Rok 2003 by měl být na RPG hry a jejich deriváty přinejmenším stejně bohatý, jako rok minulý. Jestliže tedy v roce 2002 vyšel dlouho očekávaný třetí díl ságy The Elder Scrolls III: Morrowind od Bethesdy a Neverwinter Nights od BioWare, tak letos na nás v ranku 3D RPG čeká Gothic II a pro fandy klasických isometrických RPG zase Lionheart od Reflexive Entertainment a Black Isle. Kromě těchto potenciálních hitů bychom se však měli připravit na atak ze zálohy, který připravují RPG ze zemí bývalého východního bloku. Řeč je hlavně o hrách Spells of Gold, Golden Land,Grom, Borderzone a Sea Dogs II. Přesných informací o těchto hrách totiž není mnoho a tak se od nich můžeme dočkat příjemného překvapení. Opomenout však nesmíme ani sci-fi alternativu Diabla – Harbinger, který je ve vývoji také pěkných pár let a už v únoru se objeví na pultech obchodů. Už pouze z výpisu těchto několika titulů je jasné, že příznivci RPG se letos rozhodně nudit nebudou. A my jsme nejenom pro ně připravili malý přehled her, o které by se rozhodně měli zajímat.
|
Rusko je země neomezených možností, velké rozmanitosti a také rozdílů. Na jedné straně chudoba - na straně druhé boháči. Je to však také země, kde se v současné době vytváří skutečně velké množství přinejmenším zajímavých titulů. A jelikož si dnes povídáme pouze o RPG, je třeba zmínit také dílko od týmu Burut – Golden Land. Hra je situována do světa rozděleného do čtyř částí. První se nazývá Golden Land a žijí zde lidé bohatí, země je tu úrodná a všichni jsou šťastní a spokojení. Druhá část nese jméno Turbern a je obývána barbary a drsnými bojovnými kmeny horského typu. Třetí část je obývána pouze ženami – bojovnými Amazonkami a část čtvrtá – Marvia je zase plná pohádek, mýtů a bájných tvorů. Všechny části země a hlavně jejich obyvatelé vedle sebe spokojeně koexistovali po mnoho let. Nyní se však opět blíží čas příchodu strašlivé bytosti známé jako Drah-Shoo. A právě nyní do hry vstupuje hráč v roli hlavního hrdiny. Originalitou nás Golden Land rozhodně neomráčí, což platí nejenom pro příběh a pravidla herního světa. Nic nového nás totiž nečeká ani v případě zbraní, ras a NPC postav, které během hraní potkáme ani v případě tahových soubojů. Proč tedy věnovat této hře pozornost ? Několik důvodů by se přeci jenom našlo. Grafika nevypadá vůbec špatně, lokací je poměrně dost stejně jako NPC charakterů, autoři slibují dostatečné množství questů a zajímavý vývoj postavy. Vezmeme-li v úvahu jak jsou Rusové odjakživa nevyzpytatelní, musíme s hrou Golden Land počítat.
INFO: rozhovor - novinka - screenshoty #1 - screenshoty #2
|
Dalším důkazem aktivity ruských vývojářů je obchodní RPG Spells of Gold od týmu Jonquil Software. Ani v tomto případě nečeká hráče žádný šok z přehnané originality. V roli obchodníka se totiž ocitne v prostředí, kde vedle sebe žijí elfové, lidé, skřeti,nemrtví a jiné běžné rasy obývající každý druhý fantasy svět. Jak je výše zmíněno, hráč se stává cestujícím obchodníkem, který si na bídné živobytí vydělává nákupem a prodejem různého zboží. Cestování po bezejmenném světě mu do značné míry ulehčují magické portály, které jsou schopny přenést na velké vzdálenosti spolu s obchodníkem i nakoupené zboží. Aby se mu podobné trmácení vůbec vyplatilo a náš hrdina mohl nakupovat ve velkém, má k dispozici Magick Sack of Monroe – kouzelný pytel, jenž pojme téměř vše na co lze jenom pomyslet. Postava hrdiny je definována 6 vlastnostmi, které lze vylepšovat jak trvale, tak i dočasně, boje jsou akční realtimové, ale pokud nebudete chtít, vůbec se jich nemusíte účastnit. Přibližně v polovině minulého roku jsme měli k dispozici novinářskou verzi, která však příliš slibně nevypadala. Od té doby se bohužel mnoho nových zpráv neobjevilo. Nasvědčuje to snaze autorů o radikální vylepšení grafiky (původně bylo možné nastavit pouze rozlišení 800x600) a také herního systému. Jestli se jim to povede si však v tuto chvíli netroufám odhadnout.
