K vlaku musejí cestující jinudy. V Brodě opravují největší nádraží kraje

  17:08aktualizováno  17:08
Po více než tříleté přestávce pokračuje rekonstrukce vlakového nádraží v Havlíčkově Brodě. Letos dělníci dokončí nástupiště, v dalších letech přijdou na řadu koleje. Cestující teď musejí k vagonům jinými cestami.

Lidem, kteří k cestám po železnici využívají nádraží v Havlíčkově Brodě, začalo šest měsíců komplikací. Chod největší železniční stanice na Vysočině na půl roku ovlivní rekonstrukce nástupišť. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos dokončí opravy započaté před čtyřmi roky.

Na podzim roku 2015 způsobil odchod stavební firmy z nádraží velké překvapení. Polovina nástupišť zářila novotou, zbylá ale zůstala i po rekonstrukci za více než 130 milionů korun v původním stavu. Stará, rozbitá, zašlá, zrezlá.

SŽDC opakovaně slibovala, že opravu nádraží dokončí. Nejprve to mělo být v roce 2017, pak loni. To ale zarazila obnova výhybek a nemožnost skloubit výluky.

Do třetice se práce podařilo opětovně zahájit až nyní. Na první nástupiště dělníci dorazili v minulém týdnu, čtvrté si vezmou do parády od poloviny června. Do podzimu by stavební firma Chládek a Tintěra měla stihnout kompletní rekonstrukci nástupišť včetně výměny povrchů, zastřešení a mobiliáře.

Práce jsou tentokrát jednodušší o to, že na nástupiště už vede nový podchod a je zde i nový výtah pro méně pohyblivé cestující. Rovněž je v provozu nový informační systém.

Práce se budou týkat rovněž kolejiště. „Součástí rekonstrukce bude výměna železničního svršku a spodku, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení,“ prozradila už dříve mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Odbornější práce týkající se technologií a zabezpečení bude mít na starosti firma AŽD Praha.

Uzavřená část podchodu

Před týdnem začala první etapa letošních prací. Ta se týká prvního a části pátého nástupiště. „Výluky nástupiště i staniční koleje jsou plánovány do 12. června. V té době bude uzavřena i část podchodu pod prvním nástupištěm. Cestujícím bude umožněn přístup na druhé nástupiště přes služební přechod,“ popsala Pistoriusová.

K vlakům se tak až do léta cestující nedostanou kvůli uzavřenému podchodu přímo z nádražní haly. Musejí vyjít zpět ven před budovu a projít branou ke kolejím. Na druhé nástupiště je dovede oplocený koridor. Teprve z druhého nástupiště na další mohou projít podchodem.

„Trochu mě to zmátlo. Nikde žádná cedule, žádné vysvětlení. Naštěstí mi poradili na informacích,“ poznamenal starší muž, který v pondělí dopoledne bloudil po výpravní hale a hledal cestu k vlaku na Prahu.

Až během dne pracovníci stanice vyvěsili informační letáky. U přechodu na druhé nástupiště navíc cestujícím radí další pracovník SŽDC. Podchod by měl být uzavřený pravděpodobně do 15. dubna.

Rekonstrukce prvního nástupiště, které vede podél nádražní haly, má skončit 12. června. Hned o den později se mají práce přesunout na nástupiště čtvrté. To je poslední, na konci stanice, a tudíž se tyto práce dotknou cestujících nejméně – nebudou muset chodit přes staveniště. Rozsah a forma prací bude stejná jako v případě nástupiště prvního.

Mimo provoz by mělo být čtvrté nástupiště do 3. září. „Toto je optimální harmonogram stavby, který je takto uveden i v plánu výlukové činnosti. Zatím se nám jej daří dodržovat,“ informoval druhý z mluvčích SŽDC Marek Illiaš.

Samotných vlakových spojů by se rekonstrukce nástupišť neměla výrazně dotknout. Maximálně mohou mít drobná minutová zpoždění kvůli řazení vlaků ve stanici. Stejný počet spojů se bude muset vejít na menší počet kolejí a nástupišť. Průjezd stanicí by ale neměl být omezen.

Pokračování za dvě miliardy

Druhá etapa rekonstrukce nástupišť, která by měla tentokrát stát 109 milionů korun, bude ale pro SŽDC a cestující jen malým testem před tím, co se má ve stanici dít v letech dalších.

Plánovaná třetí etapa modernizace stanice bude ze všech nejrozsáhlejší a nejdražší. SŽDC chystá za téměř dvě miliardy korun kompletní rekonstrukci celého železničního uzlu.

„Připravujeme modernizaci průjezdu uzlem Havlíčkův Brod. Bude to komplexní rekonstrukce železniční stanice Havlíčkův Brod mimo už hotová nástupiště,“ potvrdila Pistoriusová.

Tato etapa je naplánovaná na roky 2020 až 2022. Bude zahrnovat výměnu kolejového svršku i spodku a zabezpečení v celé stanici – i na kolejích, které se využívají pro posun, manipulaci či řazení vlaků. Dostane se při ní rovněž na páté nástupiště, odkud odjíždí vlaky na Pardubice. Dokončena bude rekonstrukce výpravní budovy.

„Taková investice jen podtrhne význam havlíčkobrodské železniční stanice. Ačkoliv neleží na hlavním koridoru, i tak patří k jedněm z nejvýznamnějších v celé republice,“ připomenul již dříve brodský místostarosta Libor Honzárek.

Železniční stanice v Havlíčkově Brodě je největší stanicí na Vysočině a zároveň patří k těm historicky nejstarším. První vlak od Kolína přijel v prosinci 1870. Pokračování kolejí na Žďár nad Sázavou se město dočkalo o 28 let později.

Současnou tvář má nádraží z šedesátých let minulého století, výpravní budova byla otevřena v roce 1970.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Kveteme, nekosit! Žďár nakonec nechá zarůstat trávou až třicet míst

Na místech, která žďárská radnice nechá cíleně zarůst trávou už se objevily...

Pozor! Kvetu! Nekosit! Výrazné růžové tabulky s tímto zněním už jsou na místech, která nechá žďárská radnice zarůst...

Světový pohár bikerů v Novém Městě začíná. Kulhavý chybí, ambice má Cink

Někteří bikeři na světový pohár v Novém Městě na Moravě trénují už od počátku...

Největší sportovní svátek, který v roce 2019 bude hostit Vysočina Arena, je tu. V Novém Městě začíná UCI Světový pohár...

Vísku Budeč stíhají pohromy, po rybníku a lese přišla i o kulturní dům

Kulturní dům v Budči začal hořet v sobotu 11. května před osmou hodinou ráno....

Vesnice Budeč se vzpamatovává z třetí těžké rány v krátké době. Požár tam vážně poničil kulturní dům. Hašení navíc...

Najdete na iDNES.cz