Infernal - anděl ve službách pekelných

  • 97
Nezabiješ, nepokradeš, nesesmilníš. Tato přikázání se Ryanu Lennoxovi očividně nelíbila a přešel k jinému zaměstnavateli - do Pekla. Ovšem zástupci Nebe mu stále jdou po krku. A je na hráči, jak se s nimi vypořádá. Více v recenzi!
70

Infernal

Platforma: PC
Výrobce: Metropolis Software

Herní karta

Ryan Lennox obdržel nabídku, která se neodmítá. Nemám tím na mysli jakoukoli z mafiánských praktik, Infernal ale zaměstnanecké výhody v podobě zbrojního pasu a "příslušenství", nadpřirozených schopností a za věrnost slíbenou ochranu před bývalým zaměstnavatelem. A nejedná se o žádné vesnické jednotné zemědělské družstvo, nýbrž o nic menšího, než je samotné Nebe. A kdo jediný se může postavit futuristickému Nebi s jeho hi-tech vybavením? Pouze Peklo s temnými silami. A Lennox dostává rozkazy od samotného Lucifera - zde nazvaného Mr. Black.

Polské vývojářské studio Metropolis, stojící za tituly jako Agent Mlíčňák a Gorky 17, nyní sáhlo po 3rd person střílečce s neotřelým námětem, ve kterém není hranice mezi dobrem a zlem tak evidentní, jak by se mohlo na první pohled znát. Svoji inspiraci v Maxu Paynovi tvůrci nezapírají od první minuty. Říkal jsem si: "Dobře, tak je to takový hlučnější, dynamičtější a rychlejší Max Payne. Nevypadá to špatně."

VIDEO

Hra začíná ve chvíli, Infernal kdy se Lennox vykecává o své minulosti v jednom z útulných nočních barů s lehkou děvou. Právě jeho obliba v alkoholu a ženách se mu u společnosti EtherLight, která Nebe zastupuje, staly osudnými.
Uprostřed rozhovoru mu zazvoní telefon a z něj se ozve tajemný hlas, který ho zve na schůzku na jednom hřbitově, ovšem za podmínky, že přežije. Ale co? V tu chvíli do baru vtrhnou speciální jednotky. Úvod na jedničku. Poté, co se náš ex-anděl krásně po maxpaynovsku prostřílí z budovy, objevíme se na zmíněném hřbitově a za daleko klidnějších okolností. Krásně vykreslený ponurý venkov. A tajemný Mr. Black se zase ozývá - jako ex-andělovi naverbovaného do služeb Pekla nám poskytne speciální schopnosti. Zde se Poláci inspirovali u Psi-Ops nebo Project: Snowblind, který ostatně tuto módu nadpřirozených dovedností v moderních střílečkách nastolil.

Obecně platí, že pokud budete mít zákys, stačí, pokud si vybavíte všechny fígly, které vás pan Black naučil.

Tempo ve hře ubíhá příjemně rychle. Desítky protivníků padají k zemi, Infernal obtížnost není nijak přehnaná a kromě pravé ruky na myši je potřeba zapojit i mozek. Nejenže tak činí i nepřátelé, kteří se nepříjemně schovávají a spolupracují spolu. Zkrátka si vás obvykle jen tak k tělu nepustí. Využijete proti nim stealth prvky hry, jako krytí se za překážkami, vyhlížení zpoza rohu, atd. Pokud se oponentů na scéně naskytne více, tak mezi ně opravdu nemůžete vběhnout a pálit na všechny strany.
Doplňování zdraví, many a munice neprobíhá sbíráním lékárniček a zásobníků. Náboji oplývají mrtvá těla nepřátel, která musíte jakožto pekelník "vysát". Při vysávání se vám v tabulce ukáže, jaký typ a počet munice a případně přístupovou kartu jste získali. Zároveň se vám doplňují životy, takže pokud nebudete zapomínat na tuto sklizeň v každé lokaci, zemřít je takřka nemožné. Jediná nevýhoda plyne z délky jednoho takového vysávání, které trvá cca 4 vteřiny. Při plné místnosti, kterou je potřeba vyčistit, abyste si hru nekomplikovali nedostatkem životů a munice, se ze stále stejné animace stane pěkná otrava, která vás doprovází pak už celou hru.
Mana se doplňuje automaticky a celkem rychle. Výjimkou jsou kostely a podobná zařízení, kde přisluhovači satanovskému ovoce nekvete a tak musí živořit bez many.

