Středa 7. června 2023, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 7. června 2023 Iveta, Slavoj

Grand Prix World - manažerem Formule 1

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:58
Stejně jako se s postupem času z nadšených sportovních klání stává stále větší byznys a stále více v nich hraje roli strategické plánování a vychytralá taktika, i hry se mění z jednoduchých akčních závodů na sofistikované simulátory a věrné obrazy skutečnosti. O tom, jak obtížné je řídit zákulisí závodního týmu, vás bezpochyby přesvědčí Grand Prix World.
Grand Prix World

Stejně jako se s postupem času z nadšených sportovních klání stává stále větší byznys a stále více v nich hraje roli strategické plánování a vychytralá taktika, i hry se mění z jednoduchých akčních závodů na sofistikované simulátory a věrné obrazy skutečnosti. O tom, jak obtížné je řídit zákulisí závodního týmu, vás bezpochyby přesvědčí Grand Prix World (dále GPW).

Celá hra je produktem firmy Edwarda Grabowskiho, která ji vytvořila pro Microprose na základě zakoupené oficiální licence od organizace FIA, jež je pořadatelem hlavních světových motoristických soutěží a je to taková UEFA na kolečkách. Edward Grabowski Communications má za sebou už několik závodně manažerských pokusů, včetně Grand Prix Manageru z roku 1995. O rok později se objevil jeho druhý díl a teď je tu i neoficiálně třetí pokračování, s nímž na sebe Grabowski poprvé pořádně upozornil.

Přesto začneme recenzi špatnou zprávou. Autoři měli sice k dispozici kompletní databázi skutečných jezdců, týmů i sponzorů, ovšem pouze z předloňské sezóny. Tudíž ti, kdo F1 sledují, budou trochu rozmrzelí z toho, že zde nenajdou stáje jako Jaguár či BAR, které se do soutěže zapojily až později. Nezvykle vypadá i startovní pole, v němž se například objevuje již zkončivší Damon Hill či silný John Newhouse, po němž letos není ani vidu, ani slechu.

Grand Prix World

Do sezóny nevstupujete jen tak, nýbrž s již vytýčeným cílem. Zvolíte-li si některý z nejsilnějších týmů, uspějete pouze když jej dovedete do celkového vítězství. Pokud ovšem do závodu nastoupíte jako outsider, řekněme v kokpitu vozů Minardi, bude pro vás úspěšné dokončení hry znamenat třeba jen jediný bodík v závěrečném hodnocení. Ať už si ale zvolíte kteroukoliv stáj, váš úkol bude přibližně stejně obtížný.

Už od začátku hraní máte pocit, že GPW je pro opravdové fajnšmekry a herní experty. Tolik nejrůznějších menu a voleb už dlouho nenabídla žádná hra a vy jim buď budete muset porozumět nebo se z nich zblázníte. Jestliže jste si dosud mysleli, že závody F1 jsou docela složitá záležitost, zjistíte, že jste měli sotva poloviční pravdu. Skutečně, to co musí zvládnout celý tým, stojící za jednotlivými jezdci, je obdivuhodné. Ještě, že máte po ruce manuál, protože bez jeho vysvětlivek byste asi mohli rovnou odejít k motokárám.

Nejde totiž pouze o to, že se staráte o nastavení vozu podle typu trati a počasí, nebo že radíte jezdcům, jak závodit. Ve hře je dalších milion faktorů, které se podepisují na výsledcích. Klíč úspěchu je v dostatku peněz a dobrých lidí, což znamená přízeň sponzorů a angažování schopných pracovníků. Začínáte pouze se základním finančním vkladem a sympatiemi některých sponzorů. Nic však není oficiální a vaším úkolem je uzavřít pro tým výhodné smlouvy a tím jej zajistit do budoucna. Grand Prix World Kontrakty všech vašich podřízených končí první sezónou, stejně jako v případě jezdců, a když si je co nejdříve neprodloužíte nebo si nenajdete nové lidi, může se vám stát, že najednou zůstanete ve firmě sami. Pracovníci jsou rozděleni do skupin na mechaniky, inženýry, designéry a obchodníky, přičemž každý tým se stará o jednu důležitou součást fungování celé stáje. Mechanici opravují poškozená auta a podílejí se na jejich testování, inženýři stavějí jednotlivé díly, designéři vymýšlejí nejrůznější zlepšováky, projektují nové kokpity a plánují vůz na příští sezónu a obchodníci jednají se sponzory o možných dohodách. Vy můžete určovat, na kterých konkrétních věcech se bude pracovat a kolik procent pracovníků bude dělat to, a kolik ono. Po každém závodě se výsledky jejich práce aktualizují a vy na ně musíte zareagovat tak, aby se například nestalo, že bude někdo zahálet a nutný vývoj se zpomalí. K tomu je určeno mnoho nejrůznějších nabídek a bude vám chvilku trvat, než se v nich vyznáte. Ovšem takové už jsou manažery.

