Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Shogun 2: Total War slibuje fantastické bitvy i komplexní správu říše

Zahráli jsme si druhý díl slavného Shoguna v rámci ještě slavnější strategické série Total War a musíme říct, že je na co se těšit.

Shogun 2: Total War

Je to od začátku nerovný boj. Shingen Naganata stojí se svou obří armádou před branami Hoja. Dokážeme tuto pevnost udržet? Útočníci jsou v trojnásobné přesile.

Sice se můžeme spolehnout na schopné lučištníky, pěchoty ale máme příliš málo. Do zbraně tak musí i samurajové, kteří podpoří řídké skupinky bojovníků na všech stranách.

První obléhání v dalším pokračování oblíbené série Total War, tentokrát opět z feudálního Japonska, představuje hned skutečnou výzvu. Generál Naganata neváhá a bombarduje naši pevnost katapulty. Přestává první nálet kulí a dáváme příkaz lučištníkům ke střelbě ohnivými šípy. O pár okamžiků později už sviští vzduchem první salva.

Obrázek není k dispozici

První dvě řady útočníků padají k zemi. Tahle strategie evidentně funguje, a tak posíláme směrem k nepříteli druhou ohnivou salvu. Jenže tím to na čas končí. Speciální schopnosti se totiž musí znovu nabít.

Nezbývá, než na strategických místech stáhnout jednotky z hradeb. Naganata totiž povolal těžkou artilerii, která část hradeb spolehlivě bortí. Po jejich přední částí se už nedá projít, a tak ji ani nelze využívat.

Poprvé v historii série Total War se zdá, že umělá inteligence nepřítele skutečně reaguje na naše kroky. Naganata si totiž uvědomil, že salvy nerušených lučištníků jednoduše likvidují jeho šiky. Lučištníci na obranných věžích, které ještě zvyšují jejich dostřel, ale naštěstí stále drží a spolehlivě vyřazují jednoho z generálových mužů za druhým.

Obrázek není k dispozici

Nakonec se nám chytrou strategií daří odrážet několik útoků, načež se zdecimovaný nepřítel vzdaluje od takřka dobytých hradeb. V reálu by to bylo asi Pyrrhovo vítězství. Tady platí naplno a o co bylo náročnější, o to je pocit z úspěšné obrany příjemnější.

Pravdou je, že obléhání pevností nebude v Shogun 2 tolik jako v předchozích dílech série. Důvodem je snaha autorů podchytit autentičnost bitev ve feudálním Japonsku, kde se ještě nosily pojmy jako čest a férovost, a tak se bojovalo zejména na otevřeném poli.

Do pevností se pak stáhla strana, která byla v přímém boji více oslabena. Útočník si na hradbách často vylámal zuby. Ve hře se o tom nejednou přesvědčíte, tedy za předpokladu, že se naučíte využívat komplexního systému pevností. Ty mají až pět obranných okruhů a mnohdy se vyplatí jeden až dva obětovat, vpustit do nich nepřítele a následně jej zničit v lepší pozici. První obranný val obsazený lučištníky se zpravidla opouští velmi rychle, protože pro protivníka není problém ho dobýt.

Obrázek není k dispozici

Shogun 2 je v bitvách odehrávajících se v reáném čase opět nesmírně taktický. Skvělé je, že se skutečně dá zvítězit i ve výrazném oslabení, jen to chce zapojit vlastního válečného génia. Ten přitom může mít mnoho podob. I takovou pevnost lze uhájit různými způsoby. Ale obvykle platí, že hrubá síla mezi ně nepatří.

Zbrusu nový on-line zážitek

Kromě klasické hry více hráčů proti sobě a možnosti projít si v kooperaci s dalším hráčem příběhovou kampaň si tvůrci pro Shogun 2 přichystali opravdový tahák: pravý on-line mód, ve kterém začínáte podrobnou tvorbou svého šóguna.

Samotná hra začne na rozlehlé mapě Japonska, na níž držíte pouze malé území. To budete zprvu rozšiřovat jen o kousíčky pomocí hrstky pěchoty, kavalérie a lučištníků. Jakmile hráč získá celou provincii, může v ní začít stavět takzvaná doja, tedy jakési kasárny a trénovat v nich nové jednotky. Chytří hráči si co nejrychleji opatří přístup k přístavu, prostřednictvím něhož pak mohou snadno cestovat a nemusí riskovat po souši. Autoři tvrdí, že chtěli hráčům dát možnost napsat historii Japonska po svém.

Bojiště i pevnosti jsou v Shogun 2 obvykle obrovské, a tak jednu z největších výzev většinou představuje vůbec získat přehled. Autoři sice hodně zapracovali na chování vlastních jednotek, které plní vaše příkazy spolehlivěji než v minulých dílech, ale přesto si ve vřavě, která hoří na několika místech, budete připadat ztraceni. V takových momentech teprve pochopíte, jaké to je být v roli vrchního generála. A ačkoliv se bitvy táhnou klidně pár desítek minut, brzy zjistíte, že i menší chyby je mnohou prohrát.

Základem hry pochopitelně opět bude tahová strategická část, odehrávající se na mapě rozdrobeného Japonska. Při střetu s nepřítelem se přepnete do výše popsaných bitev v reálném čase. V tahové rovině se můžete těšit na postupné rozšiřování vlastní říše, cvičení generálů, výstavbu sídel a samozřejmě i na diplomatické či obchodní hrátky.

Obrázek není k dispozici

Shogun 2: Total War působí těsně před vydáním dojmem perfektně odladěné a robustní hry, při jejímž vývoji autoři na hráčích rozhodně nešetřili. Zároveň to však není strategie pro každého. Nejste-li fanoušky série, musíte se připravit na několik hodin objevování herních mechanismů, než se opravdu vložíte. Podle všeho to ale bud stát za to.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...