Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tahanice skončily, obce na Třebíčsku se konečně dohodly na podobě trasy

  17:48
Obce na Třebíčsku se po dlouhých tahanicích konečně dohodly na trase, kudy povede spojka do klíčové průmyslové zóny v Nové Vsi. Jedinou obcí, jež zatím váhá s jasným souhlasem, jsou Petrovice. K navržené verzi se zatím nevyjádřil ani investor celé stavby, Kraj Vysočina.

Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny. | foto: Jaroslav Paclík, MF DNES

Ta silnice je klíčová zejména pro velké firmy, jako jsou Mann+Hummel a Huhtamaki, které mají své závody v průmyslové zóně v Nové Vsi na Třebíčsku. I proto jejich manažeři dlouhé týdny s napětím sledovali tahanice okolních obcí o to, kudy silnice povede.

Teď, téměř na poslední chvíli, se konečně představitelé vesnic dohodli na konečné trase. Byť se skřípěním zubů.

Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny. Spokojení jsou šéfové podniků, obce i radní z Třebíče, odkud do fabrik u Okříšek jezdí stovky lidí za prací.

S trasou lze souhlasit. Ale...

Pouze zástupci Petrovic všeobecné nadšení nesdílejí. Na podpis společné úmluvy o vedení trasy nepřijeli, poslali pouze písemné vyjádření, ve kterém si evidentně nechávají otevřená zadní vrátka k dalšímu vyjednávání, pokud se například objeví námitky ekologických organizací. Zmiňují, že s novou trasou „lze souhlasit“. A vzápětí dodávají, že toto stanovisko je velkým ústupkem a vstřícným krokem směrem k rozvoji fabrik.

„Samotné umístění a výstavba trasy silnice není pro naši obec a občany žádným přínosem z hlediska ekonomického, životního prostředí a jiných hodnot. Naopak realizace obou staveb (odbočky i obchvatu - pozn. red.) zhorší dopravní obslužnost Petrovic a může nastat situace, kdy údržba některých stávajících komunikací bude přenesena z krajské organizace na obec,“ stojí si Petrovičtí ve vyjádření za svým.

Podepsaní jsou starosta Zdeněk Jeřábek, místostarosta Petr Padrnos a zastupitel Jan Kuthan, který při veřejném projednávání loni na podzim patřil k nejhlasitějším oponentům projektu.

Šalamounsky působí formulace, že obec je ochotná stvrdit i podpisem starosty, že nebude bránit přípravě výstavby a následné realizaci staveb silnic podle posledního návrhu tras. Ovšem pouze pokud „budou naplněny dohody s krajským úřadem Kraje Vysočina a příprava a vše bude probíhat v souladu s platnými zákonnými normami České republiky“.

Byť návrhy tras Petrovice pokaždé míjejí o stovky metrů, místní mají obavu například z toho, že zaniknou zdroje spodní vody v krajině, protože obrovské přesuny hlíny a působení stavebních strojů je nenávratně zničí.

Zemědělci ve vsi se vzbouřili

„Finální návrh trasy je o něco delší než ten první, jenž byl sice nejideálnější, ale Petrovice vůči němu razantně vystoupily. Proto nám nezbylo nic jiného než najít jiné řešení,“ uvedl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Podle něj je nakonec varianta, již zástupci většiny obcí stvrdili podpisem, vstřícnější pro lidi, kteří do průmyslové zóny dojíždějí z Třebíče. „K firmám z obchvatu odbočí o něco dřív.“

Ryšavý pouze doufá, že prodloužení trasy neohrozí projekt po ekonomické stránce a půjde na něj čerpat peníze z dotací. Bez nich se stavba za stovky milionů korun neobejde. Jako nejrozumnější kompromis v současné situaci, kdy se mu vzbouřili zemědělci ve vsi, vidí navrženou variantu taky starosta Nové Vsi Leoš Durda.

„Řešili jsme to s projektantem dlouho a ze všech stran. I když vím, že někteří zemědělci u nás úplně nadšení nejsou ani teď. Každopádně dobré je, že se silnice vyhne lokalitě, kterou máme jako rezervu pro plánovanou výstavbu bydlení,“ doplnil Durda.

Termíny hoří

Na podrobné prostudování nejčerstvějšího návrhu trasy se chystá hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl.

„Byl jsem na služební cestě v Číně, kam jsem odlétal v době podpisu dohody obcí a firem. V Číně, jak známo, není úplně za všech okolností funkční internet. Takže jsem to zatím pořádně neviděl. Teprve po konzultaci s odborníky budu schopen říct, zda do této varianty kraj jako investor vůbec půjde. Uděláme ale, co půjde, aby projekt běžel dál,“ řekl.

Jenže stavbě už pomalu hoří termíny. Alokované peníze nezůstanou v dotačních zdrojích věčně. Podle nejideálnějšího scénáře by se mělo začít stavět příští rok. To je však docela odvážná představa, obzvlášť pokud se vezme v úvahu fakt, že se ještě nezačalo ani s výkupy pozemků, na nichž ztroskotaly jiné a větší dopravní stavby v Česku.

Na druhé straně firmy upozorňují, že jejich mateřské podniky v zahraničí všechno bedlivě sledují. A můžou zásadní investice do rozvoje přesunout jinam. Třeba do Polska, jak zaznělo konkrétně z novoveské firmy Mann+Hummel.

Průmyslová zóna na Okříšsku poskytuje přes dva tisíce pracovních míst. Pracuje v ní velké procento místních lidí. Včetně těch z Petrovic.

  • Nejčtenější

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Nadšenec staví hlavolamy uvnitř lahví. Baví mě vymýšlet, jak to udělat, říká

21. dubna 2024  9:51

Leopold Heneš z Třebenic na Třebíčsku má neobvyklého koníčka. Skládá složité konstrukce uvnitř...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obrátil v protisměru felicii na střechu a utekl. Řidiče hledá policie

21. dubna 2024  10:45

Policisté z Jihlavska pátrají po řidiči, který v sobotu havaroval mezi obcemi Zvolenovice a Telč....

Je to umanutá nakažlivost, vyznává se nestor českého bluegrass Václav Kříž

28. dubna 2024  10:08

Bluegrassová kapela Pražce z Luk nad Jihlavou patří v Česku k nejdéle aktivně působícím skupinám v...

Od dětí až k áčku Třebíče. Kouč Dolníček se nebojí ani cestování: Semkne nás

27. dubna 2024  12:55

Hokejisté Horácké Slavie Třebíč v sobotu startují úvodní část přípravy na sezonu 2024/2025. A po...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Letí border kolie, upadá chov plazů, říká veterinář, jenž v Jihlavě lovil zebry

27. dubna 2024  9:17

Je to prý spíše způsob života než povolání. „Buď tu práci děláte naplno, nebo ji nemůžete dělat...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...