Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. prosince 2021 Vratislav

F1 2002 - update nebo nová hra?

  12:00aktualizováno  17. července 2:08
Nejsledovanější, nejdokonalejší a poslední dobou i nejnudnější - to jsou formule 1. Jejich počítačových simulací už vznikla slušná řádka. Některé byly dobré, jiné se dobře prodávaly a další nestály za nic. Mezi špičku se vloni zařadila F1 2001. A právě její nástupce by chtěl obsadit nejvyšší místo na stupni vítězů. Podaří se mu to?

BonusWeb HIT

F1 2002Vždy, když si pustím GP San Marina a poprvé projíždím zatáčkou Tamburelo, vzpomenu si na Ayertona Sennu, který zde zahynul ve svém Williamsu. Právě díky simulátorům formule 1 si alespoň částečně můžeme vyzkoušet, jak je jízda v monopostu náročná a jedna maličká jezdecká chyba může způsobit havárii nebo i smrt. Ta se naštěstí jezdcům v posledních letech vyhýbá a my si navíc můžeme chybovat jak je nám libo.

Avšak, než se  vrhneme na nejnovější simulátor "nejrychlejších rakví světa", podívejme trošku do minulosti. V roce 2000 vytvořila firma Image Space pro EA Sports jejich první novodobé formule. S odstupem času se dá říci, že nebyly úplně špatné, ale nebyl to ten pravý simulátor. Po vydání patche na sezónu 2001 spatřil světlo světa titul s názvem F1 2001. Ten už byl opravdu o třídu lepší. Má sice svoje mouchy, ale i přesto patří k nejlepším formulím na PC. Fyzikální model a grafika jsou na vysoké úrovni, multiplayer však ještě dost pokulhává. To je však achillovou patou většiny formulových simulátorů. Snad právě proto jsme vkládali velké naděje do F1 2002 a doufali, že dojde na nápravu některých chyb. Nyní máme možnost zjistit, jak se s tím programátoři vypořádali.

F1 2002Po krátkém intru vstoupíte do hry samotné. Příjemné překvapení, konečně jiné menu, než je u EA Sports zvykem. Žádná zakulacená a příliš plastická tlačítka, která na mě působí vždy jako kuličky od dětského počítadla. Podkladovou barvu tvoří vždy barva týmu, pro který se rozhodnete závodit a samotná tlačítka jsou jednoduchá, v šedém provedení. Nejdříve ze všeho vás hra vyzve zadat své jméno a zemi, kterou budete reprezentovat. Potom vás čeká nejdůležitější volba a tou je vybrat si svůj oblíbený tým i jezdce, jehož vystřídáte za volantem formule. Nemusíte shánět sponzory a tato výměna vás nebude stát ani dolar i v případě, kdy tím vyhozeným bude sám Michael Schumacher. EA opět zakoupila licenci FIA a k mému velkému překvapení je k dispozici kompletní sezóna právě probíhajícího šampionátu, což vám dovolí bojovat o titul s těmi nejlepšími piloty letošního roku. Svým jezdeckým uměním tedy můžete přerušit kralování Michaela Schumachera a vozů Ferrari. Nezapomeňte však, že to bude nesmírně těžká a dlouhá cesta. Než se pustíte na trať, nezapomeňte si nastavit ovládání, grafiku a obtížnost hry. Výběr jednotlivých módů je stále stejný, jen volby Quick Race a Single Race zde nenašly své místo a vznikla položka s jednoduchým názvem Race. Kromě ní máte dispozici tyto herní módy - Driving school, Test day, Championship a Multiplayer. Nováčkům doporučuji nejdříve Driving school. Celá škola pak probíhá tak, že si sednete do vícesedadlové formule a v ní jste povoženi některými úseky tratí. F1 2002Po ukázce je vám předáno řízení a vy se snažíte jezdit tak dlouho, dokud nezískáte některou z hvězd (zlatou, stříbrnou, bronzovou). Je to velice dobré na procvičení průjezdů zrádných zatáček a šikan. Samotné nastavení auta je věc citlivá a dost obtížná i pro zkušené jezdce. O rychlosti a gripu (ovladatelnosti) rozhodují velice malé změny v jeho nastavení. Snažit se nastavit odklon, výšku podvozku, sílu tlumičů, vyvážení, sílu brzd, převodový poměr atd. je velice piplavá práce pro zkušené odborníky. Ostatním bych doporučoval, aby si auto nastavili pomocí čtyř posuvníků v garáži, nebo si stáhli "setupy" z některých webových stránek a ty si potom přizpůsobili svému jízdnímu stylu.

