Brod se po třech letech dočká, SŽDC dokončí načatou modernizaci nádraží

  9:56aktualizováno  9:56
Od poloviny tohoto týdne čekají drobnější komplikace každého, kdo pro cestování využije vlakové nádraží v Havlíčkově Brodě. Po tříleté odmlce bude od středy pokračovat modernizace nástupišť a kolejí. Práce skončí až za rok a čtvrt a vyjdou na 109 milionů korun.

Před třemi lety byla dokončena modernizace dvou nástupišť z celkových pěti, které na havlíčkobrodském nádraží jsou. Až nyní začne rekonstrukce další dvou. | foto: Martin Vokáč, MAFRA

Hned od 1. srpna se cestujícím na nádraží uzavře 4. nástupiště. Nebude přístupné a nebudou k němu zajíždět ani žádné vlaky. „Nepřetržitá výluka bude trvat 93 dní,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Do konce října by stavební firma Chládek a Tintěra měla stihnout kompletní rekonstrukci nástupiště včetně výměny povrchu, zastřešení a mobiliáře. Práce má tentokrát jednodušší o to, že na nástupiště už vede nový podchod a je zde i nový výtah pro méně pohyblivé cestující.

Práce se budou týkat rovněž kolejiště. „Součástí rekonstrukce bude výměna železničního svršku a spodku, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení,“ doplnila Pistoriusová. Odbornější práce týkající se technologií a zabezpečení bude mít na starosti firma AŽD Praha.

Po zimní přestávce bude modernizace nádraží pokračovat - práce se přesunou na 1. nástupiště. „To bude trochu složitější, vše bude trvat déle, neboť nástupiště přiléhá k výpravní budově,“ poznamenala mluvčí SŽDC.

Výluka je tam zatím naplánovaná na 103 dní počínaje březnem. I zde dojde vedle přestavby nástupiště k výměně a lepšímu zabezpečení kolejí. Veškeré práce mají být hotové do konce října příštího roku.

Cestujícím zůstanou čtyři nástupiště z pěti, komplikace nebudou

„Nepředpokládáme však výrazné omezení provozu stanice ani dopad na cestující,“ konstatovala Radka Pistoriusová.

Cestujícím by měla vždy sloužit čtyři nástupiště z celkových pěti, která v brodské stanici jsou. Podchod i výtahy už jsou dokončené z první etapy modernizace.

Fotogalerie

Už od podzimu 2015 totiž na havlíčkobrodském nádraží slouží rekonstruované 2. a 3. nástupiště včetně právě podchodu a výtahů.

Práce však tehdy skončily velice náhle. Cestující se podivovali, když stroje i dělníci zmizeli, přitom z nástupišť nebyla opravena ani polovina. Část stanice zářila novotou, ale hned na vedlejších nástupištích ještě dnes stojí zrezlé podpěry, nad nimi děravá stříška, kterou zatéká, cestující škobrtají po peronech se zpuchřelým a popraskaným asfaltem.

„Tak rozsáhlá rekonstrukce se musí s ohledem na minimalizaci dopadu na dopravu řešit ve více etapách,“ vysvětlovala tehdejší mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Do modernizace stanice půjdou v dalších letech dvě miliardy

Trošku podezíravě se na ukončení prací dívalo také vedení Havlíčkova Brodu. Oddechlo si před půl rokem, kdy správce železnice definitivně přislíbil dokončení prací.

„Už když se první etapa modernizace nádraží začala provádět, bylo nám slibováno, že práce nezůstanou v polovině a že je správce stanice v dalších letech dokončí. Jsem proto moc rád, že SŽDC slib plní. I když to je až po třech letech,“ vyjádřil se v únoru starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl.

Správa železniční dopravní cesty však jde ještě mnohem dál. Už nyní připravuje třetí etapu modernizace stanice, která bude ze všech nejrozsáhlejší a nejdražší. Za téměř dvě miliardy plánuje rekonstrukci celého železničního uzlu.

