DOOM III: Resurrection of Evil
Minulý rok byl na akční hry z pohledu první osoby vesměs
bohatý. Objevilo se několik zajímavých titulů, ale ostře
sledované byly víceméně jen dva - třetí pokračování legendárního
DOOMa a
neméně slavného
Half-Life 2. Určitě mi každý, kromě opravdu těch nejskalnějších DOOM
fanoušků, dá za pravdu, že tento pomyslný souboj vyhrál právě druhý
jmenovaný Half-Life 2. I když DOOM 3 byla bezesporu špičková hra ve svém
oboru, která vlastně ve svém prvním díle před deseti lety ukázala, jak se
dělají akční hry - ne nadarmo se nyní takovýmto střílečkám říká "doomovky" -
stále k té absolutní dokonalosti něco chybělo. A tyto mezery měl a má
vyplnit datadisk DOOM 3: Resurrection of Evil. Než si začneme povídat přímo o hře, zmiňme si
ještě jeden důležitý fakt - na vývoji Resurrection of Evil se zejména
podíleli chlapci z Nerve studia, kteří mimo jiné mají na svědomí i opěvovaný
a hráči oblíbený multiplayer ke hře Return to Castle Woflenstein: Enemy Territory.
A tyto mezery měl a má vyplnit datadisk DOOM 3: Resurrection of Evil.
Čím DOOM 3 končil, tím Resurrection of Evil začíná. Od
pohromy na Marsu, kdy výzkumná organizace UAC zahladila všechny stopy, které
by
mohly vést k rozluštění toho, co se na planetě stalo, uběhly dva roky. UAC zrušila všechny výzkumy, veškeré akce a operace a vyklidila prostory.
Tajemství je však největší pokušení, a tak UAC své dosavadní výzkumy
samozřejmě jen tak nezahodila, svou práci nepověsila na hřebík a stále
nechala kolem planety kroužit satelity. A co se nestalo. Byl zachycen
signál. Okamžitě byl na Mars vyslán zvláštní tým, aby objasnil o jaký že
signál se to jedná. Mimochodem, jedním z členů téhle odvážné partičky jste
právě Vy, už ne mariňák z DOOMa 3, ale inženýr pracující pod Dr. Elizabeth McNeilovou. Když dorazíte na místo nazvané Site 1 (pamětníci si jistě
vzpomenou na konec DOOMa 3), zjistíte, že signál přichází z jakéhosi
artefaktu. Ten samozřejmě seberete a po silném záblesku bude hned každému
jasné, že brány do pekel byly opět otevřeny. Tím začíná příběh Ressurection
of Evil - vše uvidíte v úvodním intru při spuštění nové hry.
Čím DOOM 3 končil, tím Resurrection of Evil začíná.
Padla zde řeč o jakémsi artefaktu, ten dostáváte na
začátku hry do rukou právě Vy! Tři démoni nazvaní Hunteři a právě tento
artefakt jsou nedílnou součástí Vzkříšení, tedy Resurrection. Samozřejmě
tato trojice démonů se Vám za každou cenu pokusí vzácný artefakt sebrat.
Pokud ale některého z démonů porazíte, získáte jeho pekelné schopnosti. Zejména se
jedná o schopnost Pekelný čas nebo-li Hell Time, což zpomalí veškeré dění
okolo Vás - něco podobného již známe z her Max Payne či Enter The Matrix,
avšak v Resurrection of Evil to zas až tak úplně samé není - sice Vám čas
opravdu zpomalí, ale Vy se pohybujete stále stejným tempem, což je určitě
vůči Vašim oponetům výhoda. Druhá je schopnost Bersercra, tedy zběsilce. A
další, poslední schopností, je nesmrtelnost, která se samozřejmě po určitém
čase ztrácí, ale věřte, že i tak se bude velice hodit.
Pokud ale některého z démonů porazíte, získáte jeho pekelné schopnosti.
|
Co by to bylo za datadisk, kdyby neobsahoval nové zbraně
a monstra. Z nepřátel se tedy objeví The Forrgoten, což je jakýsi "upgradovaný"
typ Lost Soul, kteří připomínají podobnou příšeru z DOOMa 2. Dalším je
kupříkladu také Vulgar, což je zase nový typ Impa, který může lézt a je
mnohem silnější, než Imp z DOOMa 3. Těmito monstry to však nekončí, objeví
se i několik nových typů zombií a další. Co se arzenálu týče, o něj v
Resurrection of Evil ochuzeni také nebudete. Jistě největší starou novinkou
je dvojhlavňová brokovnice, která se může řadit mezi velice silné zbraně.
Další zbraní je Grabber, což se podobá Gravity Gunu v Half-Life 2. To je
vlastně zbraň, která využívá fyzikálního enginu DOOMa 3, což znamená, že
můžete pohybovat s předměty a následně je používat jako zbraně nebo
"chytat" nepřátelské ohnivé koule a posílat tyto pozdravy zpět. S touto
zbraní se setkáte hned v prvním levelu, tedy poměrně brzy.
Jistě největší starou novinkou je dvojhlavňová brokovnice, která se může řadit mezi velice silné zbraně.
