Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. prosince 2021 Vratislav

Dungeon Siege: Legends of Aranna

  12:00
Zlo z království Ehb bylo vypuzeno již před rokem a půl. Legends of Aranna nám nyní nabízejí zcela nový příběh, jenž jistě nenechá zahálet čepel žádného chrabrého dobrodruha. Vydejte se s námi čelit temnotě v povedeném datadisku.

Dungeon Siege: Legends of ArannaNová doba si žádá nový přístup, což platí i v oboru počítačově zábavním. Trávit měsíce nad jediným herním titulem si dnes nemůže dovolit kde kdo a právě toho si byl vědom i Chris Taylor při projektování Dungeon Siege. Zredukování většiny RPG prvků na minimum dalo za asistence skvělé grafiky a nepohasínajícího spádu vzniknout smrtelně hratelnému derivátu Diabla. I přes fakt, že se v jeho jádru skrývala obyčejná rubanice, byla masami vřele přijata. Zatímco se Taylor připravuje znovu udeřit s Dungeon Siege 2, externí tým Mad Doc Software využil vzniklý mezičas k vydání plnohodnotného rozšíření původní hry. Velmi potěšující navíc je, že v originální krabici nalezneme rovnou tři kulaté disky. Není to způsobeno ani tak datovou roztahaností datadisku, nýbrž přítomnou plnou verzí původní Dungeon Siege.

Ačkoliv Legends of Aranna opět nikterak nesázejí na košatý a větvený příběh, od minula je patrné viditelné zlepšení. Stará zla jsou zažehnána, na jejich místo však přichází nové. Království Ehb leží pohřbeno pod tisícovkou mrtvých nepřátel a děj se posunuje na mýtický Ostrov Utraeanů. Tam vede cesta hlavního hrdiny, který pátrá nejen po osudu svých rodičů, ale také po stopách temného Shadowjumpera, kreatury, jež ukořistila mocnýDungeon Siege: Legends of Aranna artefakt, Hvězdnou hůl. Že se využití podobných holí zaměřuje na vládnutí minimálně jednomu světu ani netřeba dodávat. Ke všemu na ostrově povstala nová hrozba ještěrkoidní rasy zaurasků, jež ohrožuje hlavní město utraeanských mágů, Illicor, ovšem ani ti nejsou ve hře zcela bez viny. Příběh se tak příjemně vine celou hrou a přesto, že si hráč chvílemi připadá jako nezúčastněný čtenář předem nalinkovaného fantasy paperbacku, dokresluje atmosféru a vyplňuje jinak převládající rubací část.

Autoři se skutečně nesnažili o jakékoliv překopání herního systému a základ je tak opět tvořen čirou akcí. Naštěstí jsou samotné „čistící pasáže“ v tu pravou chvíli přehrazeny odpočinkovými městy, tábory nebo jen potulným obchodníčkem sloužícím coby zdroj informací a mobilní sklad munice či lektvarů v jednom. Je až s podivem, kterak se obchodník dokáže trmácet nepřáteli prosycenou krajinou s batohem plným zbroje takřka pro celý armádní pluk. Jelikož města v minulosti tvořila pouze jednorázovou zastávku pro doplnění zásob, objevují se nyní teleporty ukracující vzdálenosti mezi klíčovými místy. Nicméně i tak se má hráč možnost vracet na známá místa jen zřídka a vše tak spěje Dungeon Siege: Legends of Arannaraketovým tempem vpřed k samotnému finále. Tomuto přístupu jsou ostatně poplatné i postranní úkoly. Postranní neznamená, že by se hráč musel za jejich splněním hnát přes polovinu mapy, pouze se ve větší či menší míře oddělují od hlavního příběhu. Byl zajat člen přepadené karavany? Jistě se ohřívá u strážního ohně nedalekého tábora drokků, přes který nevyhnutelně vede cesta dále. Je nutné doručit dopis ztracenému mágovi? Náhodou se „ztratí“ přímo na hlavní stezku, byť o pěkný kus hry dále.

Avšak i v divočině osvěžují tísnivou atmosféru porůznu roztroušené zápisky a deníky, jež v mrazivých kobkách podávají poslední informace o svých autorech, které vesměs přežili. Velké plus získávají Legends of Aranna za vpravdě velkou variabilitu prostředí. Ta sice někdy působí až výsměšně a to zejména v momentech, kdy se po průchodu poměrně malou jeskyní rázem změní zasněžené horské prostředí v pobřežní tropický ráj. Cesta vede dále přes zalesněné trosky pradávné civilizace, depresivní horu nemrtvých a pevnost zaurasků až k finálnímu konfliktu v srdci ostrova. Tam však designéři až příliš propadli Dungeon Siege: Legends of Arannasteampunkovému stylu a závěr tak velmi okatě kopíruje jednu pasáž z původní hry. Obecně jsou ale Legends of Aranna daleko barevnější se členitějším prostředím, jen zatuchlých kobek zde mohlo být o trochu více.

