Jurassic Park: Operation Genesis

• 22
Je libo mírumilovného Stegosaura? Stádo Triceratopsů, nebo několik sloních Brachiosaurů? Nebo byste raději rychlé a agresivní Velociraptory? Či je vaším oblíbencem mocný Allosaurus, nebo snad královský T-Rex?

Jurassic Park: Operation Genesis Kdo by neznal svým způsobem revoluční film Jurský park a jeho na svou dobu dokonalé počítačové triky, které dokázaly brilantním technickým zpracováním ohromit milióny diváků po celém světě. Geniální kniha talentovaného a také velmi potentního autora, jakým Michael Crichton bezpochyby je (podílel se na knižních předlohách a někdy i na samotné tvorbě mnoha áčkových ale i béčkových filmů – jmenujme například Kongo, Koule, Twister, Skandální odhalení, Vycházející slunce či dokonce Velká vlaková loupež), si vyžádala pokračování, stejně tak jako její filmová verze, jejíž úspěch se zdál být bez hranic. A tak kromě různých komiksů, triček, klíčenek a snad i toaletních papírů s červeno černým zubatým logem JP se z kožovité skořápky vyklubal i nespočet počítačových her. Ovšem jak už to u her na motivy filmů bývá, pohříchu většinou sotva jen průměrných.

A i z Jurassic Park: Operation Genesis na vás zprvu dýchne budgetovost a podezření pak vzbudí nejen poloprázdný kompaktní disk, ale i prapodivně vyřešená intra, během nichž se obrazovka rozdělí na několik čtverců, ve kterých se separátně (a zpravidla i asynchronně) přehrávají jednotlivé díly animací. Cesta vedoucí Jurassic Park: Operation Genesisz hlavního menu do tutoriálu mě vzápětí ujistila v tom, že JP: OP je opravdu budovatelskou strategií. Tutoriál, jak už to v podobných hrách bývá obvyklé, naučí hráče orientovat se v různých menu a systému hry. A nutno přiznat, že zde je ho trošku potřeba. Z dalších herních módů pak zbývá Operation Genesis, což je vlastně klasický free-build způsob hry na předem vygenerovaném ostrově (který si lze v omezené míře upravit), několik akčních misí a bonusová Site-B „hra“. Uvozovky jsou zde na místě, protože se jedná opravdu jen o hříčku, ve které si vyberete ostrov, naleziště fosilií, která určí sortiment ještěrů, a můžete bez finančních omezení chovat dinosaury ve volné přírodě. Žádní otravní turisté, žádné atrakce. A bohužel ani žádná zábava.

Když už si tak hráč hoví v křesle správce Jurského parku, měl by se snažit také předvést nějaké dinosaury. Zbudování plotu a líhně jsou vcelku jasné záležitosti, ovšem z počátku lze chovat pouze jeden druh malého býložravého ještěra. A další je třeba získávat vykopávkami na nalezištích, z nichž se budou dobývat nejen Jurassic Park: Operation Genesisdinosauří ostatky, ale i jantar, ze které lze též získat nějaký ten kousek ještěří dvoušroubovice. Extrakce DNA z kostí je pak dalším, logicky navazujícím krokem, ovšem zkompletování genetického kódu chvíli trvá, je třeba nalézt/nakoupit několik kostěných ostatků než se podaří bezchybně nový druh naklonovat. Nyní již stačí vybudovat vstupní bránu a voilá, teď můžete cálovat, senzacechtiví turisti. Jenže ti malí človíčci jsou pěkně vybíraví. Ohrnují nos tu nad zašpiněnou cestičkou, tam nad frontou u záchodů, jíst potřebují skoro stejně tak jako nakupovat kýčovité suvenýry a v případě uragánu, nebo útěku dinosaurů by se rádi schovali do turistického krytu. Nevoní jim malí ještěři, mnohem raději by sledovali býložravé a masožravé giganty a ne z nějaké hloupé vyhlídkové plošiny, nebo věže, ale rovnou z balónu, ze safari džípu, nebo z vyhlídkové kupole umístěné přímo uvnitř výběhu. A to vše je třeba vyzkoumat, postavit a řádně finančně vyladit.

Kromě výzkumu týkajícího se turistů je třeba se starat i o bezpečí parku a zdraví dinosaurů. První obstarají betonové ploty s vedením vysokého napětí a stanice hlídačů parku, kteří se mohou kamkoliv bleskově Jurassic Park: Operation Genesis dopravit helikoptérou a mohou tedy jak zneškodnit, uspat, očkovat, či zahnat dinosaury, tak zachraňovat ohrožené turisty. S ohledem na zdraví dinosaurů se vyplatí co nejdříve investovat do výzkumu vakcín, protože tito plazi zde umírají nejen stářím a na následky zranění, ale též na různé infekční choroby. A jak hra pokračuje dále, pomalu přibývají finance ždímáním zazobaných turistů, zkoumáte další fosilie, získáváte nové druhy dinosaurů a na ty opět lákáte další a další turisty. To vše vám pomáhají koordinovat poradci ne nepodobní hrdinům prvního filmu, kteří působí v oblasti vykopávek, chovu ještěrů, správy parku a turistického ruchu, jež vás informují o každé nepleše, kterou ve vašem zlatém dole někdo vyvede. Pak závisí jen na rozhodnutí samotného hráče, zdali sedne do helikoptéry a poletí zpacifikovat rozzuřené Tyrannosarury, bude vozit turisty po safari, nebo vše přenechá počítači a bude jen zpovzdálí kontrolovat vývoj parku.

