Poslední dobou se s ohlášenými MMORPG hrami roztrhl doslova pytel a jen těžko se na něj v nejbližším horizontu najde nějaká záplata. Ohlášení však ještě neznamená dokončení, natož pak záruku úspěchu. Ten si hra musí tvrdě zasloužit, což v silné konkurenci není vůbec nic jednoduchého. Ovšem vynikajícímu středověkému MMORPG Dark Age of Camelot od Mythic Entertainemt se to před lety povedlo. Nyní by společnost chtěla zopakovat svůj grandiózní úspěch a vytáhla do boje se skutečně silným kalibrem jménem Imperator, který rozhodně nemá menší potenciál než jakákoliv konkurence a navíc ještě přikládá pěknou porci originality. Tento koktejl nás přiměl k tomu, abychom o titulu vyhrabali všechny dostupné informace a přinesli vám je hezky sesumírované.
Vývojáři pak všechny překvapili prohlášením, že staví na alternativní historii Římské říše, která se přenesla přes náš letopočet a dostala se až do budoucnosti – silnější, než kdykoliv předtím.
Mythic ohlásil Imperatora již před delší dobou, ovšem nikdo přesně nevěděl, o co půjde. Vývojáři pak všechny překvapili prohlášením, že staví na alternativní historii Římské říše, která se přenesla přes náš letopočet a dostala se až do budoucnosti – silnější, než kdykoliv předtím. Odvážné fantazírování autorů je postaveno na jedné historicky možná méně významné, ale rozhodně zajímavé, události. Jde o smrt římské postavy Germanica, kterého zabil tehdejší císař a jeho adoptivní otec Tiberius, jemuž byla trnem v oku rostoucí populistická i militaristická oblíbenost Germanica. V alternativních dějinách podle Mythicu se setkáváme s postavou Claudia (který se v naší historii stal velice úspěšným císařem), jenž varuje svého přítele Germanica před tím, co na něj jeho otec chystá. Germanicovi, jako oblíbenému vojevůdci nečiní problém rozpoutat občanskou válku uvnitř impéria, kterou se jemu a Claudiovi nakonec podaří vyhrát, čímž získávají moc a rozhodují se pro znovunastolení republiky. Jako zázrakem se jim povedlo přežít všechny možné nájezdy, války, tudíž republika pořád přetrvává v čím dál tím mocnější podobě. A přežily i další říše: narazíme tak například na Máje, rodilé Američany, obyvatele dnešní Asie, Afriky a všech koutů Evropy. Je tu však jeden rozdíl – prakticky všichni se přestěhovali do vesmíru, jemuž z největší části vládne právě Řím.
Herním jazykem to znamená, že budeme mít na výběr hned z několika frakcí. Pomineme-li Máje, proti nimž se bude válčit a o nichž si řekneme něco více později, tak tu vedle technologicky nejvyspělejších Římanů máme ještě Germány, jež v naší realitě Řím nakonec rozprášili, ovšem tvůrci hry z nich nakonec udělali spojence republiky. Narazíme také na Pan-asijskou sílu, tedy společnou stranu všech asijských národů, která těží především ze své územní i populační převahy. Co by to bylo za titul, kdyby zde chyběli pořádní Amíci – ti si vytvořili spolek pojmenovaný Tribal Confederation of Occidenture. Následuje ještě ruská federace a ani Afrika s islámskými zeměmi se nenechají zahanbit. O frakcích toho příliš mnoho známo není a tvůrci dokonce přiznávají, že se tady ještě něco může změnit. Pevně dané jsou totiž jen tři strany: samozřejmě Římané, na nichž všechno stojí, Pan-asiaté a také nepřátelští Májové. I kdyby se však na tomto poli děly velké věci, nemusíme si z toho vůbec dělat hlavu, protože samotnou hru to až tak moc neovlivní.
Jelikož ve hře nemají být žádné PvP souboje, kde by se bili hráči mezi sebou, museli být Májové označeni zřetelně jako nepřátelé, proti nimž válčí všichni. Nikdo sice neví, proč tato kultura opustila zemi a vydala se ke hvězdám, kde ovládla spoustu kolonií a proč je vůbec tak pekelně zlá. Každopádně ohrožuje život normálních lidí, tudíž se hráči budou střetávat především s ní, jakožto nepřítelem. A že to nejsou žádná ořezávátka dokládá i technologický náskok, který mají před samotnými Římany. Nabývají mnohých podob a dá se říci, že se snaží robotizovat, tudíž jejich nejtypičtějšími představiteli jsou nejrůznější dronové.
