Nenapadejte nám starostu! Na pivo k vám nejdu! Obce se hádají o silnici

  8:21aktualizováno  8:21
„Už k vám nepůjdeme na pivo!“ I taková výhrůžka občas zaznívá kvůli plánům na stavbu nové silnice do významné průmyslové zóny na Třebíčsku. Hádky připomínají Menzelův film Slavnosti sněženek. Petrovičtí obviňují Okříšské z vypočítavosti. Lidé z Okříšek zase sousedům vyčítají nedostatek solidarity.
Do průmyslové zóny míří přes Okříšky stovky kamionů denně. Stavbě nové silnice ale brání sousední obec Petrovice. Ilustrační snímek

Do průmyslové zóny míří přes Okříšky stovky kamionů denně. Stavbě nové silnice ale brání sousední obec Petrovice. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Čtyři hodiny osočování, překřikování a emocemi nabitých vystoupení. Tak vypadalo veřejné projednávání nového a lepšího napojení průmyslové zóny, ve které sídlí firmy jako Mann+Hummel nebo Huhtamaki a pracuje tam ke dvěma tisícům zaměstnanců z celého regionu.

Jaké silnice chce prioritně budovat Kraj Vysočina

  • nejvyšší důležitost: velký obchvat Červené Hospody, Krahulova, Okříšek a Petrovic na Třebíčsku, obchvat Jihlavy a obchvat Velkého Beranova na Jihlavsku
  • vysoká důležitost: obchvaty Salačovy Lhoty a Lukavce na Pelhřimovsku, Velkého Meziříčí a Nového Veselí na Žďársku Dále existují i plány na opravy řady mostů.

Jednání se uskutečnilo v kulturním domě v Petrovicích a v závěru zástupci Kraje Vysočina uznali, že se budou zabývat i jinou variantou trasy - tou, kterou navrhují Petrovice.

Původní návrh nové silnice, která teď na mapě projektantů vypadá jako jednoduchá modrá čára, rozhádal lidi z Petrovic a Okříšek natolik, že někteří se netají třeba tím, že k sousedům už nezajdou na pivo.

Nová spojka má vést terénem zhruba uprostřed mezi oběma obcemi. Jenže z pohledu katastrálních map to bude hlavně na území Petrovic.

Jste vyčůraní Okříšáci, znělo zaplněným sálem

„Jste vyčůraní Okříšáci! Děláte si na našich pozemcích obchvat, na kterém se dlouho nejste schopní domluvit. My ho nechceme a myslíme si, že tahle silnice ani není potřeba. Zas tolik aut do firem z naší okříšské strany nejezdí. Hodně osobáků i kamionů jede z Třebíče zadem okolo Sokolí rovnou směrem na Novou Ves. Tak ať kraj zkapacitní tamtu silnici. Je to kratší než jezdit na Okříšky! Proč posílat lidi o osm kilometrů dál?“ hlasitě několikrát argumentoval jeden muž ve středním věku z Petrovic. Místní, kterých v sále seděla zhruba stovka, mu nadšeně tleskali.

Asi desítka obyvatel sousedních Okříšek včetně starosty Zdeňka Ryšavého jim nespokojeně oponovala.

„Nechcete silnici, která uleví nám všem a zajistí dobrý přístup k fabrikám. Ty se kvůli špatné dopravní obslužnosti taky můžou časem odstěhovat. Byli bychom vám vděční za jistou míru solidarity. Za to, kdybychom dokázali vést dialog, hledat společné řešení. Nám kamiony, kterých jsou stovky denně, ne že ne, jezdí pět metrů od baráků. Přece nová silnice povede 250 metrů od vašich domů, to Petrovice nemůže až tak výrazně zatížit,“ shrnul Ryšavý. Vysloužil si od lidí z Petrovic řadu slovních útoků.

Projektanti respektovali ekologii, hluk i dopravní zátěž

„Nenapadejte nám pana starostu. Nenapadejte nám pana starostu!“ Zopakoval hlasitě směrem k Petrovickým okříšský zastupitel Josef Komárek. Veřejné „grilování“ před emocemi rozjitřeným shromážděním obyvatel absolvoval kromě hejtmanova náměstka pro dopravu Libora Joukla a vedoucí krajského odboru dopravy Hany Strnadové také zástupce projekční společnosti - Jiří Shejbal z královéhradeckého Transconsultu.

Ten si stojí za svým, že nové napojení průmyslové zóny, tak jak je plánuje kraj nyní, lidem kvalitu života neohrozí. Trasa je „rezervovaná“ od roku 2006. Projektanti se do tohoto širšího koridoru „trefovali“ silnicí při respektování ekologie, hluku a dopravní zátěže. Pouze se aktuálně lehce změnilo napojení Přibyslavic a Nové Vsi. Navržena je varianta s přemostěním.

„Znehodnotíte pěkný kus přírody. Zvýší se hluk i emise. Zásah do terénu nám ohrozí spodní vody, pramení tam šest potoků, lidé tam mají studny. To všechno se naruší,“ zdůraznila jedna obyvatelka Petrovic.

Na to Shejbal odpověděl, že geologické práce, které by upřesnily, co se může stát v podloží při budování zářezu do terénu, bohužel nemohou proběhnout - protože Petrovičtí prostě geology na své pozemky odmítají vpustit.

Firma zastavila rozvoj haly, část výroby přesunula do Polska

A manažer investic společnosti Mann+Hummel Petr Doležal bez obalu prohlásil, že jeho firma zarazila v Nové Vsi projekt haly a naopak přesunula některé investice do Polska. „Potřebujeme rychle k dispozici pořádné dopravní spojení, abychom tady u vás mohli růst,“ řekl.

Hejtmanův náměstek Joukl vysvětlil, že ucelený projekt, který zahrnuje obchvaty Červené Hospody, Krahulova, Okříšek a odbočku kolem Petrovic do průmyslové zóny, je jediná varianta projektu, jak sem dostat i evropské peníze na lepší dopravní napojení. Celé to vyjde na 700 milionů korun.

Petrovický zastupitel Jan Kuthan nabídl variantu odbočky, která by byla o něco blíž Krahulovu. „Necháme ji standardně posoudit, to potrvá další měsíce,“ naznačil Joukl s tím, že všechny průtahy znamenají nebezpečí, že se nakonec peníze na projekt neseženou.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Brodští parkouristé mají sen, chtějí zbudovat první halu na Vysočině

Protože jsou ve skupině pouze studenti a někteří z nich docházejí na stavební...

Havlíčkův Brod by se mohl stát prvním městem na Vysočině a teprve čtvrtým v České republice, v němž by zájemci našli...

Světový pohár bikerů v Novém Městě začíná. Kulhavý chybí, ambice má Cink

Někteří bikeři na světový pohár v Novém Městě na Moravě trénují už od počátku...

Největší sportovní svátek, který v roce 2019 bude hostit Vysočina Arena, je tu. V Novém Městě začíná UCI Světový pohár...

750 stupňů a 70 minut. Krematorium ukázalo, jak končí cesta člověka

Přípravy stavby jihlavského krematoria podle projektu Milana Blahuta začaly v...

Česká republika je globální velmocí v oboru pohřbívání žehem. V tuzemsku je 27 krematorií, což je nejvíce na světě na...

Najdete na iDNES.cz