F.E.A.R. Extraction Point

  • 28
F.E.A.R. si v minulém roce vysloužil množství skvělých hodnocení a zapsal se hluboko do srdcí hráčů. Měl však své chyby. Především na jejich odstranění a přidání nového, velice zajímavého, obsahu se autoři zaměřují při tvorbě očekávaného datadisku.

FEAR: Extraction Point Minulý rok nebyl na exkluzivní akce zrovna nejbohatší, přesto se urodila minimálně jedna, jež většinu fanoušků uspokojila více než dost. Tušíte správně, byl to F.E.A.R. – striktně lineární střílečka v hodně sterilním prostředí, která ovšem kladla nebývalý důraz na každou, byť sebemenší přestřelku, že jste si jí těch deset hodin, po něž trval relativně napínavý a objevný (možná trochu zmatený) příběh, parádně užívali. Monolithu se tak podařilo vytvořit silnou značku, která nese velký potenciál i do budoucna. Již nyní se pracuje na druhém dílu, a aby čekání na něj nebylo tak drasticky dlouhé, vyjde v mezičase ještě datadisk jménem Extraction Point, jenž se vytváří v kancelářích TimeGate Studios.

Děj začíná de facto v bodě, kde původní hra skončila.

Na příběh datadisku je opět kladen velký důraz a nepůjde tak jen o nutné zlo, jak ho známe takřka z každé akce, ba právě naopak – opět budeme objevovat, pátrat a dlouhou dobu nic netušit, o to šokující budou závěrečná odhalení. Děj začíná de facto v bodě, kde původní hra skončila. Podařilo se vám zlikvidovat Paxtona Fettela, následoval obří výbuch, únik, ale v celém tom FEAR: Extraction Point opojení bylo pozapomenuto na zlo z největších – holčičku v červených šatičkách. Almu! Příběh Extraction Point by se tak měl točit především kolem ní a jejích podlých akcí. Nicméně, stejně jako u původního F.E.A.R., nechtějí autoři ani teď zápletku podrobněji odhalovat, chvástají se akorát přívlastky lepší, propracovanější, napínavější atd. Snad jim můžeme věřit, když sami přiznávají, že herní dobu nebude nijak zázračná, mluví se o šesti až osmi hodinách, což je na druhou stranu na datadisk slušný výkon, vezmeme-li v potaz nedávné čtyřhodinovky Sin Episodes: Emergence a Half-Life 2: Episode One.

Na rozdíl od původní hry, kdy jste občas mohli zapomenout, že máte v kapse skvělý trumf – slow-motion, se zde bez něj nebudete mít šanci obejít.

Demo, jež bylo prezentováno na výstavě E3, se neskládalo z jedné kompaktní lokace, nýbrž ukazovalo několik menších úseků. V prvním z nich jsme se dostali do rozsáhlého skladiště s množství různě rozměrných beden a sloupů. Přesně tyto designové prvky Fearu totiž perfektně sedí. Nepřátelé pobrali snad ještě více inteligence, což už zavání špičkou v žánru, takže se skvěle skrývají za překážkami a vykukují jen za tím účelem, aby vám svými zbraněmi hezky zahýbali ukazatelem zdraví. A dělají to skvěle! Na rozdíl od původní hry, kdy jste občas mohli zapomenout, FEAR: Extraction Point že máte v kapse skvělý trumf – slow-motion, se zde bez něj nebudete mít šanci obejít. Jinak na nepřátelé v mnoha případech nevyzrajete nebo vám to bude trvat zatraceně dlouho. Se zrychlenými efekty si doopravdy užijete, jelikož záživnost soubojů má být mnohem intenzivnější. Poté, co se vám ve skladišti podaří vykydlit všechny řadové vojáky, tedy klony, přichází nečekaná a úlek vyvolávající akce – stěnou se probourává obří robot, aby jednu ze skvělých akcí ukončil ve velkém stylu. Boj s ním vyžaduje značnou dávku trpělivosti, skrývání, zapnuté zpomalené času a několik dobře mířených raket. Teprve pak si lze na chvíli oddechnout, než otevřete další dveře, za nimiž vás čeká další mini-příběh.

F.E.A.R. byl před rokem velice opěvován, ale spíše z důvodů sucha v akčních tocích, tudíž mu byla spousta nedomyšleností, občas nudné pasáže a nedomyšlený level-design odpuštěna. To však neznamená, že chtějí v TimeGate udělat ty samé chyby. Naopak, sami kriticky nahlíží na práci svých předchůdců a přesně ty body, jež pro nás s odstupem času představují slabiny, chtějí radikálně vylepšit a opepřit.FEAR: Extraction Point A jelikož už původní hra nás skvěle bavila, čekáme od Extraction Pointu hotovou esenci té nejryzejší hratelnosti bez hluchých míst. Prostě něco jako designérský svatý grál.

F.E.A.R. byl před rokem velice opěvován, ale spíše z důvodů sucha v akčních tocích, tudíž mu byla spousta nedomyšleností, občas nudné pasáže a nedomyšlený level-design odpuštěna.

Pojďme se podívat zpět na obsah prezentovaného dema: o několik potemnělých chodeb a jedno zjevení červené Almy dál, jsme narazili na jednu z nových zbraní datadisku. Byl to minigun a hned další místnost s mnoha prosklenými vitrínami byla hotovým výběhem pro tuto hodně drsnou zbraň. Nepřátelé sotva zareagovali a už byli mohutnou střelbou vyneseni do vzduchu. Skvělá podívaná, znovu hlavně ve slo-mo, kdy kolem vás levituje hned několik padajících mrtvol. Ve hře narazíte i na několik nepříliš obtížných puzzlů, jež by vás však svou nápaditostí mohly pobavit. Byli jsme seznámeni i s novým typem nepřátel, což jsou jakési stínové loutky ze stáje obskurností Almy. Mají podobný způsob boje jako neviditelní ninjové v původní hře, akorát nevydrží tolik, co oni, ovšem plně si to vynahrazují zvýšenou rychlostí a pro hráče opravdu problematickým detekováním. Hodně často se vámFEAR: Extraction Point tak přihodí, že budete střílet do prostoru, kde si myslíte, že se monstrum nachází a chvíli budete žít v domnění, že jste ho snad dostali, když v tom na vás zaútočí zezadu. Máte pravdu, úleku nezabráníte.

Grafické zpracování nedozná, krom implementace několika nových hi-tech technologií a efektů, výraznějších změn

Grafické zpracování nedozná, krom implementace několika nových hi-tech technologií a efektů, výraznějších změn, což ale vůbec nevadí, jelikož F.E.A.R. vypadá skvěle již dnes a vzhledem k pokročilejší době a stagnaci hardwarových nároků enginu, si ho vychutná mnohem více lidí v plné kráse. To se minulý rok podařilo jen těm největším šťastlivcům. Protože jsme si už u originálního titulu užili spoustu skvělé zábavy, těšíme se na přídavek moc a moc, ačkoliv nepřinese významnější obsahové změny. Zvýrazní však veškeré klady a zamete slabiny v podobě fádních prostředí (nově se podíváme třeba do kostela) a dalších menších minel, což nás opravňuje k domněnce, že těch šest až osm hodin, co s Extraction Point strávíme, rozhodně nebude marných. A o tom to je.

Index očekávání: 90%


Témata: Half-life, Raketa, Robot