Snahou každého týmu jistě je, aby si právě jejich hra zasloužila obligátní nálepku user friendly. V případě Dungeon Siege působí tato vlastnost bohužel mírně kontraproduktivně. Hráč brzy zjistí, že nemusí dělat téměř nic, pouze určovat směr pochodu jeho žacího komanda. Postavy se samovolně vyvíjejí v závislosti na preferovaném druhu boje, v případě nouze se dovedou samy léčit a lze dokonce nastavit, zda mají útočit na nejsilnějšího, či nejslabšího protivníka. Upřímně nelze než doporučit hrát na vyšší obtížnost, kdy je alespoň z části využit potenciál strategické pauzy použitelné kdykoliv během hry. K ještě většímu pohodlí přibyla tlačítka pro automatické rozdělení lektvarů, takže již není nutné doplňovat manu a léčivé lahvičky separátně mágům a válečníkům. V obchodech se objevuje spásná ikona pro prodání celého obsahu inventáře, jíž sekunduje automatické uspořádáníDungeon Siege: Legends of Aranna předmětů podle velikosti.

A že je zde předmětů více než molů v róbě správného utraeanského mága! Však také na jejich pobrání přibyl kožený batoh rozšiřující kapacitu inventáře, s jehož obsahem bohužel nelze manipulovat při návštěvě krámu. Jiné je to s nákladním zvířetem, které se nyní neomezuje pouze na pasivní mulu. Kreatura odpovídající prolnutí klokana s nosorožcem dokáže bez bázně útočit na nepřátele, což se jí jakožto nejslabšímu členu družiny stane často osudným. Z pohledu vybavení je zde opravdu z čeho vybírat. Na druhou stranu není hra na využití takového kvanta předmětů dostatečně dlouhá a tak během cca patnácti hodin hry veškerá výzbroj velmi rychle zastarává. Vypadne z trolla unikátní meč? Není třeba radosti, za patnáct minut vypadne daleko lepší. Rozpaky jsou mírně napraveny přítomností magických sad ve stylu Diabla, jež při kombinaci několika předmětů stejného druhu několikanásobně zvyšují své podpůrné účinky. Nepřátel je totiž nespočet, a to jak starých známých, tak zcela nových, nepostrádajících nic z původní nápaditosti.

Dungeon Siege: Legends of ArannaZ technického hlediska nelze od rok a půl starého kódu očekávat výraznější konkurenci dnešním titulům. Zub času nahlodal kdysi dokonalé ztvárnění exteriérů, avšak přesto se grafikům z Mad Doc Software podařilo vytvořit koukatelný kompromis mezi současnými nároky a původní hrou. Vytknout by se dala snad jen chyba v enginu, způsobující zamrzání hry při spolupráci se staršími ovladači grafických karet ATI. Ke jménu Dungeon Siege patří bez debat skvělý kooperativní multiplayer, stejně jako neméně kvalitní hudba Jeremyho Soulea. V tomto ohledu se datadisk drží vysoké laťky svého předchůdce, jen je škoda, že se povedené orchestrální motivy často topí v moři řevu a řinčení oceli.

Legends of Aranna ve výsledku nabízejí přesně to pravé ořechové pro ty, kterým se líbil první díl – přímočarou akci bez jakéhokoliv náznaku logického problému, kterou s nálepkou RPG spojuje pouze autonomní vývoj charakterů a tuny magických předmětů. Jakkoliv vypadá tato deformace kdysi komplikovaných her na hrdiny podivně, hraje se i přes několik nedostatků výborně a za vyzkoušení zcela jistě stojí.

Dungeon Siege: Legends of Aranna
Minimum: P-333, 128 MB RAM
Optimum: P-700, 256 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / demo / video #1, #2
Výrobce/distributor: Mad Doc Software / Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Řemeslně dobře provedené rozšíření rovné originálu, včetně všech jeho kladů i záporů.
Hodnocení: 75%
Autor:
Témata: Karavan, software
  • Nejčtenější

Podívejte, jaké to je ztratit během pár sekund jedenáct let postupu hrou

Streamer vystupující pod přezdívkou btecbill_ přišel kvůli chvilkové nepozornosti o rekordní uloženou pozici ve hře...

Viceprezident PlayStationu uvázl v youtubové obdobě dokumentu V síti

Senior viceprezident online služeb herních konzolí PlayStation George Cacioppo dostal výpověď kvůli kompromitujícímu...

Videohra o znásilňování indiánek ukončila éru herní bezstarostnosti

Příští rok to bude čtyřicet let od okamžiku, co spatřila světlo světa jedna z nejkontroverznějších videoher historie. V...

Kdo je miliardář Bobby Kotick a proč ho hráči nemohou vystát?

Pozice generálního ředitele společnosti Activision Blizzard je v ohrožení, sám Bobby Kotick připustil, že by mohl po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kam se hrabe Hollywood, světem Fortnite otřásla obrovská bitva

Jedna z nejpopulárnějších videoher současnosti vstoupila do nové éry. Přechod do třetí sezóny byl korunovaný epickou...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...