Návrhář Warren Spector: O výdělky mi nejde, úspěch definuji jinak

  12:17aktualizováno  12:17
Patří mezi největší veterány herního průmyslu. Jmenuje se Warren Spector a jeho portfolio čítá práci na titulech jako Ultima, Wing Commander, System Shock, Thief nebo Deus Ex. Při vývoji her se však řídí odlišnými kritérii než řada dalších tvůrců.

Warren Spector | foto: Luigi Novi CC-BYCreative Commons

„Když pracujete na hře, musí za tím být záměr. Musíte mít důvod, proč pracujete právě na tom či onom projektu,“ prohlásil Spector na akci Sweden Game Conference.

Šéf vývoje by měl vědět, proč by se hráči o daný projekt měli zajímat. A proč by měl zajímat vývojáře. Jen pak lze podle Spectora definovat, co pro vás znamená úspěch.

„Někomu záleží na prodejích, příjmech a ziscích. Neříkejte to žádným vydavatelům, ale mně je to absolutně fuk,“ tvrdí Spector. Zásadní je prý definovat vlastní kritéria pro úspěch.

A ve Spectrově případě je cílem prodat o jeden kus více, než je třeba, aby investor zafinancoval i další hru. „Maximalizace zisků mi je naprosto ukradená,“ prohlásil Spector.

Pro někoho je prý zásadní pocit z dobře odvedené práce. Pro jiného je to o uspokojení ega, které si spojuje s oslavnými recenzemi a cizí chválou. Další tým si může cenit zábavnosti hry.

System Shock (reboot)
System Shock (reboot)
System Shock (reboot)

Warren Spector pracuje ve studiu Otherside Entertainment, kde vzniká i předělávka prvního System Shocku.

„Já si myslím, že zábava je bezcenné slovo. V mém studiu ho nesmí nikdo používat. Nic to neříká a při vývoji hry to nepomáhá,“ řekl Spector.

Spector si sám pro sebe definuje čtyři pilíře úspěchu. Prvním je možnost, aby hráč příběh sám vyprávět. Druhým je vývoj titulu, jaký ještě nikdo neudělal.

Třetím je možnost procházet hrou v kůži někoho odlišného. A mít tak možnost zažít něco nového. A posledním pilířem jsou méně zjevná témata, která hráče vedou k zamyšlení.

„Pokud jen kopírujete práci jiných lidí, proč se vůbec namáháte? Za prvé je to nuda pro vývojáře, za druhé jsou hry dostupné... Jak dlouho, čtyřicet let? Stále patříme mezi nová média. A pokud máte pocit, že jsme už všechno objevili, zamyslete se znovu.“

„Když se podíváte na dnešní velkorozpočtové hry, uvidíte spoustu projektů, co jsou si podobné jako vejce vejci. Spousta titulů působí jako staré hry s lepší grafikou,“ věří Spector.

Spectorovo vystoupení na Sweden Game Conference citoval server Games Industry.

Warren Spector v současné době vede vývoj hry System Shock 3 a pokračování titulu Ultima Underworld: The Stygian Abyss nazvané Underworld Ascendant.

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

Spanilá jízda pokračuje, Apex Legends už mají 25 milionů hráčů

Apex Legends

Bez jakékoliv reklamní kampaně se z herní novinky Apex Legends podařilo vykřesat hit, jehož popularita stoupá každým...

Autoři Dishonored a Prey hledají způsoby, jak lépe monetizovat své hry

Dishonored: Death of the Outsider

Studio Arkane se do historie zapsalo především díky svým skvělým příběhovým hrám pro jednoho hráče, ale do budoucna už...

Ubisoftu se daří, Far Cry vydělává víc než Assassin’s Creed

Far Cry 5

Vydavatelství Ubisoft sází především na obrovské do detailů propracované světy. Loni poměrně překvapivě přilákala více...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz