První kruhový objezd na Vysočině řidiče mátl. Slouží už přes 40 let

  13:58aktualizováno  13:58
Je to už více než čtyřicet let, kdy začal fungovat první kruhový objezd na Vysočině. Nebyl v Jihlavě, ale v o polovinu menším Havlíčkově Brodě. Kupodivu byl na dlouhou dobu jediný, většina dalších začala vznikat až po roce 2000. Třeba první jihlavský teprve před patnácti lety.

Kruhový objezd u svaté Kateřiny v Havlíčkově Brodě je nejstarší na Vysočině, byl zároveň jedním z vůbec prvních v Československu. Původně na něm měly přednost vozy přijíždějící zprava. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Psal se rok 1999 a jediným místem, kde si řidiči v Jihlavě mohli vyzkoušet jízdu přes kruhový objezd, byla jeho napodobenina pro děti na dopravním hřišti.

Nic tenkrát nenasvědčovalo tomu, že se toto řešení křižovatek rozšíří. Někdejší jihlavský policista Jaroslav Bílek tehdy řekl: „Na okrese nevím o žádném místě, které by pro něj bylo vhodné.“

Podobně tehdy mluvil místostarosta Josef Kodet (KDU-ČSL). „V republice a v Jihlavě zvlášť nejsme na takovéto typy křižovatek zvyklí.“

Čas ukázal, že Bílek a Kodet nebyli v této oblasti vizionáři.

Byla to rarita. Řidiči nevěděli, jak se na kruhu chovat

Tehdy fungoval na Vysočině jediný kruhový objezd v Havlíčkově Brodě. A to už od poloviny sedmdesátých let. Dodnes slouží blízko mostu přes řeku Sázavu v Jihlavské ulici, u svaté Kateřiny. Pozoruhodné je, že desítky let zůstal široko daleko osamocený. Ve větším se začaly budovat silniční kruhy až po roce 2000.

Fotogalerie

Ten havlíčkobrodský patřil mezi první v republice. „Byla to rarita. Spousta řidičů tehdy ještě nevěděla, jak se má na něm chovat. Zpočátku se vyznačil jen provizorně, později v osmdesátých letech se postavil větší,“ vzpomíná Martin Stehno, vedoucí odboru dopravy brodské radnice.

Kruhové řešení tenkrát nabídla policie, tehdy vlastně ještě Veřejná bezpečnost. Dříve tam byla složitá křižovatka, kde lidé pořádně nevěděli, kdo má přednost. Po mnoho dlouhých let tu měly přednost vozy přijíždějící zprava, nikoli ty jedoucí po objezdu, jako je tomu dnes.

U jihlavského Kauflandu chtěl náměstek semafory

K dětskému kruhovému objezdu v Jihlavě přibyl ten první, opravdový v roce 2002 u Kauflandu. Jeho otevření předcházely skoro tři roky debat. Jako první ho prosazoval architekt Jaroslav Huňáček (ODS). Původně tam vedení radnice chtělo dát semafory, Huňáček ale upozorňoval, že by to situaci ještě zhoršilo.

Současný jihlavský radní Josef Kodet tehdy jednal o instalaci semaforů u Kauflandu. Býval tehdy označován za odpůrce objezdů. Dnes k tomu dodává, že byl pro „kruhy“. Ale tam, kde se vešly do prostoru křižovatek.

Města na Vysočině by dnes podle Kodeta dopravu bez objezdů zvládala jen s obtížemi. „Musela by se na křižovatkách udělat jiná dopravní opatření, například instalace světelné signalizace. Ale to by mělo vliv na plynulost dopravy. Takže bychom při průjezdu městem více postávali na červenou,“ uvedl Kodet.

Když se kruhové objezdy v Jihlavě stavěly, byl u toho exprimátor Vladimír Hink (ODS). Podle něj už by byla nyní situace bez „kruhů“ těžko představitelná. A to nejen v Jihlavě. A byl by tedy pro vytvoření dalšího, třeba na křižovatce u Tesca. Toto řešení se podle něj nabízelo i u čerpací stanice ONO v Jihlavě. „A to třeba dvoupruhový objezd,“ uvedl.

