Stavbaři jsou i v zimě v plné práci. Kvůli různým okolnostem se termín otevření...

Stavbaři jsou i v zimě v plné práci. Kvůli různým okolnostem se termín otevření o rok posunul. Jezdit po novém obchvatu Havlíčkova Brodu by se mohlo koncem příštího roku. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Obchvat Havlíčkova Brodu přišel o stavební povolení, soud vyhověl farmáři

  • 53
Krajský soud v Brně zrušil stavební povolení na výstavbu obchvatu Havlíčkova Brodu. Vyhověl tak námitkám farmáře Miroslava Hrtúse, který proti komunikaci dlouhodobě bojuje. Práce na výstavbě obchvatu se přitom blíží ke konci. Co se silnicí bude dál, zatím není zcela jasné.

O rozhodnutí krajského soudu informuje server Zdopravy.cz, který zároveň popisuje podstatu sporu. Farmář Hrtús kladl proti stavbě obchvatu odpor kvůli sporu o malý pozemek o velikosti 552 metrů čtverečních. S Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) se však nedohodl na ceně za odkup, stát tak přistoupil k vyvlastnění.

Podle Hrtúse nejsou řádně vyřešeny budoucí vlivy stavby, zejména její imise působící na okolní pozemky, píše server. Farmář kvůli tomu požadoval přezkoumání takzvaných závazných stanovisek, což ministerstvo dopravy odmítlo. Soud nyní dal farmáři za pravdu a stavební povolení zrušil.

Pro ŘSD, které je hlavním investorem stavby za téměř dvě miliardy korun, je takový krok nepochopitelný. „Stavba běží dva a půl roku, je daleko za polovinou, příští rok má být zprovozněna. A nyní čelí tak pikantnímu rozhodnutí soudu, za nímž stojí farmář, který podává nejrůznější formy odporu už od roku 2011,“ komentoval rozsudek mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Co rozhodnutí soudu se stavbou, na níž netrpělivě čekají statisíce řidičů a hlavně celý Havlíčkův Brod, udělá, zatím není jasné. Podle stavebního zákona by měl nyní stavební úřad kraje Vysočina na základě místního šetření zastavit práce a stanovit rozsah konzervačních prací, aby se zamezilo škodám, naznačil server Zdopravy.cz.

Dělníci nemohou odejít okamžitě

„Rozhodnutí soudu budeme samozřejmě respektovat a budeme se jím řídit. V tuto chvíli studujeme a analyzujeme jeho zdůvodnění, abychom v co nejkratší době opět v ruce drželi pravomocné stavební povolení,“ uvedl Rýdl.

Práce na stavbě obchvatu se podle ŘSD pomalu blíží k závěrečné fázi. Dokončen byl například jižní kruhový objezd, běží zásadní zemní práce, takřka před dokončením je výstavba mostů, kterých na čtyřkilometrovém obchvatu bude jedenáct a které budou tvořit čtvrtinu trasy, začíná se s výstavbou dvou mimoúrovňových křižovatek.

Podle Rýdla není možné očekávat, že rozhodnutí soudu bude znamenat okamžité zastavení stavby a odchod dělníků ze staveniště. „Jsme vázáni stavebním zákonem, který ukládá zajistit stavbu při nečinnosti proti škodám na majetku a zdraví,“ upozornil.

Záležet také bude, jak rychle bude v tomto případě postupovat krajský stavební úřad s místním šetřením a vydáním rozhodnutí o zastavení stavby. Podobný problém ŘSD řeší i v případě výstavby úseku dálnice D48 u Frýdku-Místku. Tam úřadům trvalo vydání rozhodnutí několik týdnů, během kterých se stavělo dál.

Další zdržení je pro město katastrofou

Pro stovky tisíc řidičů je však zastavení výstavby obchvatu nemilou zprávou, pro třiadvacetitisícové město pak doslova katastrofou. „Rizikový potenciál ke zpoždění stavby je tu obrovský,“ přiznal mluvčí ŘSD.

Už nyní přitom má stavba obchvatu oproti původním plánům roční zpoždění, a to kvůli ekologické zátěži v zemi i archeologickým objevům.

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu

„Pochopil jsem, že existuje důvod, kvůli kterému bylo stavební povolení zrušeno. Pevně věřím, že ŘSD tento důvod co nejrychleji odstraní tak, aby se mohlo ve stavbě v co nejbližší době pokračovat,“ konstatoval havlíčkobrodský starosta Jan Tecl.

Věří, že situaci se podaří vyřešit co nejdříve, protože Brod pod tíhou tranzitní dopravy dlouhodobě trpí.

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu má propojit výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Navázat má na již dvacet let hotový severovýchodní kvadrant na Kolín. Tranzitní doprava by po dokončení většinu města objela po nové silnici 38. Nyní jezdí průtahem skrz. Denně takto projede na 20 tisíc aut, z toho až třetinu tvoří kamionový tranzit.

Farmář se dohadoval i kvůli lyžařskému areálu

Farmář Miroslav Hrtús stavbu obchvatu blokuje od samého počátku. Byl jediným ze zhruba stovky vlastníků pozemků v trase, s nímž se radnice nedokázala dohodnout na výkupu. Následný spor s ŘSD dospěl až do procesu vyvlastnění.

Hrtús stavbu napadá opakovaně. Mnohé napovídá fakt, že farmáře zastupuje advokát Pavel Černohous, který v minulosti hájil práva například farmářky Havránkové ve sporu o pozemky pro D11.

Dohodnout se s Miroslavem Hrtúsem nebylo možné ani v dalších pozemkových sporech, které se týkaly lyžařského areálu v nedaleké Vysoké. Dohady se týkaly pár metrů čtverečních pozemku, na němž stojí zakončení vleku a chata. Dva roky pak farmář provoz celého areálu blokoval.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit