Pražský most patří v Jihlavě k těm nejvytíženějším. Je ale na hranici své životnosti. "Jeho oprava je nutná, a to včetně výměny stávající železobetonové desky, povrchů, zábradlí a chodníků," uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Libor Joukl.
Už ve čtvrtek došlo na vyznačování zhruba čtyřkilometrové objízdné trasy, která povede ulicemi Havlíčkova, Fritzova, Jiráskova, Na Dolech a Romana Havelky.
"Až do neděle ještě stavební firma umožní osobním vozidlům opatrný průjezd. Na mostě budou probíhat přípravné práce a zaměřování. Ty jsou možné za opatrného průjezdu běžné dopravy. K úplnému uzavření mostu dojde v pondělí 28. dubna," informovala mluvčí kraje Jitka Svatošová.
Rekonstrukci zajistí společnost SDS Exmost za 20 milionů korun. To je o 12 milionů menší suma, než kraj původně předpokládal vydat podle projektované ceny.
SDS Exmost bude za Brod platit penále a práci předělávat
Brněnská společnost SDS Exmost má možnost napravit si v Jihlavě reputaci po zakázce na mostě u kostela svaté Kateřiny v Havlíčkově Brodě. Tam se jí nepodařilo splnit termín a došlo i na špatnou komunikaci a spory s investorem, což byl i v tom případě kraj.
"Nedokázali splnit termín a nepředali stavbu tak, jak by měla být předána. Proto jsme v Brodě předčasně ukončili spolupráci," uvedl náměstek hejtmana Joukl. V Brodě se tenkrát asfaltovala za sněžení a v mrazu, dělníci povrch polévali horkou vodou.
A to se podle kraje podepsalo na kvalitě. Letos se podle Joukla budou některé práce na mostě předělávat. Kraj po firmě požaduje penále za nesplnění termínu a bude požadovat i úhradu víceprací (více o sporech firmy s krajem čtěte zde).
Ale zpět do Jihlavy. Chodci budou moci tamní Pražský most během oprav používat, projíždět tudy budou smět také vozy hromadné dopravy a integrovaného záchranného systému.
Cyklisté i bruslaři zatím projedou, pak se zavře cesta i pro ně
Omezení se budou zřejmě výhledově týkat cyklostezky, která vede pod mostem a míří buď k tenisovým kurtům, nebo ke koupališti Vodní ráj.
"Cyklostezka zatím uzavřená není. S ohledem na bezpečnost k tomu ale bude muset dojít. Dnes uzavření stezky požadoval i koordinátor bezpečnosti práce," zmínil výrobní ředitel společnosti SDS Exmost Roman Daniel.
Jaké práce jsou na Pražském mostě nutné? "Jeho vršek se bude dělat kompletně nový. Mostovková deska a vše, co je od ní nahoru, se odbourá a udělá nově včetně zábradlí," doplnil Daniel.
Cihelné klenby jako hlavní nosná konstrukce zůstanou zachovány. Stavebníci je budou sanovat. Počítají s tím, že špatné cihly nahradí novými. Také sprejerské nápisy z mostu zmizí.
"Dřívější termín dokončení než na konci října zřejmě nebude možný," uvedl Daniel. Zakázka byla soutěžena nadvakrát, čímž se měsíc ztratil. A práce půjdou pomaleji proto, že na mostě má být zachována MHD.