Na kruhových objezdech se řidiči učí ohleduplnější jízdě

Vhodné místo vidí též u hlavního vlakového nádraží, kde se potkává Havlíčkova a Kollárova ulice. Nebo blízko Motorpalu na křižovatce ulic Humpolecká a Romana Havelky.

Kruhovým objezdům fandí i Jana Mayerová (ANO), náměstkyně primátora pro oblast dopravy. Třeba ve Velké Británii poznala, že fungují i na hodně rušných silnicích.

„Aby plnily funkci, musí být dobře navržené. Lidé se na nich učí ohleduplnější jízdě,“ uvedla.

Třeba ten za Jihlavou u Kostelce ale nepovažuje za dobře navržený. Kroužení se podle ní hodí třeba do prostoru pod kinem Dukla, kde se potkává celkem pět ulic, včetně Palackého a třídy Legionářů. „To je jak dělané pro malý a levný kruhový objezd,“ dodala náměstkyně.

Třeba v Třebíči teď mají osm kruhových objezdů. „V tuto chvíli nemáme připravenou stavbu žádného dalšího, nicméně existuje záměr na mini okružní křižovatku u prodejny Jednota v Třebíči-Týně,“ prozradil Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy tamní radnice.

Autor:

Nejčtenější

Za rozjetým taxíkem vlál pes. Majitelka vodítko zabouchla do dveří

Taxikář vlekl za autem psa na vodítku

Malý pes v Jihlavě absolvoval nedobrovolný běh za taxikářským vozem. Jeho majitelka totiž z nepozornosti při...

Jihlava srovnala sérii s Kladnem, Budějovice podruhé uspěly ve Vsetíně

Kladenský Jaromír Jágr (vlevo) přijíždí ke skrumáži hráčů během druhého...

Budějovičtí hokejisté důrazně našlápli k účasti v baráži o extraligu. V druhém semifinálovém zápase na ledě Vsetína...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

U letiště v Třebíči pilot zavadil kolem o střechu projíždějícího auta

Cessna 172

Policisté na Vysočině se zabývají kuriózním případem. V neděli před polednem malé letadlo v Třebíči zavadilo kolem o...

Boj o baráž: Vsetínská šance ještě žije, Kladno zdolalo Jihlavu

Patrik Machač z Kladna (vpravo) a Miha Štebih z Jihlavy.

Hokejisté Vsetína v semifinále Chance ligy do dnešního duelu nevstřelili Českým Budějovicím ani gól, ale tentokrát se...

Další z rubriky

Sníh v zásobníku ve Vysočina Areně už se ukládá k letnímu „spánku“

Technický sníh na nejbližší světové akce ve Vysočina Areně je připravený....

Zásobník u novoměstské Vysočina Areny je znovu plný sněhu. Brzy bude úplně překrytý vrstvou dřevní štěpky, která...

Bosý učitel umí vše vysvětlit vtipnou formou, i proto se stal Ámosem

Nominaci dostal dvaatřicetiletý učitel matematiky a tělesné výchovy od svých...

Po základní škole ve Větrném Jeníkově chodí učitel Jiří Palán bos, téměř pořád se usmívá, ale respekt a uznání přesto...

K vlaku musejí cestující jinudy. V Brodě opravují největší nádraží kraje

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Po více než tříleté přestávce pokračuje rekonstrukce vlakového nádraží v Havlíčkově Brodě. Letos dělníci dokončí...

Každá ponožka jiná na podporu lidí s Downovým syndromem
Každá ponožka jiná na podporu lidí s Downovým syndromem

21. března je Světový den Downova syndromu, který bývá označován také jako Ponožkový den. Podpořit lidi s tímto postižením může každý. Stačí si obléknout veselé ponožky a hlavně každou jinou.

Najdete na iDNES.cz