„Připravujeme modernizaci průjezdu uzlem Havlíčkův Brod. Bude to komplexní rekonstrukce železniční stanice Havlíčkův Brod mimo už hotová nástupiště číslo 1, 2, 3 a 4,“ poodhalila Radka Pistoriusová.

Tato etapa je naplánovaná na roky 2020 až 2022. Bude zahrnovat výměnu kolejového svršku i spodku a zabezpečení prakticky v celé stanici - i na kolejích, které se využívají pro posun, manipulaci či řazení vlaků. Dostane se při ní rovněž na 5. nástupiště, odkud odjíždí vlaky na Pardubice, a dokončení rekonstrukce výpravní budovy.

„Taková investice jen podtrhne význam havlíčkobrodské železniční stanice. Ačkoliv neleží na hlavním koridoru, i tak patří k jedněm z nejvýznamnějších v celé republice,“ připomenul již dříve brodský místostarosta Libor Honzárek.

Železniční stanice v Havlíčkově Brodě je největší stanicí na Vysočině a zároveň patří k těm historicky nejstarším. První vlak od Kolína přijel v prosinci 1870.

Pokračování kolejí na Žďár se město dočkalo o 28 let později. Současnou tvář má nádraží z šedesátých let minulého století, výpravní budova byla otevřena v roce 1970.

Nejčtenější

Silničáři: Máme sypat, tak sypeme. D1 na Vysočině osolili jako nikdy dřív

Dálnici D1 u Humpolce zasáhlo ve čtvrtek v poledne husté sněžení a bílá tma.

Lidé tuto dopravní tepnu neznají bez zpomalení, zúžení nebo nehod. Přesně před týdnem Ředitelství silnic a dálnic...

Majiteli auta ukradli ďábelskou značku na přání, totožnou už nedostane

Nissan Juke a registrační značka, kterou kdosi odcizil. Podle policie to byl...

Policisté zaznamenali první případ krádeže registrační značky na přání z vozidla na Vysočině. Majitel Nissanu Juke...

Úkaz Rittich. Český gólman dál ohromuje v NHL. Čím je výjimečný?

Matthew Tkachuk a brankář David Rittich z Calgary po výhře nad Coloradem.

Psal se rok 2015 a extraligový zelenáč David Rittich musel v kabině Mladé Boleslavi poslouchat nevlídná slova od...

Na zavátou Vysočinu nevjíždějte, neprojedete, nabádá policie kamioňáky

Silnice I/38 musela být u Dlouhé Brtnice kvůli silnému větru a sněhu uzavřená....

Na Vysočinu vůbec nevjíždějte, nepřejedete ji. Takový vzkaz posílá policie řidičům kamionů. Na řadě silnic v celém...

Koalice má málo hlasů, tak přizve hlasující experty. Opozice hrozí žalobou

Ilustrační snímek

Až před soudem může skončit rozhodnutí zastupitelů v Pelhřimově. Odhlasovali si totiž, že do výborů přizvou kromě...

Další z rubriky

Po letech hledání se blíží cíl, hospic dostal v Brodě příslib pozemku

Ve všech pokojích jsou přichystané přistýlky pro případ, že by návštěva chtěla...

Tentokrát už to doopravdy vypadá nadějně. Zastupitelé v Havlíčkově Brodě, kde má stát první hospic v kraji, se...

Na D1 u Humpolce začaly další práce, na čtyřech kilometrech chybí drenáž

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

V problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině začaly další práce. Společnost Eurovia CS opraví...

Na zavátou Vysočinu nevjíždějte, neprojedete, nabádá policie kamioňáky

Silnice I/38 musela být u Dlouhé Brtnice kvůli silnému větru a sněhu uzavřená....

Na Vysočinu vůbec nevjíždějte, nepřejedete ji. Takový vzkaz posílá policie řidičům kamionů. Na řadě silnic v celém...

Najdete na iDNES.cz