Jistě si každý pamatuje, že téměř všechny levely v DOOM 3
byly temné a černé a bez baterky byste vlastně snad nikam ani nedošli. Právě
tento fakt přivolal i vlnu stížností, proč nelze mít v rukou zbraň i
baterku
zároveň. Teď si určitě myslíte, že v Resurrection of Evil tato možnost je,
ano nezklamu Vás - je. Je tu však ječtě něco lepšího. Levely už nejsou
tvořeny v šedočerných temných barvách, ba právě naopak, jsou znatelně
světlejší. V DOOM 3 byla chodba jako chodba, v Resurrection of Evil zavítáte
do několika různorodých prostorů - ať už se jedná o značně rozsáhlé
exteriéry nebo interiéry, pokaždé Vás pohltí něco nového. Několikrát se i
podíváte na samotný povrch planety Mars. Další věcí, za kterou musíme tým
Nerve pochválit, je fakt, že se jim podařilo odstranit nečekaná zjevování
nepřátel za Vašimi zády, což také bylo tou slabší stránkou DOOMa 3.
V DOOM 3 byla chodba jako chodba, v Resurrection of Evil zavítáte do několika různorodých prostorů - ať už se jedná o značně rozsáhlé exteriéry nebo interiéry, pokaždé Vás pohltí něco nového.
Před vydáním třetího DOOMa se značně rozšiřovali
spekulace, že to bude hra náročná na hardware, že si na ni budete muset
pořídit daleko výkonnější PC apod. Ukázalo se však, že to zas až tak horké
nebylo, DOOMa 3 v pohodě spustíte na stroji s procesorem 1,5 GHz, 384 MB RAM
a 64 MB grafické kartě. Resurrection of Evil není výjimkou. Engine DOOMa 3
je skutečně dobrý, i po roce ukazuje, co všechno umí. Tím trochu zahanbuje
ostatní hry, jejichž nároky jsou daleko vyšší, než DOOM 3 a schopnosti enginu naopak zase nižší. Já sám jsem
DOOM 3: Resurrection of Evil testoval
i na stroji s procesorem 650 MHz, 384 MB RAM a grafickou kartou 128 MB
GeForce 4 MX, a i když jsem musel detaily snížit na minimum (Low) a
rozlišení na 800x600, Resurrection of Evil byl s přehledem hratelný bez
náznaků nějakých znatelnějších záseků.
Engine DOOMa 3 je skutečně dobrý, i po roce ukazuje, co všechno umí.
|
O grafice jsme se již zmiňovali. Netřeba připomínat, že
je stále jedinečná a konkurovat ji může opravdu jen málokterá hra. Na
výbornou provedené textury si nyní díky celkovému zesvětlení hry konečně
pořádně
vychutnáte. Stejně tak jako zvukovou kulisu. Již DOOM 3 ukázal, že se zvukem
to jeho autoři prostě umí. Skvělý pocit potom máte, pokud vlastníte
reproduktory 5.1 a k tomu nějakou pořádnou zvukovou kartu. V Resurrection of
Evil se tento fakt nemění. Celková atmosféra je tedy precizně provedená a
pokud opravdu vlastníte výkonné PC, abyste hru rozběhli na nejvyšší detaily,
výše zmíněný šestikanálový zvuk, těšte se na jedinečný zážitek.
Již DOOM 3 ukázal, že se zvukem to jeho autoři prostě umí.
Hratelnost Resurrection of Evil je dalším skvělým
aspektem hry. Ve hře snad nenajdete žádné slepé místo, kde byste opravdu
zakysli a hledali cestou dál. U hraní se dozajista budete bavit a až hru za
zhruba 13 hodin dohrajete, jistě potlačíte slzu :-).
Celková
herní doba by tedy mohla být vyšší, ale jelikož se jedná o datadisk a
vezmeme v úvahu všechny výše zmíněné kladné stránky hry, nemůžeme si na ni
stěžovat.
U hraní se dozajista budete bavit a až hru za zhruba 13 hodin dohrajete, jistě potlačíte slzu :-).
Verdikt: Celkově se tedy datadisk opravdu povedl. Lidé z id Software nechali vývoj na Nerve a jak se zdá, lepší volbu už udělat nemohli. Připadá mi, že v létě vyšel takový lite DOOM a teprve až teď ukazuje, co všechno v sobě DOOM skrývá. Jako kdyby si id Software nechali pootevřená zadní vrátka a čekali, s čím přijde Half-Life 2. Každopádně se jedná o skvělý datadisk, který opravdu doplnil všechny mezery, které v DOOM 3 byly. Pokud minulý rok v naší čtenářské anketě o nejlepší datadisk vyhrál titul Call of Duty: United Offensive, jsem skutečně zvědav, jak to dopadne letos. Já osobně tipuji právě DOOM 3: Ressurection of Evil!
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 190 čtenářů
Youtuberka zjistila, kolik brambor umí Starfield zobrazit, než hra spadne
Počítačová hra Starfield nepřestává hráče fascinovat svojí propracovanou simulací fyziky, když v obrovském otevřeném...
Vývojářský svět v šoku, změna poplatků enginu Unity mění pravidla hry
Nová cenová politika společnosti Unity, která provozuje stejnojmenný engine na výrobu počítačových her, rozladila...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Střílečka s kouzelníky neuspěla, studio propustilo polovinu zaměstnanců
Herní byznys je tvrdý. Přesvědčilo se o tom i nezávislé studio Ascendant, které se svojí fantasy střílečkou Immortals...
Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu
Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu
Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...
RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici
Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...
RECENZE: Mortal Kombat 1 je nejbrutálnějším a nejnostalgičtějším dílem
Mortal Kombat 1 se nebojí v případě děje riskovat a staví některé proslulé události na hlavu. Ale i kdyby se vám...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

Prodej rodinného domu, 43 m2, Zastávka, ul. Kloboučky
Kloboučky, Zastávka, okres Brno-venkov
2 690 000 Kč