Neděle 31. května 2020, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 31. května 2020 Kamila

Starostové chtějí lepší cestu z jihu Čech na Moravu, stvrdili to podpisy

  12:08aktualizováno  12:08
Starostové čtyřiceti obcí a měst, hejtmani krajů Jihočeského a Vysočiny a mimo jiné i ředitel Jaderné elektrárny Dukovany podepsali memorandum, kterým chtějí podpořit investice do silnice I/23.

Součástí silnice I/23 je i problematická křižovatka u Markvartic. Na ní se stala už řada tragických dopravních nehod. | foto: Tomáš Blažek, 5plus2.cz

„Silnice I/23, která spojuje jižní Moravu, Vysočinu a jižní Čechy, je strategickou komunikací pro naše regiony. Chceme, aby jí stát věnoval podstatně větší pozornost, než tomu dosud bylo.“

Takový vzkaz poslalo Ministerstvu pro místní rozvoj čtyřicet starostů obcí z Vysočiny, dva hejtmani krajů a také čtyři zástupci důležitých organizací - například šéf Jaderné elektrárny Dukovany.

Ti všichni v úterý v třebíčském kulturním domě Pasáž podepsali memorandum na podporu silnice I/23.

„Celkem budeme mít sedmašedesát podpisů. Za těmi, kteří dnes nemohli na podpisovou akci dorazit, ale podpis slíbili, přijedeme a oni nám dokument podepíší,“ řekl třebíčský místostarosta Pavel Pacal, který patří k hlavním iniciátorům memoranda.

Autoři dokument chtějí předat do 8. září na zmíněném ministerstvu - v ten den totiž vyprší lhůta pro podávání připomínek k politice územního rozvoje. To je proces, jehož výsledkem bude mimo jiné mapa klíčových silnic, které by se tím pádem reálně mohly dočkat masivnějších státních investic.

Podle Ministerstva dopravy se však zatím zásadní úpravy „třiadvacítky“ neplánují kvůli jejímu nižšímu dopravnímu zatížení. Silnice je sice důležitá kvůli propojení sídel od Českých Budějovic k Brnu, intenzita dopravy tam ale nepřesahuje čtyři tisíce vozidel za 24 hodin, vyjma úseku Třebíč - Náměšť nad Oslavou.

Směrem na Jindřichův Hradec jezdí podle ministerstva aut ještě méně. „Chceme proto udržet kvalitní údržbu a opravy této komunikace, ovšem bez zásadních úprav trasy, které by neměly ekonomickou návratnost,“ sdělil ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Dodal, že se silnice I/23 teď opravuje za 146 milionů korun a další opravy jsou tu v plánu.

Je to alternativa k D1, tvrdí starostové

Podle autorů memoranda je ale silnice I/23 vhodnou jižní alternativou dálnice D1. „Jednou z navržených variant bylo využití komunikací I/23 a I/34, nicméně v závěrečné fázi ta varianta vypadla,“ řekl Pacal. Podotkl, že přitom jde také o spojnici obou českých jaderných elektráren i obcí a měst na seznamu UNESCO.

Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová se setkání v Třebíči osobně zúčastnila a řekla, že se dokumentem ministerstvo bude zabývat.

„Rozhodně se memorandu budeme věnovat, je to široké vyjádření zájmů v tom území. Aktivity, které přinesou vyšší zaměstnanost a prosperitu do regionu, jsou pro nás důležité. Budeme to znovu probírat s Ministerstvem dopravy,“ řekla Dostálová.

Ministerstvo pro místní rozvoj by mělo připomínky k aktualizaci celostátní Politiky územního rozvoje projednat do konce roku.

Začátkem roku 2015 by tedy mohlo být jasné, zda třebíčské memorandum uspělo.

„My nepolevíme v aktivitách, na říjen plánujeme k tématu konferenci. Pokud se podaří změnit přístup státu k silnici I/23, věřím, že investice přijdou a i Třebíč konečně uslyší reálný termín zahájení stavby svého obchvatu,“ sdělil Aleš Kratina z dopravního odboru třebíčské radnice.

Podle místostarosty Třebíče Pacala je důležité, že se na potřebě podpory silnice dokázali shodnout zástupci velkého množství obcí. „Jde o hlasy zástupců 60 obcí a tří krajů, to je silný názor jisté části republiky,“ řekl.

Podobný dokument jako memorandum vytvořili před lety starostové obcí na stejné silnici pod vedením Telče.

„Tehdy byly výsledkem naší iniciativy alespoň dílčí opravy této silnice, tak věřím, že i na toto memorandum budou kompetentní lidé slyšet,“ řekl starosta Telče Roman Fabeš. Starostové v memorandu vyjmenovali 25 úseků, které by podle nich měly být na silnici zmodernizované.

Obchvat požadují Třebíč, Vladislav, Stará Říše a Telč. Investici potřebuje i nebezpečná křižovatka Kasárna u Markvartic.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Opilí Rusové, rybáři a krutá zima. Cestovatelka brázdila zamrzlou Sibiř

Více než dva roky života už strávila na cestách dvaatřicetiletá Jolana Sedláčková z Jihlavy. Vášnivá cestovatelka,...

Psa umlátí polenem a opečou hořákem, líčí indonéské trhy český zoolog

Premium Emeritní ředitel jihlavské zoologické zahrady a vášnivý cestovatel, fotograf a zoolog Vladislav Jiroušek je zvyklý být...

Pár obcí na Vysočině netuší, že jim stát nakreslil přes katastr rychlovlak

Stát pokračuje v rýsování plánů vysokorychlostní železniční trati přes Vysočinu. V budoucnu má spojit Prahu s Brnem....

Pro Kateřinu Janečkovou byla Ošklivka Katka přelomová role a zkušenost

Před patnácti lety hrála v Horáckém divadle Kateřina Janečková, jež má za sebou třeba hlavní roli v televizním seriálu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zahrádkáři v brodské kolonii zasázeli naposledy, na podzim musejí odejít

V zahrádkářské kolonii Na Nebi v Havlíčkově Brodě bylo v posledních týdnech obzvlášť živo. Lidé využili jarního počasí...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Největší brodský hotel omezil provoz. Chystá se demolice, spekuluje se

Lidé v Havlíčkově Brodě řeší, co bude s Hotelem Slunce. Největší ubytovací zařízení ve městě s restauracemi i...

Bystřice buduje terénní vlny pro bikery, rozroste se i síť cyklostezek

Nová pumptracková dráha roste ve sportovně-relaxační zóně Lužánky v Bystřici nad Pernštejnem. Budovaná zvlněná dráha s...

V Jihlavě se před 30 lety bouralo Horácké divadlo i komunistický režim

Letos už je to třicet let, co v centru Jihlavy začalo kvůli demolici mizet staré Horácké divadlo. Před bouráním tam...

V Humpolci uvažují o přírodním koupališti, musejí však přemluvit rybáře

Byly doby, kdy humpolecký rybník Dvorák býval v obležení slunících se lidí, kteří se do něj chodili osvěžovat. Po roce...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROMECHANIK VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 23 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz