DOOM III: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil
cdprojekt 4.4.2005 PC
Minulý rok byl na akční hry z pohledu první osoby vesměs bohatý. Objevilo se několik zajímavých titulů, ale ostře sledované byly víceméně jen dva - třetí pokračování legendárního DOOMa a neméně slavného Half-Life 2. Určitě mi každý, kromě opravdu těch nejskalnějších DOOM fanoušků, dá za pravdu, že tento pomyslný souboj vyhrál právě druhý jmenovaný Half-Life 2. I když DOOM 3 byla bezesporu špičková hra ve svém oboru, která vlastně ve svém prvním díle před deseti lety ukázala, jak se dělají akční hry - ne nadarmo se nyní takovýmto střílečkám říká "doomovky" - stále k té absolutní dokonalosti něco chybělo. A tyto mezery měl a má vyplnit datadisk DOOM 3: Resurrection of Evil. Než si začneme povídat přímo o hře, zmiňme si ještě jeden důležitý fakt - na vývoji Resurrection of Evil se zejména podíleli chlapci z Nerve studia, kteří mimo jiné mají na svědomí i opěvovaný a hráči oblíbený multiplayer ke hře Return to Castle Woflenstein: Enemy Territory.
A tyto mezery měl a má vyplnit datadisk DOOM 3: Resurrection of Evil.
Čím DOOM 3 končil, tím Resurrection of Evil začíná. Od pohromy na Marsu, kdy výzkumná organizace UAC zahladila všechny stopy, které by mohly vést k rozluštění toho, co se na planetě stalo, uběhly dva roky. UAC zrušila všechny výzkumy, veškeré akce a operace a vyklidila prostory. Tajemství je však největší pokušení, a tak UAC své dosavadní výzkumy samozřejmě jen tak nezahodila, svou práci nepověsila na hřebík a stále nechala kolem planety kroužit satelity. A co se nestalo. Byl zachycen signál. Okamžitě byl na Mars vyslán zvláštní tým, aby objasnil o jaký že signál se to jedná. Mimochodem, jedním z členů téhle odvážné partičky jste právě Vy, už ne mariňák z DOOMa 3, ale inženýr pracující pod Dr. Elizabeth McNeilovou. Když dorazíte na místo nazvané Site 1 (pamětníci si jistě vzpomenou na konec DOOMa 3), zjistíte, že signál přichází z jakéhosi artefaktu. Ten samozřejmě seberete a po silném záblesku bude hned každému jasné, že brány do pekel byly opět otevřeny. Tím začíná příběh Ressurection of Evil - vše uvidíte v úvodním intru při spuštění nové hry.
Čím DOOM 3 končil, tím Resurrection of Evil začíná.
Padla zde řeč o jakémsi artefaktu, ten dostáváte na začátku hry do rukou právě Vy! Tři démoni nazvaní Hunteři a právě tento artefakt jsou nedílnou součástí Vzkříšení, tedy Resurrection. Samozřejmě tato trojice démonů se Vám za každou cenu pokusí vzácný artefakt sebrat. Pokud ale některého z démonů porazíte, získáte jeho pekelné schopnosti. Zejména se jedná o schopnost Pekelný čas nebo-li Hell Time, což zpomalí veškeré dění okolo Vás - něco podobného již známe z her Max Payne či Enter The Matrix, avšak v Resurrection of Evil to zas až tak úplně samé není - sice Vám čas opravdu zpomalí, ale Vy se pohybujete stále stejným tempem, což je určitě vůči Vašim oponetům výhoda. Druhá je schopnost Bersercra, tedy zběsilce. A další, poslední schopností, je nesmrtelnost, která se samozřejmě po určitém čase ztrácí, ale věřte, že i tak se bude velice hodit.
