Horizons se, stejně jako mnohé chystané MMORPG, prohlašuje za představitele nové generace online zábavy, která má kombinovat jednoduchost ovládání s krásou a propracovaným herním systémem. Nakolik se podařilo tuto proklamaci naplnit se zatím nedá plně posoudit, ale už nyní lze říct, že Horizons přinášejí spoustu nových prvků a ty staré využívají více než šikovně. Protože základní informace jsme už přinesli před nějakým časem, soustředíme se nyní na popis reálných herních zkušeností s tvorbou postavy a jejím vývojem v bojových činnostech i řemeslech. Horizons jsou vyvíjeny nezávisle na tradičních pravidlech her na hrdiny jako je AD&D, díky tomu mohou nabídnout věci, které v tištěných pravidlech nejsou. V případě Horizons se vám tak může klidně splnit touha být drakem. Od našeho preview se trochu změnil způsob vývoje dračí postavy, ale stále platí, že draci budou plivat oheň a budou létat. Neschopnost ostatních ras létat je vyvážena možností používat obrovské množství předmětů a nástrojů. Navíc i některé další rasy nabízejí nezvyklé tvary a vlastnosti. Zejména kočičí národ Saris a dvounozí plazi SSlisové jsou neotřelí a graficky vydaření. Národ modrých rohatých Fiendů působí trochu ďábelsky, ale to byl pravděpodobně účel. Lidé, elfové a trpaslíci i gnomové se drží zažitých představ o těchto rasách a při výběru postavy už zbývá jen jeden národ, kterým jsou divocí půlobři. Velikost hraje v Horizons výraznou roli a je to asi poprvé, kdy hra skutečně využívá potenciál velikostních rozdílů naplno. Trpaslíci a gnomové se proto skutečně stávají hrozbou pro lidská kolena případně rozkroky, zatímco i vzrostlý člověk bude půlobrovi sahat maximálně do podpaží, což může být problém zejména v teplých letních měsících. Draci jsou kapitolou sami pro sebe, i když spíše než vysocí jsou dlouzí. Fyzické atributy u postav lze samozřejmě nastavovat v poměrně široké škále variant.
Po výběru rasy je hráč přenesen do školy, ve které se nacházejí učitelé jednotlivých základních profesí jak dobrodružných i obchodních, přičemž vyzkoušet si můžete všechny základní varianty v tutorialu a získat tak základní vybavení ze všech oborů. Stranou jsou draci, kteří mají možnosti výběru povolání omezené, ale stejně jako ostatní mohou kombinovat jednu školu bojovou a druhou výrobní. Draci mohou vyrábět nové šupiny nebo nová kouzla a bojovat mohou kromě svého dechu také drápy a zuby nebo magií. Ostatní rasy mají výběr širší, a to jak v bojových dovednostech, tak v řemeslech. Vývoj postavy není ale svázán počátečním výběrem, kdykoliv lze přestoupit k jiné škole a zlepšovat se v ní, přičemž některé dovednosti jsou pro různé školy společné a při přestupu některé speciální schopnosti jednotlivých škol zůstávají nadále k dispozici. Válečníkovi, který prošel minimem léčitelství, tak například zůstanou základní léčivá kouzla. Systém vývoje je postaven na bodech zkušenosti a úrovních. S přestupem na novou úroveň získává postava vylepšení schopností svázaných se školou, kterou studuje, i zvýšení charakteristik jako je zdraví, síla a obratnost. Absence průběžného zlepšování nemusí samozřejmě každému vyhovovat, ale výběr dovedností svázaných s jednotlivými školami zase dává více volnosti v tom, co chce hráč dělat. Třeba u lovců potěší souběžné zlepšování jak práce s lukem, tak šermu. V boji tak může lovec nejprve použít na dálku luk a v okamžiku, kdy se kořist přiblíží, může vzít do ruky štít a meč a získat tak větší ochranu.
