Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Operation FlashPoint – dojmy z dema

  12:01aktualizováno  12:05
Před několika dny vyšla první demoverze dlouho očekávané české válečné hry Operation Flashpoint obsahující jednu celou misi. Ačkoliv ještě nejde o finální verzi hry a spousta věcí se ještě dočká dalšího vylepšení, můžeme si už teď udělat obrázek o tom, jak vlastně bude FlashPoint vypadat...

Operation Flashpoint demo

Na Operation FlashPoint z dílny Bohemia Interactive Studio se spousta hráčů těší již několik let. Není proto divu, že byly pár hodin po vypuštění dema téměř na maximum vytíženy linky většiny serverů, které nabízely demoverzi ke stažení. Vzápětí díky nim vzrostla návštěvnost oficiálních stránek FlashPointu přibližně desetkrát, což z nich udělalo druhý nejnavštěvovanější herní web v České republice (v časných ranních hodinách poráží stránky Operation Flashpoint v počtu přístupů i nás - díky zahraničním návštěvníkům). Poté, co jsme nad FlashPointem strávili celou středu, nezbývá, než se s vámi podělit o první dojmy.

Herní systém
Z jedné poměrně obsáhlé mise, kterou demo obsahuje, si lze udělat solidní obrázek o tom, jak vlastně Operation FlashPoint funguje. Na samém začátku se v neherní části projedete s velitelem jeepem na místě spolujezdce, přičemž vyslechnete první část breefingu. Samotné hraní začíná rozhovorem důstojníka s hlídkou a následným transferem na předsunutá stanoviště pěchoty. Tady už řídíte jeep sami, velitel pouze říká, kam máte jet. Po obhlídce prvního družstva následuje cesta skrze les (pozor na stromy – náraz může poškodit auto) k druhé jednotce. Jeep opustíte, přidáte se k lelkujícím vojákům, když tu náhle přijde rozkaz k nasednutí na korbu náklaďáku. Po několika minutách kodrcavé jízdy (a družného hovoru vojáků) opět vystupujete a na další příkaz formujete své síly k akci. Žádný z rozkazů samozřejmě nemusíte respektovat, ale rebélie k ničemu nepovede – děj se dál nepohne. Během boje postupujete spolu s jednotkou (tedy žádná sólo akce ve stylu Ramba), komunikujete s ostatními a snažíte se dobýt nepřátelské postavení. Z počátku to není proti pěchotě nic těžkého, ale závěrečný příjezd tanků a odlet v helikoptéře už dají zabrat i otrlému válečníkovi.

Operation Flashpoint demo

To, co činí FlashPoint naprosto revoluční hrou, je fakt, že jsou všechny předměty na bojišti plně funkční. Když cestou potkáte opuštěný ruský „gazík“, klidně můžete nastoupit a projet se (základní přístroje jsou v autech samozřejmě funkční, nechybí ani klakson). Mrtvým vojákům se dají brát zbraně i munice – jakmile se dostanete do blízkosti „aktivního“ předmětu, můžete si vyvolat menu a vybrat si příslušnou akci (např. nasednout na korbu náklaďáku, sebrat mrtvole dýmovnici, atd...). Boje samotné jsou velmi reálné – stačí jedna dobře mířená rána a je po vás. Proto je nutné v maximální možné míře využívat krytí (plazení, schovávaní se za stromy, keře nebo do domů) a HLAVNĚ týmově spolupracovat. Sám toho na bojišti moc nezmůžete - hrdinové většinou končí pochovaní někde na vojenském hřbitově (v tom lepším případě) nebo roztrhaní na tisíc kousků na bojišti (to v tom horším). Autoři zašli až tak daleko, že kromě balistické křivky simulují i neschopnost přesně mířit při běhu či chůzi (zaměřovač se klepe jako šílený).

Zbraně
Ruku v ruce s vozidly všeho druhu je ve hře neuvěřitelná volnost ve výběru zbraní. V misi sice začínáte s M-16, ale nic vám nebrání vzít si po zabitém nepříteli kulomet i se zásobníky, vylézt na kopec a pomocí zoomu zatápět bránícím se nepřátelům). Jednotlivé flinty mají různé módy střelby (např. single-shot, triple-shot, automatic) a počty nábojů v zásobníku, které přesně odpovídají reálným předlohám. Také jejich účinnost a dostřel jsou celkem reálné – lehký kulomet toho dokáže na dálku mnohem víc než kalašnikov, který je zas průbojnější než M-16. I RPG se dá úspěšně použít proti pěchotě, o čemž se nejednou přesvědčíte (aneb proč je dobré používat rozptýlenou formaci). Mimo zbraní můžete „znárodnit“ mrtvým vojákům i dýmovnice nebo dalekohled – fantazii se meze nekladou.

Operation Flashpoint demo

Grafika
Rozhodně nejkontroverznější část celé hry. Grafické zpracování terénu a jednotlivých vozítek a vrtulníků v mnohém připomíná inovovaný GunShip! – detailní členitá krajina se spoustou stromů a keřů (většinou jenom pár polygonů potažených poloprůhlednou texturou), celkem povedeně vymodelovaná auta i transportéry (opět platí, že nedostatek polygonů nahrazují textury), snad jen kopců a skal je podstatně víc než ve zmiňovaném simulátoru helikoptéry. Velmi dobře jsou zpracované modely budov a vesnic jako takových – procházka pozdně odpolední vylidněnou vískou s opuštěnou kapličkou, plaňkovými ploty a dopravními značkami (ony notorické „stop“ a „dej přednost v jízdě“) dává vojákům na chvíli zapomenout na hrůzy války, samozřejmě jen do chvíle, než si to po hlavní silnici nepřihasí „gazík“ ruských oficírů.

