Obyvatelé velkých jihlavských sídlišť Na Dolech a Horní Kosov se v letošním roce dočkají přímého spoje k nemocnici a poliklinice. Město vyčlenilo ve svém rozpočtu třináct milionů korun na stavbu nové trolejbusové trasy po prodloužené Vrchlického ulici.
Spoj na lince B bude mít jednu konečnou jako doposud na hlavním vlakovém nádraží a druhou nově ve Starých horách - na otočce u železničního přejezdu. Na trase „béčka“ budou dvě nové zastávky. Ta poblíž sídla záchranky se má jmenovat Zátopkova, druhá - pod Horním Kosovem - ponese název Zimní.
„Do poloviny roku bychom tuto akci měli vysoutěžit a předpokládám, že na podzim provoz po prodloužené Vrchlického ulici zahájíme,“ sdělil náměstek ředitele Dopravního podniku města Jihlavy Jaroslav Šetek.
Od podzimu by pak měly nastat v jízdních řádech v největším městě Vysočiny i další změny. Místo linky BI bude po téměř 25 letech obnoveno „déčko“. To má podle záměru dopravního podniku pendlovat mezi hlavním nádražím a Domem zdraví. Odpadnou tak neefektivní osmičky, které nyní na své trase dělají linky B a BI.
Expresní spoje vyrazí třikrát denně, při střídání směn v Boschi
Na rozdíl od trolejů pro prodlouženou Vrchlického ulici ještě čekají na definitivní schválení vedení města expresní spoje do průmyslové zóny, jejíž součástí jsou velké podniky Bosch Diesel a Automotive Lighting. Autobusy vyjedou z Horního Kosova a Březinek.
Plánované změny tras trolejbusů v JihlavěLinka A - zůstane stejná
Linka B - navržena změna trasy
Linka C - zůstane stejná
Linka D - nová trasa
Linka E - zůstane stejná
|
Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) uvažuje o dvou trasách - tentokrát pro autobusy - a vychází přitom i z výsledků loňského průzkumu veřejného mínění.
„Jeden přímý spoj by měl konečnou zastávku na otočce v Horním Kosově a jel by po dálničním přivaděči bez zastavení až do průmyslové zóny okolo firem Bosch a Automotive Lighting,“ uvedl ředitel DPMJ Josef Vilím.
Druhý expres by pak měl odvážet cestující ze sídliště Březinky a rovněž by končil u Bosche. „Na rozdíl od toho kosovského spoje by však nejel přímo, ale ještě přes Hruškové Dvory a pak zadem po nové komunikaci skrz průmyslovou zónu,“ upřesnil ředitel jihlavského dopravního podniku.
Řeč je o třech párech spojů - s ohledem na to, že ve firmách v průmyslové zóně je zavedený třísměnný provoz. „Jeden spoj by tam jel ráno na šestou hodinu a odvážel zpět po stejné trase zaměstnance z noční směny, další by tam byl kolem 14. a poslední okolo 22. hodiny. Expresní spoje zajistí velké autobusy,“ doplnil Josef Vilím.
Pokud budou tyto nové linky schváleny i vedením města, začnou jezdit od podzimu. „Bylo by to někdy se startem posledního čtvrtletí 2016,“ předpokládá Vilím.
Pěšky trvá cesta k obchodům 15 minut, trolejbusem 35 minut
„Expresní linky budou přínosem. Současná struktura dopravy v Jihlavě není z pohledu zaměstnanců vyhovující,“ reagoval člen regionální rady odborových svazů Jiří Antonů. Upozornil však, že bude nutné lidi pracující v průmyslové zóně do nových spojů MHD přilákat - kupříkladu nějakou informační kampaní a třeba i jízdami zdarma v prvních dnech.
Týdeník 5plus2Každý pátek zdarma |
Podle obyvatelky Jihlavy Hany Raabové by byly dobré i přímé spoje z Březinek k hypermarketům v ulici Romana Havelky. „Do Kauflandu to je odtud pěšky přibližně 15 minut, městskou hromadnou dopravou pak 35 minut včetně čekání na spoje,“ spočítala Raabová.
Podobné je to podle ní i s cestou do průmyslové zóny. „Samozřejmě, můžeme vstávat o hodinu dřív, jet na opačnou stranu, na náměstí čekat na další spoj, anebo nevyužívat MHD,“ vyjádřila se.
Na dohled jsou v jihlavské dopravě i jiné novinky. „Rádi bychom koupili za pomoci dotací z Evropské unie ještě tři trolejbusy, tři velké autobusy a dva malé,“ nastínil ředitel dopravního podniku Vilím.
Také se hodně mluví o tom, že se na nejvytíženějších linkách zavede pravidelný dvanáctiminutový interval. Lidé si pak lépe než doposud zapamatují odjezdy spojů.