INFO: PROFI preview novinka - screenshoty #1
|
Píše se rok 1942 a nacisté hledají Ztracené město, které je odjakživa považováno za místo, kde se nachází 12 mystických zbraní krále Arjuna. Každá z těchto ultimátních zbraní je schopna ničit země a národy. Náhoda tomu chtěla, že se plukovník Grom vykytoval na správném místě ve správný čas a plány nacistů se pokusí zhatit....
Grom je mix akční adventure a RPG od polského studia Rebelmind, které žánrové zařazení vystihuje doslova a do písmene. Mnoho problémů je totiž třeba řešit používáním předmětů a konverzací s ostatními postavami. RPG prvky se projevují v postupném zlepšování základních statistik a to za body získané v realtime bojích, na kterých hra však nestojí. A přestože je jich tam opravdu požehnaně, nikdy není míra jejich obtížnosti na takové úrovni, aby zabránila vychutnání příběhu a sarkastického humoru. Ač se to nezdá, tahle hra by opravdu mohla být příjemným zpestřením od všech těch vážných RPG titulů, které nás tento rok čekají. Hra již vyšla v mateřském jazyce vývojářů, tedy v polštině a anglická verze se na trhu objeví již 7. února. A věřte, že tento titul vás ještě příjemně překvapí – ledacos napoví i hratelná demoverze.
INFO: novinka #1 - novinka #2 - screenshoty #1 - trailer - demoverze
|
Je až s podivem, že komerční úspěch Diabla nepřilákal stovky následovníků připravených produkovat velké množství více, či méně povedených klonů. Asi to bude náročností vývoje podobné hry. Několik nadějných titulů se sice objevilo, ale příliš neuspěly (NOX, Prince of Qin). Změnit tuto smutnou skutečnost se již brzy pokusí společnost Silverback se svým akčním RPG Harbinger, které se na rozdíl od fantasy Diabla odehrává ve sci-fi budoucnosti. A budoucnost to není příliš růžová. Harbinger je totiž otrokářská loď, shromažďující bytosti z celé galaxie. Zdá se však, že situace by se mohla změnit za přispění jedné ze tří hratelných postav. První je člověk, jenž jako bývalý otrok dobře zná veškeré prostory na lodi, druhou postavou je robotický bojovník složený z mozku zabitého nepřítele a těla, které kdysi patřilo nemyslícímu stroji. Poslední postavou, za niž můžete hrát, je představitelka rasy zvané Culibine. Lidé ji Harbingeru nabídli jako výměnu za ušetření planety, ale poté, co se přesunula na palubu, byl celý svět zničen i se všemi jeho obyvateli. Přestože to na první pohled nevypadá slibují autoři nelineární a zajímavý příběh, čemu bychom rádi věřili, pořádná sci-fi sága tu již dlouho nebyla a některým jedincům citelně chybí. Od ostatních podobných her se kromě grafiky a herního prostředí bude Harbinger lišit - údajně - velmi propracovanou umělou inteligencí protivníků. Ti nebudou nikdy reagovat na různé podněty stejně – alespoň je to slíbeno. Budou se přirozeně pohybovat po trasách, jež rozhodně nejsou přednastavené. To znamená, že se nemůže stát, aby na určitém místě bylo protivníků hodně a jinde málo. Další přednost ani není třeba popisovat – je jí grafické zpracování, které je díky interně vyvinutému enginu, plné dynamických světelných zdrojů a nádherných efektů. Pokud se vám již zajídají všechny fantasy RPG a chybí vám pořádná sci-fi, je Harbinger vaší (prakticky jedinou) nadějí. Ostatně o kvalitách, či nekvalitách se budeme moci přesvědčit již brzy, hra totiž vychází na konci února.
