|
Válka ve Vietnamu nepatřila k nejprůhlednějším a často se větší potyčky než na bojišti, odehrávaly na politické půdě, a to nejen mezi příznivci jednotlivých válečných stran, ale také mezi samotnými Američany, kteří ani omylem v otázce svržení komunistického režimu v této zemi nebyli jednotní. I tento prvek by vývojáři rádi jasně zařadili a ne zrovna v malé míře. Morální dilemata by zde měla být na denním pořádku, což ze Shellshocku udělá mnohem hlubší hru, která by se nemohla konat, kdyby šlo jen o pouhopouhé střílení do Vietnamců. Bude nám jasně ukázán rozdíl této války od pustě krvavých bojišť 2. světové války, kde bylo zlo jasně definováno. Můžeme se tedy těšit na skutečný pocit, kterým trpěli i američtí vojáci. Přesto jsou si autoři vědomi toho, co od nich hráči čekají především, a to je tvrdá akce, jíž si rozhodně užijeme spoustu. Trochu netradičně by měl být primární pohled umístěný do očí třetí osoby, což je docela diskutabilní, ale vzhledem k současnému vývoji na konzole, zcela pochopitelné. O volitelném přepínání do first person pohledu se zatím jen šeptá, ovšem neoficiálně se s ním počítá, i když jak víme, stát se může cokoliv a v rámci nepropásnutí termínu se s ním také klidně můžeme rozloučit a spolehnout se na trochu jiný způsob zobrazení herní plochy a především vojáka. V takovém případě bychom se sice dočkali slušného přehledu na bojišti, na druhou stranu by jistě utrpěla uvěřitelnost světa a především ovládání přímo spojené s kamerou, které by nadějný titul mohlo pohřbít. Pokud jste zkoušeli konzolový trhák SOCOM, údajně byste měli mít dobrou představu o tom, jak bude celá hra vypadat. Avšak předpokládám, že hodně z vás takové štěstí nemělo, a tak uvedu, že bojiště by měla zcela odpovídat tehdejšímu stavu a ne mnohdy vykonstruovaným představám hollywoodských bijáků, z nichž se realitě na obstojnou míru přiblížila snad jen legendární Apokalypsa. Dočkáme se jak nejrůznějších památek od neúspěšných francouzských kolonistů, tak pěkně zpracované a především husté džungle i umně vykonstruovaných podzemních komplexů s překvapivými pastmi, které však nenajdeme pouze tam, nýbrž takřka na každém pozorném kroku. Levely nám ukáží takřka vše, s čím se vojáci (samozřejmě i s kandidátem na amerického prezidenta – Kerrym) museli vypořádat. Na každém rohu budeme narážet na diametrální odlišnosti od jiných konfliktů, jež spočívají především v naprosté specifičnosti vietnamského prostředí a nepřátelské znalosti vlastního terénu. Budete se tak v klidu procházet džunglí, když najednou se spustí ohromující palba ze všech možných směrů, ale protivník není vůbec vidět. Aha, tak to jste asi padli do léčky, z níž už se jen těžko vyhrabete. Pomoc by vám měla prokázat jakási šipka, která ukáže polohu vojáků, kteří se již podílejí na vaší zkáze. Nemyslete si ale, že vám ukáže cíl ještě předtím než se nějak projeví jeho přítomnost, jelikož v takovém případě by se ztratilo veškeré napětí, což by byla přinejmenším škoda.