Řekli jsme si, že ve hře nebudou přítomny PvP souboje, ale jen PvE (hráč proti okolnímu prostředí, tedy společnému nepříteli), ale zkušení pařani si jistě vzpomínají na Dark Age of Camelot, kde jsou PvPčka velice oblíbená a bylo by velice divné, kdyby
se autoři sami vzdali jedné ze svých nejsilnějších stránek. Nechtě nás to tedy vysvětlit. Ve světě Imperatoru mezi jednotlivými lidskými frakcemi neprobíhá žádná válka, všichni žijí již několik stovek let v míru a ohrožují je jen Májové, proti nimž se snaží bojovat, avšak kvůli tomu je ještě neopustila touha soutěžit mezi sebou a jistě neopustila ani hráče MMORPG. Takže tuto situaci vyřešil Mythic přinejmenším šalamounsky – rozhodl se pro implementování jednoho z největších římských fenoménů. Kdo hádá gladiátorská klání, má samozřejmě pravdu. Ano, jednotlivci i celé skupiny se budou moci utkávat v novodobých koloseách. Budou vypisovány nejrůznější soutěže apod. Takhle se nám to líbí – nikdo do často protivných PvP nebude násilně zatahován, ale případně si je sám zvolí jako nejlepší cestu k úspěchu.
Těch má být samozřejmě mnohem více a jsou charakterizovány především výběrem povolání a třídy. Imperator si bere to nejlepší ze systémů konkurenčních her a dovolí tak hráči upřednostňovat vlastnosti a schopnosti, jaké on uzná za vhodné. Nechtějí ho ani omezovat v pozdějším vylepšování úplně jiných serepetiček. Prostě nikdy by nemělo být pozdě na přeorientování se nebo přiučení se něčemu novému. Díky tomu si budete moci vytvořit přesně takový charakter, po jakém toužíte, což se zatím velkému množství MMORPG nepovedlo.
Hned na počátku si však budeme moci zvolit nějaký z dobře známých předdefinovaných archetypů, které si pak ještě bude možné upravit. Prvním z nich je samozřejmě bojovník, kterého můžete formovat hned několika směry – jako mlátičku na blízko, velmi výdržného siláka nebo dobrého střelce na delší vzdálenosti. Zvěd je dobrý ve všemožných infiltracích či zlodějinách, léčitel zase logicky dostává spolubojovníky zpět do normálu a ideální bojové morálky. No a pak je tu ještě poslední, zatím nepojmenovaný typ, jenž si libuje především v metafyzických silách, které v podstatě tvoří celé universum. Tvůrci mu zatím přezdívají jako „zvláštní“ postava a podle svých vlastních slov se snaží, aby nešlo jen o kouzelníka ve
sci-fi prostředí. V zásadě by ve hře měly existovat jisté kvantové síly, které známe i dnes. Autoři chtějí, aby všechno bylo založeno na reálném, vědeckém základu a aby byla možnost, že toho lidstvo někdy dosáhne. Uvidíme tedy, co z tohoto zajímavého mixu vznikne.
Podíváme se na mnoho planet mezi nimiž a na nichž bude fungovat plnohodnotná doprava
Samozřejmě se můžeme těšit na spoustu questů, jak pro skupinky, tak pro jednotlivé dobrodruhy. Měly by být řešeny dnes velice oblíbenou cestou „soukromých teritorií“, kdy si dojdete pro nějakou tu zakázku a hra ji vygeneruje přímo pro vás. Nikdo ji tak nemůže ukrást. Podíváme se na mnoho planet mezi nimiž a na nichž bude fungovat plnohodnotná doprava apod. Skvěle působí architektura Říma budoucnosti, ta se musí vidět, jinak jen těžko uvěříte. Dá se prohlásit, že Imperator patří mezi graficky nejlépe vyhlížející MMO hry současnosti.
Imperator je tedy jedním z nejambicióznějších MMORPG, co jsou ve vývoji a vzhledem ke slušným zkušenostem autorů z Dark Age of Camelot a jeho datadisků, bych si tipnul, že svůj potenciál i promění. Přináší úžasnou myšlenku neustále fungujícího a prosperujícího Říma a jiných národů v alternativní historii, čímž se sám o sobě otevírá obrovský prostor pro hru podobného typu. Po stránce funkční, tedy hratelnostní, nepůjde zřejmě o žádný převrat, přesto mají autoři i v tomto případě pár es v rukávě.
Index očekávání: 85%