17. Opakujte svůj vzkaz
Batolatům musíte věci říkat stokrát. Děti pod dva roky neberou vzkazy za své. Kolem tří let začínají děti spojovat vaše nařízení se svým chováním a vzkaz může dopadnout na úrodnější půdu. Opakování vzkazů je ale potřeba s věkem snižovat. Předpubertální děti ho začnou chápat jako tyranii.
18. Nechte ho dokončit myšlenku
Místo „Nenechávej si věci na fotbal na jedné hromadě,“ zkuste: „Rozmysli si, kam si chceš dávat věci na fotbal.“ Necháte-li na dítěti, aby samo dokončilo myšlenku, dostane mnohem trvanlivější lekci.
http://gty.im/624492258
19. Dejte mu vědět včas
„Za chvíli půjdeme. Rozluč se s hračkami, s dětmi…“
20. Otevřete uzavřené dítě
Vhodně zvolené věty pomohou uzavřenému a plachému dítěti otevřít se. Držte se témat, o kterých víte, že ho baví. Ptejte se na otázky, které vyžadují delší odpověď než Ano, Ne. Místo „Byl jsi dneska ve škole hodný?“ se zeptejte „Co jsi dneska dělal nejzábavnějšího?“
21. „Když ty… tak já cítím… protože...“
Naučte se formulovat věty vysvětlujícím způsobem: „Když mi utíkáš v obchodě, mám strach, protože se mi můžeš ztratit.“