Většina situací bude zaměřena na pochopení naturelu celého konfliktu a ne na pouhé tuctové boje. Autoři se jednoduše zaměřují na vše, co dělá Vietnam unikátním, ať už jsou to třeba zákeřní snipeři nebo bambusové pasti. Dočkáme se jak zcela akčních, tak i stealth misí, jež by sice měly být v menšině, ale svou kvalitou se prvně zmíněným zcela vyrovnají a nemusíme se bát, že by se jednalo jen o samoúčelné zpestření, jež celkovou hratelnost spíše kazí, než aby ji posunovalo kamsi výš. Podobného efektu jsme byli již několikrát svědky povětšinou to dané hře spíše uškodilo, ne tak zde, protože plížení se do Vietnamu celkem hodí. Budete pomáhat ostřelovaným pilotům utéci a odhalena nám byla i jedna z misí. Ta by měla být založena na tom, že Vietcong drží několik vašich kamarádů v zajetí, a to v pro vás nepříliš šťastném údolí, jež je velice dobře hlídáno. Vaším úkolem samozřejmě je osvobození těchto osob. Vše by se mělo odehrávat na rozsáhlé mapě, kde se bude dát zdánlivě banální úkol splnit vícero cestami. Záleží jen na vás, jakou z nich si vyberete. Osvobození parťáci vám pak pomohou v dalších bojích, ale nepočítejte s tím, že byste jim mohli dávat jakékoliv příkazy, protože se budou chovat zcela autonomně a vy se budete muset starat jen o sebe. Doufejme, že poberou minimálně špetku umělé inteligence, aby byli alespoň nějak užiteční a nepletli se jen do cesty, což je autory samozřejmě slibováno, ale víte jak to chodí. Parťáci však za vás v žádném případě nebudou plnit důležité úkoly, jejichž vyřešení náleží pouze vám. To dodá na důležitosti vaší postavě, která se bude cítit jako skutečně nepostradatelná. Mělo by se jednat o zelenáče, který do víru událostí naskočí přímo z vojenské akademie a pod tíhou zodpovědnosti se z něj začne stávat čím dál tím zkušenější pardál, který však bude mít i svou psychologickou rovinu, díky níž se dočkáme různých výčitek svědomí a zmíněného moralizování. Uvidíme, jak se tento nepříliš vídaný prvek osvědčí, jisté je jen to, že jeho implementace se chystá i do Medal of Honor: Pacific Assault. Nebude chybět ani povyšování a akce v jiných jednotkách, které by se samy o sobě měly postarat o vymýcení stereotypu.
Těšit se můžeme na opravdový chaos, ve který se vietnamská válka časem zvrhla. Dá se říci, že takřka nikdo nevěděl do koho vlastně střílí a veškerou moc měli ve svých rukou velitelé, kteří ji často i zneužívali proti nevinnému vietnamskému obyvatelstvu. Podíváme se do známých měst, do proslulých tunelů i husté džungle. Nejrůznější potyčky by se neměly zakládat zcela na reálných podkladech, ale větší roli hraje fikce zaručující zábavu. Na druhou stranu se nedočkáme nesmyslných situací, jež by do konfliktu logicky nepasovaly. Projdeme si pěknou řádkou misí, v nichž by se úkoly neměly opakovat a které by měly být čím dál tím větší výzvou.
Shellshock se může pyšnit i propracovanou umělou inteligencí nepřátel, kteří dokáží kooperovat a využívat předností terénu i vlastních zbraní. Na blízko vás budou kosit třeba jen pažbami svých pušek. Do hry se dostávají i zásahové zóny , jichž by mělo být velké množství. Každého hrozícího nepřítele je třeba zcela zabít, protože i když je postřelen, může stále bojovat. Grafické stránce je věnována velká pozornost a bude ji pohánět interně vyvíjený engine, který má rozsáhlé možnosti především ve zobrazování rozlehlých map se spoustou detailů.
Dohromady se Shellshock: Nam 67 nejeví vůbec špatně, otázkou je, zda je jeho načasování dobré či špatné, protože titul může být podobnými tituly přesycen či stejně dobře po nich může bažit. Záleží na tom, zda Eidos hru skutečně vydá v červenci tohoto roku, na což bych osobně moc nesázel, ale možné je všechno. Může se také stát, že tento vydavatel vyhodí Shellshock zabugovaný, což už nejednou udělal. Každopádně, pokud autoři naplní své sliby, máme se rozhodně na co těšit, jelikož se dočkáme alespoň přiblížení pocitu vietnamských veteránů. Bude také zajímavé sledovat, jak se tvůrci vypořádají s pohledem, aby hru co nejvíce přiblížili PC publiku. Za poznámku rovněž stojí, že hra bude tak brutální, že si ji budou moci koupit pouze lidé starší osmnácti let.
Index očekávání: 7/10