Podívejme se trošku i na grafické zpracování. Jeho vysoká úroveň mě nepřekvapila, protože jezdím F1 2001. Už vloni jsem se ptal sám sebe, co se na ní dá ještě vylepšit, kam až se dá jít. Tratě jsou u 2002 však přece jen trochu lépe prokresleny, působí na mě měkčeji a také detaily kolem tratě jsou malinko lepší. Nebudu se zde však rozplývat nad každou drobností. Jsem přesvědčen, že grafika je určitě hodná roku 2002 a řadí se ke špičce. Opět sice chybí tabákové reklamy, avšak ti, kteří chtějí mít svoji formuli přesně jako ve skutečném šampionátu, si mohou stáhnout amatérský, ale velice kvalitní patch, který toto napravuje.

F1 2002Teď ale již zasedněte (nebo spíš zalehněte) do nepohodlného kokpitu a nechte vyniknout hromovému řevu vaší formule. Zařaďte jedničku a přidejte plyn. Cože? Že jste udělali hodiny a vůbec se nerozjeli? Omlouvám se. Nevěděl jsem, že jste začátečníci. Nebojte se, i na vás programátoři mysleli. Hra je přizpůsobená úplným začátečníkům, ale i jezdcům hardcore simulátorů. Stačí si vybrat obtížnost, která vám vyhovuje nejlépe. Ta zapne různé pomocníky, takže pak stačí jen sešlápnout plyn, držet jej a auto za vás brzdí, řadí a dokonce řídí. Sám jsem tuto volbu zkoušel a musím říci, že je docela vhodná pro první seznámení se s tratí i vozem. I když za vás auto ovládá počítač, přece jen se snažíte točit volantem a tím se učíte kočírovat stroj a poznávat trať. Po vypnutí všech helpů se však formule chová naprosto nepřátelsky a je potřeba velkou dávku zkušenosti, abyste dokázali zkrotit tuhle neposlušnou bestii. Když máte těžkou nohu na plynu, formulka jde do hodin a k dokonalému pocitu reality chybí jen to, že necítíte pach spálených pneumatik. Fyzika aut je na vysoké úrovni a dá se jí vytknout pouze velice málo. F1 2002 je totiž simulátor v každém směru. Zpočátku máte pocit, že vám auto v zatáčkách nesedí, jak byste si představovali, ale věřte, že jen tvrdý trénink to může změnit k lepšímu. Každý výjezd mimo trať je potrestán zpomalením vašeho auta, to v lepším případě, nebo nekontrolovaným smykem, který dokreslují koleje a oblak prachu, jenž se za vámi vytvoří.

F1 2002

Tím se dostávám k efektům hry. Třpytivé odrazy slunce na kapotě formule, kde se podle intenzity mění i světlost barvy, kouř od pneumatik při probrzdění zatáčky nebo již avizovaný výlet mimo trať. Pokud se na své pouti po štěrku setkáte s bariérou, začnou kolem vás létat různé části auta a většinou to znamená konec závodu, nebo pomalou cestu do boxů. Hotová katastrofa pro jezdce přichází se začínajícím deštěm. Nezbývá nic jiného, než zajet do boxů a nechat si vyměnit pneumatiky za mokré. Práce vašich mechaniků je rychlá a přesná. Graficky se tyto postavičky vyvedly a už se přibližují skutečnému vzhledu lidí. Provazy deště obstřelují váš vůz a od auta před vámi odletují velké gejzíry vody, jež vytváří nepřehlednou bariéru na trati. Je třeba zvolnit tempo, protože ve velkých rychlostech je vůz na vodě téměř neovladatelný a musíte si zvyknout na daleko lehčí nohu na plynu. Počasí se dá nastavit, mimo jiné, na proměnlivé a potom není problém startovat za sucha a v polovině závodu čelit dešti. U novějších her je už zcela běžné, že má každé auto svůj vlastní zvuk motoru, který se většinou snaží co nejvěrněji napodobit zvuk opravdové formule a mnohé firmy přímo spolupracují se stájemi F1. Když máte zapojené zadní reproduktory a přiblíží se k vám zezadu soupeř, ihned se podíváte do zpětného zrcátka, abyste zjistili, co se za vámi děje. Také AI vašich počítačových protivníků je na vysoké úrovni. Jak budou vaši oponenti dobří a F1 2002nakolik na vás budou dotírat, záleží jen na nastavení jejich schopností a agresivity. Na co jsem však nejvíc čekal, je to, že firma opraví tresty za zkracování tratě z předchozí verze. Bohužel. Vůbec nechápu, jak mohou udělat takovou dokonalou hru a přitom podcenit pravidla. Když si totiž zkrátíte trať, v záhlaví se pouze zobrazí informace, že jste si ji zkrátili, a to je vše. Abyste dostali "Stop and GO" to už si ji musíte zkrátit opravdu nepochopitelným způsobem. Místo toho, aby opravili tuto zásadní věc, raději si dali práci s přidáním jedné dívky před každý vůz na startu. I když je to zajímavé zpestření, jezdit by se bez toho dalo. Úplnou novinkou pro hry řady F1 200x je odesílání nejrychlejších kol přímo na server EA, kde si můžete porovnat svoje nejlepší zajeté kolo s ostatními jezdci z celého světa. Toto však musí napřed projít schvalovací procedurou telemetrie. Pokud je vaše kolo čisté, hra je dovolí odeslat.