Samotné přípravy na závod začínají důležitým testováním vozu. Kromě mechaniků se na něm samozřejmě podíleji i jezdci, kterým můžete určit, jak se mají na kterou část vozu zaměřit. Pokud vedete chudší tým bez testovacího jezdce, je dobré ho najmout v řadách méně zkušených závodníků, protože testování je nesmírně důležité a on vám v něm hodně pomůže. Jednou z položek testování je nastavení vozu, kde můžete "vytestovat" až deset bodů a ty pak rozdělit mezi závodníky, čímž o něco vylepšíte jejich podmínky. Grand Prix World Každá trať je charakterizována deseti veličinami jako rychlost, grip, náročnost na brzy, vhodnost pro předjíždění apod. Na velmi prašných okruzích můžete auto například vylepšit tak, že vyjetí z ideální stopy ho nebude stát tolik času, jako auta s normálním nastavením. Přilnavost nebo-li grip pak nahrazuje složité nastavování předních a zadních spojlerů, takové jako ho známe ze závodních simulátorů F1. Takové zjedodušení sice není v manažeru zrovna na místě, ovšem podíváme-li se na nastavování vozu globálně, zjistíme, že autoři berou v potaz podstatně více faktorů než v jakékoliv dosud vydané hře.

Když dokončíte "setup", zbývá už jen několik dalších úkolů, jako určit množství lidí, kteří budou pracovat v boxech (dokonce můžete pověřit i někoho, kdo bude špehovat ostatní týmy, jestli nepoužívají nepovolené technologie, které pak můžete buď okopírovat a nebo prásknout FIA) a zadat jezdcům pokyny. V druhém případě vás čeká osm možností, jak ovlivnit jízdu závodníků. Nastavujete jak brzy mají brzdit před zatáčkou, jak moc akcelerovat, jak agresivně předjíždět, jak moc přejíždět obrubníky nebo jak moc se držet ideální stopy. Každý okruh vyžaduje jiné nastavení a nesmíte zapomínat ani na technické možnosti vozu.

Až konečně dojde na ostrý závod, vaše napětí vzroste na maximum. Máte za sebou mnohá testování, nastavování vozu, instruktáž pilotů a zařizování další věcí, které měly všechny jeden společný cíl. Závod.

Grand Prix World

Obrazovka je rozdělena do čtyř stejně velkých oken, v nichž sledujete všechny potřebné informace. Podle potřeby se můžete rozhodnout, co se bude ve kterém okně zobrazovat. Můžete sledovat jízdu jednotlivých závodníků, grafické schema situace na trati, televizní přenos a samozřejmě i nezbytné tabulky s pořadím a časy a další důležitá data jako je stav vašich vozů, změny charakteru trati a podobně.

Grafické zpracování je poměrně zajímavé, neboť ke zobrazení závodu slouží fotografie určitých úseků trati, do nichž jsou vloženy projíždějící formule. Barevně odpovídají svých stájím a můžete být dokonce svědky i dramatických situací při předjíždění, startech apod. Vrcholem jsou odstupy jezdců, které rovněž souhlasí s časovými údaji. Čtyři okna jsou však málo na to, aby vám zobrazila dostatek informací o závodu. Proto si v nich můžete listovat a hledat to, co právě potřebujete vědět. Ale závod není jen o tom, že se budete koukat. Musíte obstarat množství důležitých věcí.

Úplně nejdůležitější věcí je, aby vaše vozy vůbec dojely do cíle. V první polovině úvodní sezóny to není nic jednoduchého a brzy pochopíte, proč s tím mají problémy i skutečné formule. Samozřejmě, že nejvíce záleží na kvalitě vozu. Některé týmy jsou na tom lépe, jiné hůře, ale všichni musí neustále pracovat na zlepšování stávajících a vývoji nových součástek. Grand Prix World Pokud to zanedbáte, projeví se to na dlouhodobých výsledcích. Svoji roli na stav vozu má také způsob jízdy. Když víte, že nemáte výkonný a spolehlivý motor a přesto se ho budete na rovinkách vytáčet na maximum, brzy vám vypoví službu. A to samé platí u dalších částí vozu jako brzdy, tlumiče nebo elektronika.