Pokud ale některého z démonů porazíte, získáte jeho pekelné schopnosti.
|
Co by to bylo za datadisk, kdyby neobsahoval nové zbraně a monstra. Z nepřátel se tedy objeví The Forrgoten, což je jakýsi "upgradovaný" typ Lost Soul, kteří připomínají podobnou příšeru z DOOMa 2. Dalším je kupříkladu také Vulgar, což je zase nový typ Impa, který může lézt a je mnohem silnější, než Imp z DOOMa 3. Těmito monstry to však nekončí, objeví se i několik nových typů zombií a další. Co se arzenálu týče, o něj v Resurrection of Evil ochuzeni také nebudete. Jistě největší starou novinkou je dvojhlavňová brokovnice, která se může řadit mezi velice silné zbraně. Další zbraní je Grabber, což se podobá Gravity Gunu v Half-Life 2. To je vlastně zbraň, která využívá fyzikálního enginu DOOMa 3, což znamená, že můžete pohybovat s předměty a následně je používat jako zbraně nebo "chytat" nepřátelské ohnivé koule a posílat tyto pozdravy zpět. S touto zbraní se setkáte hned v prvním levelu, tedy poměrně brzy.
Jistě největší starou novinkou je dvojhlavňová brokovnice, která se může řadit mezi velice silné zbraně.
Jistě si každý pamatuje, že téměř všechny levely v DOOM 3 byly temné a černé a bez baterky byste vlastně snad nikam ani nedošli. Právě tento fakt přivolal i vlnu stížností, proč nelze mít v rukou zbraň i baterku zároveň. Teď si určitě myslíte, že v Resurrection of Evil tato možnost je, ano nezklamu Vás - je. Je tu však ječtě něco lepšího. Levely už nejsou tvořeny v šedočerných temných barvách, ba právě naopak, jsou znatelně světlejší. V DOOM 3 byla chodba jako chodba, v Resurrection of Evil zavítáte do několika různorodých prostorů - ať už se jedná o značně rozsáhlé exteriéry nebo interiéry, pokaždé Vás pohltí něco nového. Několikrát se i podíváte na samotný povrch planety Mars. Další věcí, za kterou musíme tým Nerve pochválit, je fakt, že se jim podařilo odstranit nečekaná zjevování nepřátel za Vašimi zády, což také bylo tou slabší stránkou DOOMa 3.
V DOOM 3 byla chodba jako chodba, v Resurrection of Evil zavítáte do několika různorodých prostorů - ať už se jedná o značně rozsáhlé exteriéry nebo interiéry, pokaždé Vás pohltí něco nového.
Před vydáním třetího DOOMa se značně rozšiřovali spekulace, že to bude hra náročná na hardware, že si na ni budete muset pořídit daleko výkonnější PC apod. Ukázalo se však, že to zas až tak horké nebylo, DOOMa 3 v pohodě spustíte na stroji s procesorem 1,5 GHz, 384 MB RAM a 64 MB grafické kartě. Resurrection of Evil není výjimkou. Engine DOOMa 3 je skutečně dobrý, i po roce ukazuje, co všechno umí. Tím trochu zahanbuje ostatní hry, jejichž nároky jsou daleko vyšší, než DOOM 3 a schopnosti enginu naopak zase nižší. Já sám jsem DOOM 3: Resurrection of Evil testoval i na stroji s procesorem 650 MHz, 384 MB RAM a grafickou kartou 128 MB GeForce 4 MX, a i když jsem musel detaily snížit na minimum (Low) a rozlišení na 800x600, Resurrection of Evil byl s přehledem hratelný bez náznaků nějakých znatelnějších záseků.
Engine DOOMa 3 je skutečně dobrý, i po roce ukazuje, co všechno umí.
|
O grafice jsme se již zmiňovali. Netřeba připomínat, že je stále jedinečná a konkurovat ji může opravdu jen málokterá hra. Na výbornou provedené textury si nyní díky celkovému zesvětlení hry konečně pořádně vychutnáte. Stejně tak jako zvukovou kulisu. Již DOOM 3 ukázal, že se zvukem to jeho autoři prostě umí. Skvělý pocit potom máte, pokud vlastníte reproduktory 5.1 a k tomu nějakou pořádnou zvukovou kartu. V Resurrection of Evil se tento fakt nemění. Celková atmosféra je tedy precizně provedená a pokud opravdu vlastníte výkonné PC, abyste hru rozběhli na nejvyšší detaily, výše zmíněný šestikanálový zvuk, těšte se na jedinečný zážitek.