INFO: novinka - screenshoty #1 - screenshoty #2
|
Nebýt několikerého odložení, mohlo být RPG Mistmare od francouzsko slovinské-společnosti Arxel Tribe zařazeno třeba mezi nejlepší RPG roku 2002 a nemuselo být pouze jedno z mnoha očekávaných roku 2003. Předpoklady na to jistě má. Ať již svým tajemným příběhem, či prostředím v němž se odehrává. Stydět se jistě nemusí ani za dosud předváděný vizuální výkon interně vyvíjeného enginu. Bohužel se však autorům samotným v době kdy měla hra původně vyjít něco nezdálo a vydání raději odložili až na jaro letošního roku. A čím více se blíží datum vydání této hry, tím více se těším. Významným náladotvorným elementem bude v Mistmare mlha, která pokryla značnou část Evropy a nyní skrývá mnohá tajemství a krvelačné příšery. Mlha taktéž zabránila rozvoji vědy, techniky a vlastně celé společnosti. Takže i přes fakt, že se píše rok 1996, se hráči budou cítit jako v raném středověku. Poměrně netradičním akčním hrdinou je tady mnich Isador, jenž zpočátku dostává banální úkol – najít a zatknou, či zabít, muže hledaného za vraždu. Jistě není třeba dodávat, jak dramaticky se později zápletka změní a co všechno nebohého Isadora potká. Ačkoli nebylo o Mistmare před Vánocemi příliš slyšet a nebyly uvolněny žádné nové informace, zůstává tento projekt jedním z nejočekávanějších RPG první poloviny roku.
INFO: novinka - screenshoty #1 - screenshoty #2 - trailer
|
Stoprocentně nejočekávanějším projektem je pro příznivce klasických izometrických RPG jistě Lionheart. A není se čemu divit. Ačkoli za jeho vývojem stojí hlavně dosud nepříliš úspěšná společnost Reflexive, vidí za Lionheartem většina hráčů především značku Black Isle. Pravdou však je, že Black Isle zde funguje pouze jako poradce a garant hratelnosti. Dalším lákadlem, kromě jména slavného vývojového týmu, je jistě bojový systém SPECIAL, použitý dříve v dnes již legendárním Falloutu. Spousta lidí (včetně nás) prostě nemůže odolat představě kombinace skvělých bojů z RPG Fallout v kombinaci s magií, kterou bude Lionheart doslova přecpaný. Ale pozor, právě zde se možná nachází Achillova pata. Souboje budou pravděpodobně mnohem akčnější než tomu bylo ve Falloutu. Raději se nechme překvapit - snad příjemně. Příběh je zasazen do alternativního středověku. Ve hře sice potkáme spoustu známých historických osobností a navštívíme turistům dobře známá místa, ovšem díky průniku magie do našeho světa bude vše tak trochu jiné. Magie se pro obyvatelstvo stala denním chlebem stejně tak jako hrůzné nestvůry, kterým je třeba se bránit. Kromě Fallout – like vývoje postavy můžeme očekávat velké množství questů, jak hlavních, tak i vedlejších. Pokud se podíváme na screenshoty a hlavně krátké in-game video jistě se shodneme, že některé stavby a lokace vypadají opravdu nádherně-majestátně, ale některé také dosti podivně. Chválou bychom zatím měli šetřit při hodnocení postav a jejich animací. V tomto bodě totiž Lionheart silně připomíná pohyb postav v zastaralém enginu Infinity. Zkrátka, jedná se o příliš rozporuplný titul. Na jedné straně zajímavé prostředí a neomezené možnosti implementace magie do příběhu i soubojů. Ovšem na straně druhé podezřelá grafika, obrovský nevzhledný ovládací panel, nejasnosti okolo soubojové části a hlavně absence více pohyblivých ukázek. A to je vzhledem k brzkému datu vydání docela podezřelé. Nedovolím si nyní soudit jak Lionheart dopadne, a to i vzhledem k nepříjemné a rozhodně ne tvůrčí atmosféře, která několik posledních měsíců v Interplay - Black Isle – Reflexive Entertainment panuje, což na diskusním fóru přiznal sám Feargus Urquhart. Nezbývá než doufat v to dobré.
INFO: PROFI interview - novinka - screenshoty #1 - trailer
pokračování příště...