Infernal Infernal Infernal

Do Infernalu jsou efektivně zakomponovány logické hádanky. Zdrží vás od "nonstop" průběhu hrou, některé i na několik minut. Většinou se týkají ochranných systémů, které je potřeba nějakým způsobem vyřadit z provozu. Rozstřílet bezpečnostní kamery, Infernal objevit slabinu (jako v případě laserových paprsků v katedrále, kdy si stačí vzpomenout na tutorial a zneviditelnění při kotoulu letmo) nebo nějakým způsobem obelstít závěrečné bosse jednotlivých misí.

Hrdina má k dispozici nejen klasický arzenál. Pistole, samopaly, házecí hvězdice, ale i neobvyklejší kousky jako plamenomet. Pokud zrovna nemáte k dispozici náboje do silnějších kousků, prostřílet se dá i s pistolí. Všechny zbraně mají sekundární mód, to už na scénu přicházejí Lennoxovy speciální schopnosti a mana. Silnější střele trvá sice trochu déle, než se stačí nabít, ale i z té pistole vytvoří dostatečně rychlý likvidátor oponentů. K eliminaci závěrečných bossů jsou pak naprosto nezbytné.
Kromě těchto ohnivých střel máte k dispozici i dalších pár libůstek. Jako například chvilkový teleport, díky němuž se lze dostat za zavřené dveře, nebo na určité místo, aniž byste aktivovali alarm kvůli pohybu v zorném poli bezpečnostních kamer. To se hodí k řešení spousty puzzlů, Infernal kdy třeba máte aktivovat pro postup dál nějaké tlačítko, ale po vstupu do zóny hlídané kamerou se zavřou všechny dveře vedoucí k tlačítku/do dalších místností. Teleportujete se tedy za dosah kamery, zmáčknete tlačítko, po pár vteřinách teleport vyprchá a vy už můžete projít danou lokaci po svých.
Kromě nočního vidění si také můžete zapnout speciální brýle, přes které vidíte normálně nesebratelné chuchvalce se zdravím a manou a na zdech také kódy ke dveřím, které jsou obvykle hned vedle nich. Obecně platí, že pokud budete mít zákys, stačí, pokud si vybavíte všechny fígly, které vás pan Black naučil a postupně je všechny odzkoušet - již zmíněné neviditelné kotrmelce, teleportace, ohnivé střely na pravém tlačítku, speciální vidění a rozstřílení kamer. Najdou se ale taková místa, kde je potřeba všímat si detailů, abyste věci přišli na kloub.

Infernal má v sobě zakomponovaný Infernal PhysX engine od neblaze proslulé firmy Ageia. K jeho zprovoznění naštěstí nepotřebujete mít fyzicky přítomnou tu hardwarovou kartu, ale stačí mít nainstalovanou podpůrnou aplikaci.
Samotné zpracování fyziky dopadlo velice dobře. Věci létají, věci hoří, věci se tříští. Kromě hezkých rag-doll pádů a efektních výbuchů se zde fyzikální engine dočkal i hratelnostního dopadu. Ryan Lennox časem dostane k dispozici speciální rukavice, díky kterým může přesouvat předměty. Spektrum možností, jak řešit adventurní prvky, se tím rozšiřuje.

Grafické zpracování dopadlo na výbornou. Všechny lokace vypadají věrohodně, v podzemních kobkách si připadáte opravdu jak v podzemních kobkách, na dvoře skladiště si připadáte jak na dvoře skladiště. Jednotlivá místa působí velice atmosféricky, v tomhle u mě mají tvůrci velké plus. Dojem mi kazí pouze nepopulární blur a místy přehnané HDR, ale to je dnes ve hrách bohužel již standard.
Tuctová, ale řízná metalová hudba doprovázející celou hru ji příjemně dokresluje.

Klady a zápory

Plus Logické hádanky a stealth prvky
Plus Dobrá umělá inteligence
Plus Grafika

Mínus Po čase stereotypní hratelnost
Mínus Zdržování při sbírání nábojů a zdraví

Cena 799,- Kč
CZ Český manuál

A v nakopnutí tempa přesně v okamžiku, kdy se ocitáte pod palbou nepřátel, se autoři také strefili do mého vkusu.

Verdikt:
Infernal se hraje dobře. Příjemně plynoucí střílečka okořeněná nutnými krycími a plížícími manévry, drsňáckým příběhem a logickými hádankami sice neoplývá originalitou a novátorstvím, ale její jednotlivé prvky jsou namíchány v tak příznivém poměru, že se od ní jen tak neodtrhnete. To až ve chvíli, kdy zjistíte, že jednotlivých prostředí, ve kterých se mise odehrávají, si užijete až do přesycenosti, protože si v nich pobudete třeba až dvě hodiny. A to samé platí o hádankách, protože když jim přijdete na kloub, zjistíte, že jejich řešení se zas až tak neliší a nejsou nijak složité.


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 188 čtenářů

Témata: Alkohol, hřbitov