Určité zklamání však přinesly modely postaviček – vojáci vypadají jednoduše divně. Ne že by byli nějak odfláknutí, to ne (ostatně široká škála zbraní a výstroje, kterou je každý voják ověšený, svědčí o doslova mravenčí práci), jenom působí na bojišti velmi nepřirozeně. Ti z vás, kteří si pamatují NHL 99 s naklíčovanými protáhlými obličeji hokejistů, budou mít chvílemi pocit, jako by byli o dva roky zpět. Nepřirozený je i pohyb postaviček – jakmile vezmou do ruky flintu, zkroutí se do podivné pózy, ve které absolvují zbytek akce. Netradiční je i jejich krvácení – bezprostředně po zásahu odletují od vojáka podivné červené chuchvalce, které mají ke kapkám krve hodně daleko. Na druhou stranu je nutné přiznat, že se uniformy zraněných hrdinů od krve velmi realisticky zamazávají. Hardwarové nároky dema jsou poměrně vysoké (pro rozumné hraní v nízkých detailech je potřeba cca 400 MHz procesor a solidní 3D karta, optimální konfigurace pro plné detaily je podle našich zkušeností někde kolem 800 MHz Duronu, 256 MB RAM a GeForce 2 MX), ale zdráhám se je nějak obšírněji komentovat – raději si počkejme na plnou hru, kde může být všechno jinak.

Operation Flashpoint demo

Umělá inteligence
Další věc, která mne na demoverzi FlashPointu přinejmenším zaskočila. Na jedné straně postupují vaše jednotky skvěle koordinovaně (bojová rojnice, vzájemné krytí...), velitelé dávají rozumné a v praxi obhajitelné příkazy (většinou každému vojákovi vysílačkou přiřadí cíl, u těžších překážek vyšlou do útoku klidně i skupinku s příslušnou výzbrojí), protivníci se dokáží krýt, podnikají nebezpečné výpady (pravda, někdy až příliš ve stylu akčních filmů) a využívají všech možností, které jim výzbroj nabízí (na dálku kropí útočníky z kulometu, pak přijdou ke slovu samopaly a nakonec granáty). Bohužel některé akce vašich spojenců jsou opravdu tragické – na začátku mise jsem omylem trefil velitele do nohy, ten se ani neohlédl (natož aby situaci komentoval) a spokojeně pokračoval v bojové činnosti. Letmým přezkoušením jsem zjistil, že vojáci nikterak neupozorňují na friendly-fire (pravda, občas zalehnou a plíží se), což je u takovýchto her poměrně značný problém. Další výtku bych měl k medikovi, který si po bojišti chaoticky pobíhá a nedbá mého zoufalého volání, že potřebuji ošetřit.

Již teď je jisté, že Operation FlashPoint bude bezpochyby jedinečnou a revoluční hrou, která navždy změní žánr „válečných pěchotních simulátorů“. Bohužel díky svéráznosti grafiky nemusí být všude hodnocena pozitivně – někomu se prostě kostrbaté postavičky v terénu líbit budou a někomu zase ne. Doufejme, že se autorům podaří ve finální verzi vylepšit umělou inteligenci spojenců (zejména fatální kiksy při friendly-fire by se do ostré hry neměly dostat) – pak už nic nebude bránit tisícům pěchotních nadšenců v lítém boji vyhrocené studené války. Nezbývá než nedočkavě čekat další dva měsíce, než Operation FlashPoint vyjde.

Popisovanou 65 MB demoverzi si můžete stáhnout odsud, screenshoty vytípané z dema najdete zde. Za povšimnutí stojí i rozhovor s Markem Španělem, tvůrcem hry.

Autor:
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Dostane se Kingdom Come do Guinessovy knihy? Délkou scénáře vydá za 100 filmů

Vývojář Daniel Vávra se na sociálních sítích pochlubil, že celý scénář nadcházející hry Kingdom Come: Deliverance má více než 2 miliony slov. To by znamenalo, že by v této kategorii mohl soupeřit s...

9. září 2024 34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

Videoherní filmy, na kterých studia prodělala i kalhoty

Zlé jazyky tvrdí, že jsou filmové adaptace videoher prokleté, a ano, pokud se budeme bavit čistě o pravděpodobnosti, je mnohem větší šance, že videoherní film propadne, než to, že se z něj stane hit....

8. září 2024 12

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči

Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...

13. září 2024 12

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 0

Streamer zkouší oživit kariéru poté, co byl obviněn z obtěžování nezletilé

Herní bavič Herschel Beahm, známý pod přezdívkou Dr Disrespect, byl vykázán z populární streamovací služby Twitch kvůli sexuálně podbarvené komunikaci s nezletilou. Po několika měsících ticha se nyní...

14. září 2024 2

RECENZE: Vynikající Heroes of Might and Magic III bodují i jako deskovka

Kdysi nesmírně populární počítačová série Heroes of Might and Magic se skrz kultovní třetí díl znovu připomíná. Vítejte ve stejnojmenné deskové hře, která se aktuálně objevuje na trhu a která zaujme...

14. září 2024 4

RECENZE: Návrat závodů Test Drive měl velké ambice, ale zcela pohořel

45 %

Návrat jedné z vůbec nejstarších sérií závodních her je políčkem hráčům, kteří na něj tak dlouho čekali, a černou kaňkou na dědictví Test Drive.

Xbox Series X/S
13. září 2024  11:13 2

Zbavte se tuku bez dřiny: Naše zkušenost z estetického centra ToWell
Zbavte se tuku bez dřiny: Naše zkušenost z estetického centra ToWell

Redakční tým eMimina navštívil salon ToWell, aby osobně otestoval dvě z nejpopulárnějších procedur. Jaké výsledky přinášejí, jak probíhá celý...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...