Většina hráčů v betě si zkoušela jak bojová povolání, tak řemesla. Není to ani tak ze zájmu, jako spíše díky velkému provázání bojové a nebojové části hry. Právě důraz na řemesla činí Horizons velice zajímavou volbou v záplavě akčních titulů, které už jsou na trhu nebo se na něj chystají. Spojení řemeslníků s válečníky funguje jednoduše. Neexistují obchody, ve kterých by počítačem řízené osazenstvo světa nabízelo zbraně či jiné vybavení. Kromě tréninkových zbraní a nástrojů, které dostane každý hráč, je nutné vše ostatní koupit od jiných hráčů. Aby hráči netrpěli třeba malým počtem dostupných řemeslníků, je možné zboží nabízet prostřednictvím "bazaru" nebo pronajatých postav, které vaše zboží budou nabízet i v době, kdy spíte. Aby to nebylo tak jednoduché, potřebují řemeslníci k výrobě nejen suroviny, ale hlavně návody, formulky pro výrobu. Ty je možné získat buď z některých potvor nebo za odměnu po splnění úkolu zadaného řemeslnickým mistrem. Hledání těch správných formulek hráče poměrně nadlouho zaměstná a vzhledem k množství variant předmětů se ani nechce věřit, že by kdy jeden hráč uměl vyrobit všechno. Na předměty je také možné aplikovat různé techniky jako je vkládání drahých kamenů, které přidávají kouzelné vlastnosti, ale na vlastní kůži jsem se k tomu ještě nedostal. Najít návod na techniku je totiž mnohem obtížnější než získat návod na obyčejný předmět.
Samotná výroba vyžaduje několik kroků od sběru surovin přes vytvoření polotovaru až po finální výrobu. Žádná z fází není nudná. Dolování či sekání dřeva je usnadněno jasnou vizuální indikací míst s výskytem suroviny i automatickým opakováním činnosti do vyčerpání zdroje. Boj je samozřejmě mnohem interaktivnější a výraznou měrou počítá se schopnostmi hráče, nikoliv pouze úrovní či vybavením postavičky. Důležité je načasování speciálních akcí, které může postava vykonat. Speciální schopnosti postav jsou omezeny časem, který musí uplynout před jejich opakováním. V praxi to vypadá tak, že lovec na nepřítele v dálce vyšle nejprve dalekonosnou střelu následovanou zpomalovacím šípem, obyčejnými útoky jej pak decimuje, dokud neuplyne dost času pro odemknutí silného úderu, který využívá stejný časovač jako dlouhá střela. Do výsledků bojů vstupují také tři různé postoje - červený, modrý a zelený, které připomínají hru kámen, nůžky, papír. Při postoji máte vždy výhodu při útoku na nepřítele v jednom ze zbývajících dvou, zatímco ten druhý má výhodu oproti vám. Modrý postoj je tak vhodný pro boj s nepřítelem v červeném postoji, ale proti zelené naopak. A to jsme teprve u desáté úrovně školy lovců, přičemž nové speciální schopnosti dostává postava s každou dosaženou úrovní. U kouzelníků fungují souboje obdobně, akorát je možné získat od učenců vylepšené verze kouzel vyrobené opět podle návodů získaných z padlých nepřátel nebo od učitelů za splněné úkoly. Draci používají časovač u jednotlivých verzí svého ohnivého či jinak ničivého dechu a při útocích ze vzduchu nemohou používat trojici postojů.
Hodnotit nabídku obsahu je opět obtížné, výskyt nestvůr i předmětů ve hře byl pro betatestování omezen, aby i testeři při spuštění komerční verze hry měli co nového objevovat. Podle obrázků ale můžete posoudit hodně. Hlavním typem nepřátel budou různí nemrtví, to vychází ze situace, ve kterém se Istaria nachází. V začátcích si také užijete hodně zábavy z tlustými červy, kteří tvoří spolu se zombiemi základ lehčích potvor, na kterých se budete učit krvavým řemeslům. Na vyšších úrovních potkáte samozřejmě mnohem rozmanitější oponenty, ale zatím je o nich těžké mluvit. Co však nelze zpochybnit ani po letmém vyzkoušení hry jsou její grafické kvality. Pravda, abyste si mohli hru vychutnat, potřebujete nejméně 512 MB RAM pro hraní při 1024x768, požadavky na procesor a grafickou kartu přitom tak vysoké nejsou. Hra navíc disponuje širokým nastavením detailů a efektů, které umožní hrát i na "normálních" počítačích. Navíc téměř stejně běhají Horizons přes plnou obrazovku i v okně! Hudební doprovod a zvuky nedělají povedené grafice ostudu, to můžete ostatně posoudit i sledováním dostupných trailerů snímaných přímo ve hře. Ještě lepší bude zažít vše na vlastní kůži, tentokrát se to obejde i bez problémů se získáním hry – v Česku ji distribuuje hned několik webových obchodů.