zabývat odborníci. „Zpřesňuje se technické řešení, zabýváme se vlivem stavby na životní prostředí, přičemž si uvědomujeme důležitost této problematiky pro občany a vnímáme obavy obyvatel o zdroje pitné vody,“ vzkázal Marek Pinkava, náměstek pro přípravu oblasti Jih ze Stavební správy vysokorychlostních tratí.

Jedním z prvních konkrétních kroků je provedení průzkumu podloží v oblasti, kudy by VRT měla vést. „Výsledek pomůže k takovému technickému návrhu trati, který vyloučí negativní ovlivnění vodních zdrojů i šíření vibrací,“ konstatoval Pinkava.

V terénu až do listopadu

V terénu by se během letošního roku měli pohybovat pracovníci, kteří provedou sondy do podloží. Práce budou zahrnovat kopání a vrtání.

„Konkrétně půjde o trvale vystrojené hydrogeologické vrty, inženýrskogeologické vrty, kopané sondy, pedologické sondy, statické a dynamické penetrace,“ vyjmenoval odbornými pojmy Marek Pinkava.

V terénu by technické čety měly působit po celý rok až do listopadu. Pracovat budou v závislosti na klimatických podmínkách a postupu vrtných prací. U Světlé budou působit ponejvíce poblíž místních částí Horní a Dolní Dlužiny, Horní Bohušice a v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží.

„Víme o tom, ale zatím nemáme informace o tom, že by nějaké práce v našem katastru skutečně začaly. Věřím, že až se tak stane, dozvíme se to,“ podotkl starosta Světlé nad Sázavou František Aubrecht.

Světlé už se hlásí noví investoři

Jeho města se budování vysokorychlostní trati dotkne velice podstatně, jelikož zvažovaná trasa prochází přímo světelským nádražím a vysokorychlostní vlaky tu mají mít stanici. Světlá nad Sázavou by se tak měla stát důležitou železniční křižovatkou.

„Význam železniční stanice podstatně vzroste. Od doby, kdy se s napojením vysokorychlostní trati na konvenční železnici ve Světlé počítá, se nám hlásí investoři,“ libuje si Aubrecht.,

Neekologické a neekonomické. Rychlé vlaky mají na Vysočině i odpůrce

Ve městě se staví dvě nové bytovky, další tři mají přibýt, stejně tak téměř dvě desítky parcel. „Vidina žít na venkově a být za čtyřicet minut v Praze je lákavá,“ doplnil ho místostarosta Tomáš Rosecký.

Při již zmíněném geologickém průzkumu se počítá i s provedením pasportizace studní situovaných nejblíže budoucí trati. Monitorovat se budou jak studny pro hromadné zásobení vodou, tak ty individuální. „Po dokončení prací bude vše uvedeno do původního stavu,“ slibuje Správa železnic.

Podklad pro digitální model

Zároveň se rozeběhly práce na vypracování mapových podkladů budoucí VRT. Ty jsou nedílnou součástí připravovaných technických návrhů nových železnic. Tvoří jakýsi předstupeň dokumentace pro územní rozhodnutí či společné povolení.

„Aktuálně probíhá takzvané nalétnutí kamerou na povrch terénu, tedy zaměření lícovacích bodů prostřednictvím letecké fotogrammetrie. Tím se vytvoří podklad pro tvorbu digitálního modelu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

V následujících měsících se do terénu vypraví geodeti s měřicími přístroji a trať přesně zaměří. „Cílem geodetických prací je přesné zaměření terénu a polohy objektů v oblasti, kde je plánována výstavba vysokorychlostní železnice,“ dodal Nevola.

Správa železnic počítá s tím, že čím více budou práce na přípravě trati v terénu vidět, tím více budou mít lidé dotazů. Zřídila proto zvláštní e-mailovou adresu, na niž se s konkrétními otázkami lze obracet.

„Jakýkoliv dotaz týkající se geodetických prací i obecně přípravy vysokorychlostní železnice mohou lidé směřovat na webovou adresu vrt@spravazeleznic.cz. Rychlá a včasná komunikace pomáhá při řešení případných nedorozumění. Pracovníci v terénu musí vždy respektovat charakter místa,“ vysvětlil ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier.

  • Nejčtenější

Milionový kiosek pobouřil Brod. Teď jsou jeho zbytky na prodej za cenu šrotu

23. května 2024

Premium Pro někoho luxusní designový kousek, pro jiného ošklivá psí bouda. Mnoho označení ve své době nesl...

Padělatel zfalšoval lístky na mistrovství za 600 tisíc. Podvedl i překupníka

16. května 2024  12:24,  aktualizováno  12:41

Policisté zadrželi muže z Pelhřimovska, který ve velkém falšoval a prodával vstupenky na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Města na Vysočině nabízejí dřevo zdarma. Zájemci si ho musí sami nasekat

16. května 2024

Premium Palivové dříví na zimu nebo třeba na letní sezonu na chatě nemusejí lidé vždy draze kupovat....

Králík by Rusy přizval: Jejich vyřazení popírá staroolympijské myšlenky

19. května 2024

Premium Ve své době patřil k absolutní gólmanské špičce. A to nejen na domácím hokejovém poli, ale i v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Na D1 u Jihlavy se převrátil kamion a vysypal náklad, tvořily se kolony

23. května 2024  10:16,  aktualizováno  13:42

Provoz na dálnici D1 na Vysočině několik hodin komplikovala dopravní nehoda. Na 115. kilometru ve...

Na D1 u Jihlavy se převrátil kamion a vysypal náklad, tvořily se kolony

23. května 2024  10:16,  aktualizováno  13:42

Provoz na dálnici D1 na Vysočině několik hodin komplikovala dopravní nehoda. Na 115. kilometru ve...

Milionový kiosek pobouřil Brod. Teď jsou jeho zbytky na prodej za cenu šrotu

23. května 2024

Premium Pro někoho luxusní designový kousek, pro jiného ošklivá psí bouda. Mnoho označení ve své době nesl...

Řidič se s autobusem coural a míjel zastávky, nadýchal přes tři promile

23. května 2024  12:32

Policisté hledají svědky, kteří jeli v únoru linkovým autobusem z Kamenice do Jihlavy s opilým...

Bikeři okupují Vysočinu. Diváci se mohou těšit i na Sagana

23. května 2024  11:13

Teplota kolem dvaceti stupňů, polojasno. Doslova ideální je podle pořadatelů Světového poháru...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...