Sestavíte-li si spolehlivý vůz, můžete se začít hnát za prvními body. Opět je to z velké části záležitost týmu a sebelepší jezdec nemá nárok bez dobrého technického zázemí. Je na vás, abyste určili, na kolik zastávek v boxech se pojede a kolik paliva se kdy natankuje. Při změnách počasí je vaše strategické myšlení a odhad velkou zbraní. Někdy panuje po celou dobu závodu krásné slunečné počasí, ale může dojít i na přeháňky či hustý déšť. Bez správných pneumatik samozřejmě nemáte nejmenší šanci na úspěch. Jenže ono nestačí s prvními kapkami zajet do boxů a vyměnit je. Svoji roli hraje i teplota tratě a vzduchu. Někdy se vyplatí chvilku počkat a třeba přeskočit z mokrých rovnou na suché pneumatiky, jindy naopak trvá velmi dlouho, než se trať usuší, byť vysvitne slunce. Je to věda.

Při závodě můžete jezdce dirigovat vysílačkou. Když například vidíte, jak ho brzdí pomalejší vůz, můžete mu přikázat, aby za každou cenu předjel. Většinou se to povede, ale někdy dojde i ke kolizi. Manažeři bez nervů mohou agresivní jízdu využít třeba i na vyřazování nepohodlných protivníků. Ale škody bývají vyrovnané, takže opatrně a radši před boxy.

Grand Prix World

Další možné příkazy jsou "zajeď do boxů", "jeď co to dá (tzv. flying lap)", "předjeď", "blokuj", "nech se předjet" a "zpomal" (v případě, že máte závadu na autě nebo málo paliva a chcete dojet do depa).

Co se týče technického zpracování, už jsme si řekli, že grafické zpracování závodů je docela zajímavé. V menu můžete očekávat lepší průměr, kdy je všechno přehledné a jasné, ovšem po animacích nebo efektech ani stopy. Zvuková stránka ovšem hraničí s dokonalostí. Zatímco mimo závod slyšíte jen tlumené zvuky projíždějících formulí a zvuky montování součástek, při závodě formule výtečně řvou ve stereu a z vysílačky se každé kolo ozývá pořadí vašich jezdců a na prvních třech místech. Když závodníkům změníte pokyny k jízdě, potvrdí je opět vysílačkou. Na pozadí jejich hlasu je slyšet i motor auta. Tady si dal někdo pořádně záležet.

Grand Prix World je skvělý a určitě nejkomplexnější manažer závodů F1. Výše popsané možnosti jsou přibližně pouze dvě třetiny toho, co vám nabízí. Samozřejmě v něm najdete několik chyb (např. zjednodušení setupu a kvalifikace), ale žádná není taková, aby vám dokázala pokazit výborný zážitek ze hry. Jestliže sledujete F1 v televizi a jestli jste někdy chtěli pořádně proniknout do toho velkolepého kolotoče, nevolejte Mikovi. Zahrajte si Grand Prix World.

Grand Prix World
Výrobce: Edward Grabowski Communications
Distributor: Microprose / Hasbro
Minimální konfigurace: P200, 32MB RAM, 3D karta (D3D), 4xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Celeron 300, 64 MB RAM, 16xCD-ROM
3D karty: ano (Direct3D)
Multiplayer: ne
Verdikt: Dosud nejkvalitnější a nejvěrnější
pohled do zákulisí závodů F1.
Hodnocení 88%

Autor:
  • Nejčtenější

Nejlepší Diablo vůbec? První recenze na Diablo 4 nešetří nadšením

Akční hra na hrdiny Diablo 4 se vrací k temným kořenům a alespoň částečně napravuje pošramocenou reputaci kdysi téměř...

Reklama na Duke Nukema vyrobená umělou inteligencí vzbudila posměch i hněv

Vydání kolekce starých dílů série stříleček o Duke Nukemovi na kapesní konzoli Evercade vzbudilo větší ohlasy, než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu

V červnu se utkáme se samotným peklem, postavíme si vlastní zábavní park, pokusíme se utéct ze zdánlivě opuštěného...

RECENZE: Diablo 4 je temné, krvavé a zatraceně zábavné. Zatím

Akční hra na hrdiny Diablo 4 se v mnoha ohledech vrací ke kořenům. Namísto zbytečných experimentů sází na léta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejsmutnější herní trailer všech dob byl inspirován skutečným příběhem

Japonská společnost Nintendo láká na svůj aktuální hit The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom nebývale depresivní...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

RECENZE: Dead Island 2 chce zaujmout hlavně brutalitou. A ono to funguje

Víte, kdo přežije zombie apokalypsu? Zejména kutilové, kteří si dokážou vyrábět kreativní zbraně a pasti. Dead Island 2...

RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu

Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...

RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy

Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...