Podle mě jsou však daleko zajímavější závody s dalšími jezdci online přes internet. Tato volba doznala několika změn. Zaprvé je možno hrát v šestnácti lidech a zadruhé je přímo ve hře zabudován klient pro online hru. Ten je sice velice jednoduchý, ale jen jeho zakomponování do hry je velká výhra.Velice však záleží na rychlosti spojení jednotlivých jezdců. Hru jsme zkoušeli v šesti lidech o kterých vím , že mají nejméně ISDN a šlapalo to docela svižně. Dalo se jet těsně za soupeřem, aniž by se vám ztratil a F1 2002potom ihned objevil a vy do něj narazili. (Jen malou radu k multiplayeru. Musíte mít předvolenou anglickou klávesnici, jinak vám nebudou fungovat tlačítka na "numerice" a pak nejste schopni zadat např. IP adresu.)

Co říci závěrem? V porovnání s předchozím dílem má dvojka trochu lepší grafiku, je to ovšem za cenu mírného zpomalení hry. Pokud máte F1 2001 a slabší počítač, není třeba ji ihned odinstalovat a běžet koupit F1 2002. Pokud se však rozmýšlíte, jaké formule si pořídit, máte jednoznačnou volbu. F1 2002 je určitě nejlepší a nejrealističtější simulátor na trhu. Co však programátorům nemohu odpustit, je ona možnost beztrestného zkracování tratí. Doufám, že hodně rychle vydají opravný patch. Také si myslím, že by si už konečně nějaké formule zasloužily kvalitní online hru přes internet. Když se například podívám na Nascar Racing 4 nebo 2002, kde lze jezdit s dvakrát tak početným startovním polem než má celá formule, musím se jen pousmát. Je vidět, že to naprogramovat jde.

F1 2002
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distribuce v ČR: Cenega
Stáhněte si: hratelné demo, screenshoty, trailer
České online závody: www.f1online.cz
Oficiální homepage: http://uk.f12002.phosworks.se/
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Pokud budu ignorovat možnost zkracování tratě, je to špičkový simulátor.
Hodnocení 93%

 
Autor:
  • Nejčtenější

Podívejte, jaké to je ztratit během pár sekund jedenáct let postupu hrou

Streamer vystupující pod přezdívkou btecbill_ přišel kvůli chvilkové nepozornosti o rekordní uloženou pozici ve hře...

Viceprezident PlayStationu uvázl v youtubové obdobě dokumentu V síti

Senior viceprezident online služeb herních konzolí PlayStation George Cacioppo dostal výpověď kvůli kompromitujícímu...

Videohra o znásilňování indiánek ukončila éru herní bezstarostnosti

Příští rok to bude čtyřicet let od okamžiku, co spatřila světlo světa jedna z nejkontroverznějších videoher historie. V...

Kdo je miliardář Bobby Kotick a proč ho hráči nemohou vystát?

Pozice generálního ředitele společnosti Activision Blizzard je v ohrožení, sám Bobby Kotick připustil, že by mohl po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kam se hrabe Hollywood, světem Fortnite otřásla obrovská bitva

Jedna z nejpopulárnějších videoher současnosti vstoupila do nové éry. Přechod do třetí sezóny byl korunovaný epickou...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...