Vrací se značka Stronghold. Ale trochu v jiné podobě než si fanoušci přáli

aktualizováno 
Série Stronghold se příští rok rozroste o nové pokračování. Namísto klasického budování středověkých hradů se v něm tentokrát podíváme do Asie. Konzervativní fanoušci asi budou prskat, ale osmnáct let staré značce to vlilo novou krev do žil.

Série Stronghold patřila v minulé dekádě k nejznámějším strategickým značkám a prodávala se po milionech. Od té doby se toho v herním průmyslu změnilo mnohé. Přesto jsem nečekal, že smluvená schůzka s autory hry bude mít tak skromnou formu, jakou měla. Namísto naleštěné prezentace ve speciální budce, jak bývá na Gamescomu zvykem, přišli jen dva „kluci“ s notebookem a u vratkého stolečku mi ukázali, jak hra, která by měla vyjít v příštím roce, aktuálně vypadá.

Fotogalerie

Nejzásadnější změnou oproti předešlým dílům je bezesporu zasazení. Zatímco dosud jsme stavěli jen klasické středověké hrady evropského typu, tentokrát se podíváme do Asie. To má za následek mnohá specifika. Namísto obrovských kamenných kolosů tu narazíme spíše na odlehčenější a vzdušnější dřevěné stavby. Poprvé v historii série se setkáme se střelným prachem, který zásadním způsobem změnil válčení.

Hra se z veliké čísti odehrává během hunské invaze a boj proti Attilovým nájezdníkům by měl tvořit většinu z příběhové kampaně. Autoři mají nastudováno spoustu historických pramenů, nenechali se však skutečnými událostmi spoutat a nebáli se trochu popustit uzdu fantazii.

Oba pánové přiznali, že z radikální změny zasazení nejsou všichni fanoušci zrovna nadšení a spousta z nich na ně už teď na internetu dští síru. Ale tak to holt je, nikdy se nedá zavděčit všem. To hlavní, tedy stavění valů a opevnění, samozřejmě ve velké míře zůstalo. Bez toho by to snad ani nebyl Stronghold. 

Abyste však měli z čeho stavět, musíte se starat i o mnoho typů zdrojů, takže se nevyhnete těžkým ekonomickým rozhodnutím. Vrací se i oblíbený systém „cukru a biče“, kdy se ke svým poddaným můžete chovat po dobrém, nebo po zlém.

Solidní hratelnost a tuctové 3D

Významnou novinkou jsou  tzv. warlordi (ostatně odtud i podtitul hry), což jsou nezávislé a samostatně jednající kmeny, které se nachází na odlehlých místech každé z map. Tyto kmeny lze za splnění určitých podmínek naverbovat do svých služeb, což přináší různorodé bonusy. 

Stronghold: Warlords

Poprvé v historii série bude ve hře střelný prach.

Mohou posilnit vaše lukostřelce, pravidelně posílat desátky potravin a také ohlídat vaše hranice. Možností je nespočitatelně, proto je důležité pečlivě vybírat ty pravé pro danou fázi bitvy. Ve hře neexistuje nic jako „fog of war“, a tak máte od začátku přehled, kterou cestou byste se měli vydat.

Nižší rozpočet se projevil především na grafice. Ta není vyloženě ošklivá, je jen taková nijaká. Místo krásného a detailního 2D přináší jen tuctové 3D, které ničím neuchvátí. Ano, některé detaily jsou moc pěkné, pokud si člověk maximálně zazoomuje, ale to uděláte tak jednou, maximálně dvakrát a přepnete zpátky do taktického nadhledu.

Jak jsem si mohl vyzkoušet, Warlords mají solidní hratelnost, ovšem i tak mám o jejich osud trochu starost. Novinky v podobě nového zasazení řadě pamětníků nebudou vyhovovat, nováčky pak určitě neoslní technické zpracování. Jak to celé dopadne, se dozvíme až v příštím roce.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Nejčtenější

Pět filmů podle her, které kritika rozdrtila, ale nám se líbí

DOA: Na život a na smrt (2006)

Videoherní adaptace patří ve filmové branži mezi „otloukánky“. A přiznejme si to, většinou zaslouženě. Existují ovšem...

EA mají zápis v Guinnessově knize rekordů, za rámeček si ho nedají

Star Wars: Battlefront II

Obhajoba lootboxů ve hře Star Wars: Battlefront 2 se může nově pyšnit světovým rekordem za nejméně oblíbený diskusní...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

Další z rubriky

V Zombie Army 4 příliš mířit nemusíte, nepřátel jsou nekonečné davy

Zombie Army 4

Zahráli jsme si půl hodiny z chystaného pokračování oblíbené zombie střílečky. Sice nás neohromila originalitou ani...

Vrací se značka Stronghold. Ale trochu v jiné podobě než si fanoušci přáli

Stronghold: Warlords

Série Stronghold se příští rok rozroste o nové pokračování. Namísto klasického budování středověkých hradů se v něm...

OBRAZEM: The Legend of Zelda: Link's Awakening je strhující i po 26 letech

The Legend of Zelda: Link's Awakening

Remake dobrodružné hry The Legend of Zelda: Link's Awakening, která původně vyšla na Game Boye, vychází v pátek 20....

Najdete na iDNES.cz