„Rozsáhlá rekonstrukce silnice I/37 mezi Ždírcem nad Doubravou a hranicemi Kraje Vysočina je u konce. A už byl na ní také plně obnoven provoz,“ sdělil Jiří Veselý, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro Kraj Vysočina.
Práce na úseku dlouhém 6 400 metrů vytížené trasy, po které každý den projede na sedm tisíc vozidel, začaly loni na konci srpna. K otevření došlo o týden dříve, než bylo původně v plánu. Podle prvních předpokladů měla uzavírka trvat až do konce letošního října.
Recyklace za studena i sanace krajnic
Během prvních dvou měsíců zhotovitelská firma opravila dva úseky v celkové délce necelých dvou kilometrů. Na tuto část silnice se mohl vrátit provoz.
Oprava zbylých téměř dvou a půl kilometru byla zahájena letos v červenci a právě končí.
„Během rekonstrukce byla provedena výměna asfaltových vrstev včetně recyklace za studena, sanace ulámaných krajnic v minimální šířce jeden metr včetně opravy nezpevněných krajnic,“ uvedl Jiří Veselý. Kromě toho byly pročištěny silniční příkopy i propustky. Součástí stavby byla také nová opěrná zeď nebo úprava autobusového zálivu v Údavech, místní části Ždírce nad Doubravou.
Samostatným stavebním objektem pak byl most přes Dlouhý potok. „Před mostem byly svahy násypového tělesa vyztuženy geomřížemi. Na mostě samotném pak bylo vyměněno vozovkové souvrství, zálivky kolem říms, nové těsnění dilatačních a pracovních spár,“ popsal Veselý.
Zhotovitelem všech prací byla společnost Strabag. Investice dosáhla výše téměř 130 milionů korun bez DPH.
Ždírec nad Doubravou mezi uzavírkami. Řidičům se komplikují prázdninové cesty![]() |
Přestože by mohli řidiči i obyvatelé například Ždírce nad Doubravou a Údav, kteří se během rekonstrukce těžko dostávali ke svým domovům, jásat, není tomu tak. Naopak v nich zčásti bublá zklamání. Věřili totiž, že se úzkou silnici při opravě podaří i rozšířit. To se nestalo.
„O to bojoval už minulý starosta. Silnice od křižovatky U Lázničků po hranici kraje je úzká a nebezpečná. ŘSD nám oznámilo, že rozšíření neproběhne ani teď kvůli problémům s výkupy pozemků. Nevěřím, že se toho někdy dočkáme. Po opravě zůstane stejně široká dalších patnáct let,“ krčí rameny ždírecký starosta Bohumír Nikl.
Ještě před oficiálním otevřením silnice se na ni ale vrátily linkové autobusy. Po několika měsících tak skončily peripetie s objížděním uzavřeného úseku.
Autobusy dál vynechávají Nové Ransko
Autobusům byl umožněn průjezd již v průběhu odstraňování přechodného dopravního značení. Platnost dotčených výlukových jízdních řádů skončila již v neděli a od pondělí už spoje jezdí dle řádného jízdního řádu.
V pondělí však skončilo pouze jedno ze dvou zásadních omezení na cestě mezi Havlíčkovým Brodem a Pardubickým krajem. To druhé, mezi Ždírcem nad Doubravou a Novým Ranskem na silnici 34, potrvá ještě dva týdny. Končit má až 3. listopadu. Vozovka se od počátku letních prázdnin opravovala v celém úseku od Jitkova po Ždírec nad Doubravou. Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové vykazovala značné opotřebení. „Jsou v ní trhliny, výtluky, místy vyjeté koleje a olámané krajnice,“ řekla při zahájení rekonstrukce.
Nyní už se dokončuje poslední, třetí etapa. Objížďka je pro osobní vozy vedena přes Chotěboř, pro nákladní z Havlíčkova Brodu až na Golčův Jeníkov. Uzavírka se týká i linkových autobusů. Ty tak zcela vynechávají zastávku v Novém Ransku. „Důvodem je velmi nízké využívání zastávky Nové Ransko v běžném provozu, za den tu vystoupí nebo nastoupí v průměru tři lidé,“ přiblížil už dříve Nikl.
Zpět na silnici 34 by se spoje, stejně jako všechny ostatní vozy, měly vrátit za dva týdny.
4. května 2022 |