Když omrzí stavění a správa parku, nabízí se jedna z dvanácti misí, ve kterých bývá úkolem hráče pořídit fotografie dinosaurů, zlikvidovat je, pokud zlobí a chtějí sežrat platící turisty, nebo je někam zahnat. Mise Jurassic Park: Operation Genesisovšem brzo omrzí a nedá se předpokládat, že by je hrál někdo více než jednou či dvakrát. A kdesi v hloubce mysli raší podezření, že té hře něco opravdu chybí. Hráč pomalu s hrůzou zjišťuje, že to, co jí chybí, je nějaký hlavní herní mód. Hra sama jako by se vyčerpala na devíti kvalitních tutoriálových misích a pro hlavní vlastní hraní už designérům nezbyly nápady a invence. Hra je totiž primárně zaměřena na chov nových dinosaurů, což je zároveň její silnou stránkou i slabinou. Hráči se mohou zpočátku těšit na nové druhy, na výzkum nových vakcín a bezpečnostních aspektů parku apod. Každého z ještěrů je třeba si díky pořizovacím nákladům hlídat, věnovat pozornost různým chorobám i prostředí, ve kterém se dinosaurus nachází a doslova si jej vypiplat. Slabinou tohoto přístupu je fakt, že po euforickém počátečním nástupu se dinosauři i výzkumné projekty okoukají a hratelnost se rapidně snižuje. K tomu přispívá i nízký počet staveb a málo variabilní management turistických atrakcí, který je zde velmi zjednodušen. Budov není mnoho, většina turistů se stejně nakonec přesune z pozemních atrakcí do vzduchu, aby vše viděla z balónu, takže nejčastějšími stavbami se v parku nakonec stanou záchodky a kiosky Jurassic Park: Operation Genesiss občerstvením, kterých není nikdy dost.

S původní představou budgetové hry trochu koliduje vcelku velmi dobré technické zpracování. Po grafické stránce byl pro mě JP: OP příjemným překvapením, které rozhodně strčí do kapsy například infantilní Dino Island, hru podobně koncipovanou. Modely ještěrů se dají popsat jako nadstandardní, ale textury jsou již velmi pěkné a dodávají vzhledu dinosaurů realistický ráz. Také jsou kvalitně rozpohybovaní, což ocení zejména milovníci velkých dravců, kteří jsou v tomto směru jednoznačnými favority. Pohled na zrůdného T-Rexe, který uchopí nicotnou kozu do čelistí, zamává s ní ze strany na stranu, pak si ji nadhodí do vzduchu a celou ji sežere je opravdu impresivní. Samozřejmě nelze od enginu očekávat nějaký pokročilejší systém detekce kolize polygonů. Ono by to v relativně detailně zpracovaném terénu s vyšší hustotou vegetace nadělalo více škody než užitku. A zvláště pokud se takovou hustou vegetací musíte prodírat v džípu, oceníte, že nerozbijete auto o každý strom. Terén je zpracován na slušné úrovni, přesto by si možná zasloužil více druhů rostlin, ale na druhou stranu je třeba přiznat, že krajinu příjemně oživují všudypřítomní motýli a hejna ptáků zvedající se z korun stromů. Hudba příjemně dokresluje dění na obrazovce, přičemž se mění podle charakteru počasí, což někdy může vést až ke komickým situacím, například když za slunného odpoledne Jurassic Park: Operation Genesis uprchlý dravec porcuje svou oběť za doprovodu romantických melodií. A pokud vám bude na hudbě něco povědomého, vězte že ve hře se objeví i některé z motivů z původního filmu, které má na svědomí samotný J. Williams. Ke hře je přibalena i Dinopedia, která se snaží, bohužel možná trochu příliš laickým způsobem, přiblížit hráči období druhohor (včetně 25 druhů dinosaurů, na které můžete ve hře narazit), ovšem na druhou stranu v sobě naštěstí integruje i jakýsi elektronický in-game manuál, v němž lze občas najít šikovnou nápovědu.

Na závěr je třeba říci, že Jurassic Park: Operation Genesis je příjemnou hrou, která mě mile překvapila, a to i přesto, že se jí nevyhnulo několik chyb. Možná spíše hromada chyb. Díky neohrabanému ovládání, chudému hernímu módu, který vás de facto nechá stavět, jak a co se vám zlíbí, bez nějakých motivujících prvků, díky nedostatečně propracovanému managementu parku se JP:OP pouze hezkou relaxační hrou, která dokáže na několik hodin velmi příjemně pobavit, ovšem k srdci vám nadlouho asi nepřiroste.

Jurassic Park: Operation Genesis
Minimum: CPU 500MHz, 128 MB RAM, 32MB video
Optimum: CPU 1500MHz, 256 MB RAM, 64MB video