Již DOOM 3 ukázal, že se zvukem to jeho autoři prostě umí.
Hratelnost Resurrection of Evil je dalším skvělým aspektem hry. Ve hře snad nenajdete žádné slepé místo, kde byste opravdu zakysli a hledali cestou dál. U hraní se dozajista budete bavit a až hru za zhruba 13 hodin dohrajete, jistě potlačíte slzu :-). Celková herní doba by tedy mohla být vyšší, ale jelikož se jedná o datadisk a vezmeme v úvahu všechny výše zmíněné kladné stránky hry, nemůžeme si na ni stěžovat.
U hraní se dozajista budete bavit a až hru za zhruba 13 hodin dohrajete, jistě potlačíte slzu :-).
Verdikt: Celkově se tedy datadisk opravdu povedl. Lidé z id Software nechali vývoj na Nerve a jak se zdá, lepší volbu už udělat nemohli. Připadá mi, že v létě vyšel takový lite DOOM a teprve až teď ukazuje, co všechno v sobě DOOM skrývá. Jako kdyby si id Software nechali pootevřená zadní vrátka a čekali, s čím přijde Half-Life 2. Každopádně se jedná o skvělý datadisk, který opravdu doplnil všechny mezery, které v DOOM 3 byly. Pokud minulý rok v naší čtenářské anketě o nejlepší datadisk vyhrál titul Call of Duty: United Offensive, jsem skutečně zvědav, jak to dopadne letos. Já osobně tipuji právě DOOM 3: Ressurection of Evil!
Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli
Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.
O víkendu se zrodily dva masivní herní hity
Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.
{NADPIS}
{POPISEK}
Nejsledovanější herní postavou na Pornhubu byla i letos bojovnice Chun-Li
Server Pornhub zveřejnil komplexní statistiky návštěvnosti za rok 2024 a jedna z mnoha kategorií je věnovaná počítačovým hrám. Jako již tradičně vládne v této oblasti nejpopulárnější battle royale...
Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší
Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...
{NADPIS}
{POPISEK}
Které hry by podle vás měly zabojovat o titul Hra roku 2024?
Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Pojďme si připomenout, co všechno letos vyšlo, a vy nám napište, které kousky by podle vás měly promluvit do finálního hlasování.
Zaklínač 4, Mafia či Hra o trůny. Vybíráme to nej z novinkové smršti
Předávání cen Game Awards, což je videoherní obdoba filmových Oscarů, tentokrát doprovodila i nezvykle silná sestava nových upoutávek a oznámení. Vybíráme, co nás nejvíc zaujalo či zklamalo a těšíme...
Nejsledovanější herní postavou na Pornhubu byla i letos bojovnice Chun-Li
Server Pornhub zveřejnil komplexní statistiky návštěvnosti za rok 2024 a jedna z mnoha kategorií je věnovaná počítačovým hrám. Jako již tradičně vládne v této oblasti nejpopulárnější battle royale...
Herního Oscara vyhrál Astro Bot, představen byl nový Zaklínač a Mafia
V americkém Los Angeles proběhlo v noci na pátek předávání cen Game Awards, které jsou jakousi videoherní obdobou filmových Oscarů. Letos jasný favorit nebyl, o to bylo soupeření zajímavější. Více...
Když realita nestačí. Vybíráme nejpopulárnější videoherní simulátory
Chcete si zkrátit dlouhé zimní večery nějakým povedeným simulátorem? Máme pro vás spoustu tipů na hry, které vás přenesou do mnoha zajímavých rolí a situací se solidní dávkou realističnosti.
Chraňte dětskou pokožku před zimou: Rozdáváme krémy do větru a zimy
Zimní počasí může být pro citlivou dětskou pokožku velkou zátěží. Zapojte se proto do testování HALLOHEBAMME Baby krému do větru a zimy, který...