Brod se po třech letech dočká, SŽDC dokončí načatou modernizaci nádraží

  9:56aktualizováno  9:56
Od poloviny tohoto týdne čekají drobnější komplikace každého, kdo pro cestování využije vlakové nádraží v Havlíčkově Brodě. Po tříleté odmlce bude od středy pokračovat modernizace nástupišť a kolejí. Práce skončí až za rok a čtvrt a vyjdou na 109 milionů korun.

Před třemi lety byla dokončena modernizace dvou nástupišť z celkových pěti, které na havlíčkobrodském nádraží jsou. Až nyní začne rekonstrukce další dvou. | foto: Martin Vokáč, MAFRA

Hned od 1. srpna se cestujícím na nádraží uzavře 4. nástupiště. Nebude přístupné a nebudou k němu zajíždět ani žádné vlaky. „Nepřetržitá výluka bude trvat 93 dní,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Do konce října by stavební firma Chládek a Tintěra měla stihnout kompletní rekonstrukci nástupiště včetně výměny povrchu, zastřešení a mobiliáře. Práce má tentokrát jednodušší o to, že na nástupiště už vede nový podchod a je zde i nový výtah pro méně pohyblivé cestující.

Práce se budou týkat rovněž kolejiště. „Součástí rekonstrukce bude výměna železničního svršku a spodku, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení,“ doplnila Pistoriusová. Odbornější práce týkající se technologií a zabezpečení bude mít na starosti firma AŽD Praha.

Po zimní přestávce bude modernizace nádraží pokračovat - práce se přesunou na 1. nástupiště. „To bude trochu složitější, vše bude trvat déle, neboť nástupiště přiléhá k výpravní budově,“ poznamenala mluvčí SŽDC.

Výluka je tam zatím naplánovaná na 103 dní počínaje březnem. I zde dojde vedle přestavby nástupiště k výměně a lepšímu zabezpečení kolejí. Veškeré práce mají být hotové do konce října příštího roku.

Cestujícím zůstanou čtyři nástupiště z pěti, komplikace nebudou

„Nepředpokládáme však výrazné omezení provozu stanice ani dopad na cestující,“ konstatovala Radka Pistoriusová.

Cestujícím by měla vždy sloužit čtyři nástupiště z celkových pěti, která v brodské stanici jsou. Podchod i výtahy už jsou dokončené z první etapy modernizace.

Fotogalerie

Už od podzimu 2015 totiž na havlíčkobrodském nádraží slouží rekonstruované 2. a 3. nástupiště včetně právě podchodu a výtahů.

Práce však tehdy skončily velice náhle. Cestující se podivovali, když stroje i dělníci zmizeli, přitom z nástupišť nebyla opravena ani polovina. Část stanice zářila novotou, ale hned na vedlejších nástupištích ještě dnes stojí zrezlé podpěry, nad nimi děravá stříška, kterou zatéká, cestující škobrtají po peronech se zpuchřelým a popraskaným asfaltem.

„Tak rozsáhlá rekonstrukce se musí s ohledem na minimalizaci dopadu na dopravu řešit ve více etapách,“ vysvětlovala tehdejší mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Do modernizace stanice půjdou v dalších letech dvě miliardy

Trošku podezíravě se na ukončení prací dívalo také vedení Havlíčkova Brodu. Oddechlo si před půl rokem, kdy správce železnice definitivně přislíbil dokončení prací.

„Už když se první etapa modernizace nádraží začala provádět, bylo nám slibováno, že práce nezůstanou v polovině a že je správce stanice v dalších letech dokončí. Jsem proto moc rád, že SŽDC slib plní. I když to je až po třech letech,“ vyjádřil se v únoru starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl.

Správa železniční dopravní cesty však jde ještě mnohem dál. Už nyní připravuje třetí etapu modernizace stanice, která bude ze všech nejrozsáhlejší a nejdražší. Za téměř dvě miliardy plánuje rekonstrukci celého železničního uzlu.

„Připravujeme modernizaci průjezdu uzlem Havlíčkův Brod. Bude to komplexní rekonstrukce železniční stanice Havlíčkův Brod mimo už hotová nástupiště číslo 1, 2, 3 a 4,“ poodhalila Radka Pistoriusová.

Tato etapa je naplánovaná na roky 2020 až 2022. Bude zahrnovat výměnu kolejového svršku i spodku a zabezpečení prakticky v celé stanici - i na kolejích, které se využívají pro posun, manipulaci či řazení vlaků. Dostane se při ní rovněž na 5. nástupiště, odkud odjíždí vlaky na Pardubice, a dokončení rekonstrukce výpravní budovy.

„Taková investice jen podtrhne význam havlíčkobrodské železniční stanice. Ačkoliv neleží na hlavním koridoru, i tak patří k jedněm z nejvýznamnějších v celé republice,“ připomenul již dříve brodský místostarosta Libor Honzárek.

Železniční stanice v Havlíčkově Brodě je největší stanicí na Vysočině a zároveň patří k těm historicky nejstarším. První vlak od Kolína přijel v prosinci 1870.

Pokračování kolejí na Žďár se město dočkalo o 28 let později. Současnou tvář má nádraží z šedesátých let minulého století, výpravní budova byla otevřena v roce 1970.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Motorsport se mění, říká muž z Třebíče, jenž bdí nad vozy lamborghini

Se svým profesionálním týmem Emil Frey začal Pavel Nahodil letos na jaře další...

Vozy lamborghini, tým Emil Frey a burácení silných motorů na těch nejslavnějších okruzích po celé Evropě. To je nyní...

Na nové trase hradem Roštejn turisté zažijí pravou loveckou hostinu

Kastelánka hradu Roštejn Kateřina Rozinková má napilno. Veškeré stavební práce...

Další etapa obnovy interiérů a exteriérů loveckého hradu Roštejn u Telče se blíží ke konci. Po loňském zpřístupnění...

Vedení Jihlavy po letech jednalo s majiteli továrny kritizované ekology

Letecký pohled na jihlavský dřevozpracující závod Kronospan.

Jihlavská primátorka Karolína Koubová a náměstek pro životní prostředí Vít Zeman v Salcburku jednali s majitelem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz