Auto bude mít na střeše zabudované kamery, jež budou schopné přečíst poznávací značky vozů nejenom ve dne, ale i v noci, a to ať už vozidla budou stát kolmo, či za sebou. Program umí v databázi zkontrolovat, zda mají řidiči parkovací oprávnění, a pokud ne, tak pořídit dokumentaci přestupku.
Monitorovací vůz měsíčně najede tři až čtyři tisíce kilometrů. Auto bude muset kontrolovaným místem projet vždy dvakrát, přičemž druhá kontrola nezačne dříve než za dvacet minut. Připraveno bude celkem deset tras. Auto budou řídit bývalí strážníci městské policie.
„Nechtěli jsme na to využívat stávající strážníky, protože by nám pak chyběli ve službách a v terénu. Bývalí strážníci jsou zkušení, mají znalosti zákonů, které museli prokazovat u zkoušek. Mají rovněž místní znalosti,“ popsal Jan Frenc, ředitel městské policie s tím, že v řízení tohoto auta se ve službách budou střídat čtyři bývalí zaměstnanci.
Zejména v první části provozu se má vůz soustředit především na shromažďování statistických dat. „Tedy kolik aut se kde nachází a v jakých časech. Budeme si vizualizovat jízdy a obsazenost jednotlivých míst a ulic,“ připomenul radní pro dopravu David Beke (ODS). Na základě sesbíraných dat se bude nový parkovací systém ještě ladit a upravovat.
Ukáže se přílišná přísnost?
„Určitě budeme do koncepce zasahovat, ale nechceme se rozhodovat jenom na základě pocitů. Chceme mít k tomu nejprve jasná data. Ta nám sesbírá právě monitorovací auto. Na základě toho uvidíme, jestli bude možné rozvolnit víkendy, nebo třeba zda nezměnit cenovou politiku. Když se ukáže, že se kapacita v ulicích uvolnila až moc a že jsme byli moc přísní, bude to příležitost k rozvolnění,“ nastínil možnosti Beke.
Město si tento vůz pronajme prozatím na 17 měsíců od firmy, která tuto službu zajišťovala v Praze. Mezitím radnice vypíše výběrové řízení, na základě kterého vybere firmu na další roky.
„V této fázi půjde o pilotní projekt, abychom si ověřili všechny funkce a ujistili se, jestli forma nájmu je pro nás tou správnou, jestli výstupy z toho zařízení jsou ty, které potřebujeme. Na trhu není moc firem, které tuto službu provozují,“ vysvětlil radní.
Na nový systém parkování v Jihlavě jsou rozporuplné reakce. Zatímco většině rezidentů se v centru města ulevilo a mohou parkovat u svých domovů, část veřejnosti ho kritizuje. Nelíbí se jí třeba malé množství parkovacích automatů, nesrozumitelnost parkovací koncepce a zejména vysoké ceny za parkování.
Aspoň neděle zdarma?
„Ve srovnání s jinými městy je pro mě nepochopitelné placené parkování v centru města sedm dní v týdnu, 24 hodin denně. Minimálně soboty odpoledne a neděle by měly být zdarma,“ zamýšlí se opoziční zastupitel Radek Hošek (STAN).
Zlepšit by se podle něj měla i informovanost a značení pro lidi, kteří do krajského města přijíždějí z jiných měst.
„Přimlouval bych se i za řešení situace v horní části třídy Legionářů, kde je pro rezidenty vyčleněna jenom část parkovacích míst, a tato místa jsou stále plná, zatímco místa pro návštěvníky zejí prázdnotou,“ dodal Hošek.
5. března 2019 |