Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Brod se po třech letech dočká, SŽDC dokončí načatou modernizaci nádraží

  9:56aktualizováno  9:56
Od poloviny tohoto týdne čekají drobnější komplikace každého, kdo pro cestování využije vlakové nádraží v Havlíčkově Brodě. Po tříleté odmlce bude od středy pokračovat modernizace nástupišť a kolejí. Práce skončí až za rok a čtvrt a vyjdou na 109 milionů korun.

Před třemi lety byla dokončena modernizace dvou nástupišť z celkových pěti, které na havlíčkobrodském nádraží jsou. Až nyní začne rekonstrukce další dvou. | foto: Martin Vokáč, MAFRA

Hned od 1. srpna se cestujícím na nádraží uzavře 4. nástupiště. Nebude přístupné a nebudou k němu zajíždět ani žádné vlaky. „Nepřetržitá výluka bude trvat 93 dní,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Do konce října by stavební firma Chládek a Tintěra měla stihnout kompletní rekonstrukci nástupiště včetně výměny povrchu, zastřešení a mobiliáře. Práce má tentokrát jednodušší o to, že na nástupiště už vede nový podchod a je zde i nový výtah pro méně pohyblivé cestující.

Práce se budou týkat rovněž kolejiště. „Součástí rekonstrukce bude výměna železničního svršku a spodku, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení,“ doplnila Pistoriusová. Odbornější práce týkající se technologií a zabezpečení bude mít na starosti firma AŽD Praha.

Po zimní přestávce bude modernizace nádraží pokračovat - práce se přesunou na 1. nástupiště. „To bude trochu složitější, vše bude trvat déle, neboť nástupiště přiléhá k výpravní budově,“ poznamenala mluvčí SŽDC.

Výluka je tam zatím naplánovaná na 103 dní počínaje březnem. I zde dojde vedle přestavby nástupiště k výměně a lepšímu zabezpečení kolejí. Veškeré práce mají být hotové do konce října příštího roku.

Cestujícím zůstanou čtyři nástupiště z pěti, komplikace nebudou

„Nepředpokládáme však výrazné omezení provozu stanice ani dopad na cestující,“ konstatovala Radka Pistoriusová.

Cestujícím by měla vždy sloužit čtyři nástupiště z celkových pěti, která v brodské stanici jsou. Podchod i výtahy už jsou dokončené z první etapy modernizace.

Fotogalerie

Už od podzimu 2015 totiž na havlíčkobrodském nádraží slouží rekonstruované 2. a 3. nástupiště včetně právě podchodu a výtahů.

Práce však tehdy skončily velice náhle. Cestující se podivovali, když stroje i dělníci zmizeli, přitom z nástupišť nebyla opravena ani polovina. Část stanice zářila novotou, ale hned na vedlejších nástupištích ještě dnes stojí zrezlé podpěry, nad nimi děravá stříška, kterou zatéká, cestující škobrtají po peronech se zpuchřelým a popraskaným asfaltem.

„Tak rozsáhlá rekonstrukce se musí s ohledem na minimalizaci dopadu na dopravu řešit ve více etapách,“ vysvětlovala tehdejší mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Do modernizace stanice půjdou v dalších letech dvě miliardy

Trošku podezíravě se na ukončení prací dívalo také vedení Havlíčkova Brodu. Oddechlo si před půl rokem, kdy správce železnice definitivně přislíbil dokončení prací.

„Už když se první etapa modernizace nádraží začala provádět, bylo nám slibováno, že práce nezůstanou v polovině a že je správce stanice v dalších letech dokončí. Jsem proto moc rád, že SŽDC slib plní. I když to je až po třech letech,“ vyjádřil se v únoru starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl.

Správa železniční dopravní cesty však jde ještě mnohem dál. Už nyní připravuje třetí etapu modernizace stanice, která bude ze všech nejrozsáhlejší a nejdražší. Za téměř dvě miliardy plánuje rekonstrukci celého železničního uzlu.

„Připravujeme modernizaci průjezdu uzlem Havlíčkův Brod. Bude to komplexní rekonstrukce železniční stanice Havlíčkův Brod mimo už hotová nástupiště číslo 1, 2, 3 a 4,“ poodhalila Radka Pistoriusová.

Tato etapa je naplánovaná na roky 2020 až 2022. Bude zahrnovat výměnu kolejového svršku i spodku a zabezpečení prakticky v celé stanici - i na kolejích, které se využívají pro posun, manipulaci či řazení vlaků. Dostane se při ní rovněž na 5. nástupiště, odkud odjíždí vlaky na Pardubice, a dokončení rekonstrukce výpravní budovy.

„Taková investice jen podtrhne význam havlíčkobrodské železniční stanice. Ačkoliv neleží na hlavním koridoru, i tak patří k jedněm z nejvýznamnějších v celé republice,“ připomenul již dříve brodský místostarosta Libor Honzárek.

Železniční stanice v Havlíčkově Brodě je největší stanicí na Vysočině a zároveň patří k těm historicky nejstarším. První vlak od Kolína přijel v prosinci 1870.

Pokračování kolejí na Žďár se město dočkalo o 28 let později. Současnou tvář má nádraží z šedesátých let minulého století, výpravní budova byla otevřena v roce 1970.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vysočině se objevila ptačí chřipka, v Česku je znovu po třech letech

V Česku se po třech letech objevila nákaza ptačí chřipkou. Vysoce patogenní typ H5N8, který se ale nepřenáší na lidi,...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Třešťský malíř pozoruje vesmír obřími dalekohledy, které si i sám staví

Hvězdné nebe ho stále přivádí k úžasu. Malíř Petr Mirčev z Třeště na Jihlavsku mu chce být ještě blíž, a tak si staví...

Za smrt chlapce pod koly výletního vláčku dostal jeho řidič podmínku

Podmínečný trest a zákaz řízení dostal u Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou řidič výletního vláčku. Pod koly soupravy...

V ten den jsem tam vůbec nebyl, tvrdí muž souzený za ubodání ženy v herně

Krajský soud v Brně začal projednávat vraždu ženy v nelegální herně ve Žďáře nad Sázavou. Obžalovaný je Martin Vosyka,...

V brodské nemocnici se nově platí za parkování, auta plní okolní ulice

Nemocnice v Havlíčkově Brodě spustila na počátku letošního roku revoluci v parkování. Za odstavení vozidla v jejím...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Zdravotní sestra - moderní zařízení v Praze, + - 35 000 Kč, velice zajímavé

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz