Středa 8. července 2020, svátek má Nora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. července 2020 Nora

Rozhovor o World of Tanks: tvrdili nám, že zkrachujeme

  7:17aktualizováno  7:17
Firma Wargaming dnes patří mezi přední vývojářská studia, ale ještě před pár lety ji znala jen hrstka nadšenců. Ostatně hráli jste někdy tituly DBA Online, Massive Assault nebo Order of War? Společnost nicméně letos slaví patnáct let a v rozhovoru pro Bonusweb.cz přiblížila své začátky i budoucí plány.

Ilustrační obrázek k titulu World of Tanks, jedné z nejpopulárnějších her současnosti.

Rozhovor proběhl na herním veletrhu E3 v Los Angeles, kde jsme hovořili s Arturem Protopopovem, který ve Wargamingu zastává pozici ředitele mezinárodního PR.

Nijak se netajíte tím, že jste s World of Tanks takový úspěch neočekávali. Co myslíte, že je jeho příčinou?
Řekl bych, že je za tím kombinace několika faktorů. Zaprvé je to obchodní model ke hraní zdarma, s nímž jsme odstranili bariéru mezi námi a hráči. Pro přístup do hry tak nemusíte zaplatit třeba tisícovku. Významné je i prostředí hry. Zkuste se zeptat pětiletého kluka, jestli je zajímavější Ferrari, nebo tank. Určitě zvolí tank. Roli tedy hrají dobré prostředí, obchodní model i propracované a zároveň jednoduše pochopitelné herní principy.

Jenže konkurence na poli titulů ke hraní zdarma je velká. Propagovali jste tedy hru výrazně, nebo vás lidé objevili sami a informace si pak předávali navzájem?
On-line hru pro masy nestačí jen vydat a ignorovat marketing. Ano, na propagaci, kampaních i positioningu usilovně pracujeme. Cílem je zajistit, aby do hry neustále přibývaly nové vlny hráčů. Děláme také hodně pro to, abychom do hry přilákali zpět ztracené uživatele. Jezdíme také na herní výstavy a snažíme se, aby se naše hráčská základna neustále rozrůstala. Ale zároveň je šeptanda v některých zemích tak silná, že reklamní kampaně musíme kvůli stabilitě serverů přerušovat. Stalo se to například v Rusku.

Některé z vámi zmiňovaných věcí jsou poměrně nákladné. Předpokládám tedy, že část z nich přišla až společně s úspěchem. Jak to bylo v začátcích?
Před pěti lety jsme na show, jako je E3, neměli peníze. Já jsem tehdy společně s několika dalšími lidmi jezdil po Evropě. Navštěvovali jsme novináře, kterým jsme hru ukazovali na noteboocích a vysvětlovali jsme jim, že by mohla být úspěšná. Některé lidi však bylo velmi těžké přesvědčit. A to nemluvím jen o ruském tisku. Všichni nám říkali něco ve smyslu: "Chlapi, během několika měsíců zkrachujete. Tenhle nápad nebude fungovat." Takže ano, začali jsme skromně a nyní se rozrůstáme.

Artur Protopopov, šéf mezinárodního PR ve společnosti Wargaming

Artur Protopopov, šéf mezinárodního PR ve společnosti Wargaming

Z oficiálního poslání společnosti je zjevné, že využíváte moderní manažerské praktiky. Jakou máte vizi pro následujících pět, či deset let?
To je velmi dobrá otázka, ale zároveň docela složitá. Z našich nejnovějších oznámení můžete vytušit, že se rozpínáme i na další platformy. Chápeme, že vývoj her jen pro PC nestačí. Momentálně tak pracujeme na World of Tanks pro Xbox 360 a mobilním titulu World of Tanks Blitz.

Akvizice

Společnost Gas Powered Games v roce 1998 založil herní návrhář Chris Taylor, který předtím vyvinul titul Total Annihilation.

Jeho nová společnost pak nabídla hry jako Dungeon Siege, Supereme Commander či Demigod.

Začátkem letošního roku se však potýkala s finančními obtížemi a Wargaming ji tehdy odkoupil.

Co se týče plánů na tři až pět let, tam těžko říci. V současné době se totiž soustředíme na tři veliké hry v on-line válečné sérii. A máme další studio, Gas Powered Games, vedené Chrisem Taylorem. To pracuje na neoznámené hře, která bude také velká a propracovaná.

Musíte tedy pochopit, že u on-line her po masy není možné titul jen vydat a zapomenout na něj. World of Tanks v Rusku vyšel před třemi lety a stále na něm pracuje okolo osmi set lidí. V nejbližších třech až pěti letech tak určitě budeme stále ještě vyvíjet World of Tanks, Warplanes a Warships. A budeme také pracovat na jedné, či dvou velkých hrách, které jsme ještě neoznámili.

A spojíte tuto trojici her v jednom světě?
To je dobrá otázka. Při rozhovoru ji ale položí každý novinář. V zásadě teď máme trojici samostatných titulů, které propojíme na komunitní úrovni. Hráči tak budou moci sdílet zkušenosti, kredity a podobně. Budeme mít jednotný prémiový účet. Pokud tedy zaplatíte deset dolarů ve World of Tanks, užijete si to i v dalších hrách. Tituly budou také propojené v rámci klanového válčení. Ale v současné době nepřemýšlíme o jejich propojení na jednom bojišti.

World of Warships

Titul World of Warships zatím vývojáři z Wargamingu předvádějí pouze za zavřenými dveřmi.

Četl jsem, že principy soubojů ve World of Warships jsou navíc poměrně odlišné.
Přesně, liší se i velikost map. Mapy pro tanky jsou velké takhle (rozmáchne se široce rukama), pro World of Warplanes takto (udělá menší gesto). Vyvážit je tedy bude veliká výzva. Takže kdo ví, jak se věci vyvinou v budoucnu. Momentálně jsou to tři samostatné hry propojené na komunitní a klanové úrovni.

Když plánujete novou hru, snažíte se pokračovat spíše v duchu World of Tanks, nebo více inovujete, ale přijímáte tak rizika s možným negativním dopadem na firmu?
Spojení těch tří her v jednom světě znamená, že musí zapadat ekonomicky, vyvážením i v oblasti herních mechanismů. S touhle trojicí her tedy využíváme stejné principy. Ale například u World of Tanks Blitz můžeme experimentovat. To je totiž jiná platforma, s jinými pravidly a jinou herní náplní.

A nebojíte se, že se bude hráčská základna překrývat?
Toho se nebojíme, nebráníme se tomu. Prémiový účet je propojený, pokud tedy zaplatíte jednou a hrajete všechny naše tituly, jsme rádi. Nejsme hamižní, nechceme od hráčů trojitou platbu za přístup do téhož světa. Více oceníme následnou šeptandu mezi přáteli. Spíše nežli sdírání hráčů je pro nás důležitý rozvoj komunity.

Jak byste definoval filosofii společnosti? Co je vaším firemním cílem?
Máme velmi standardizované a formalizované poslání. S láskou globálně nabízíme legendární on-line hry. Tak do budoucna definujeme naši strategickou vizi. Ale chápeme, že vývoj legendárních her pro nás znamená tvrdou práci. A s World of Tanks již lámeme rekordy, například v Guinessově knize.

World of Warplanes

Nabídku válečných titulů rozšiřuje i hra World of Warplanes, která je momentálně ve fázi betatestu.

Nejspíše nic nepovíte, ale zkusit to musím. Prozradíte něco o projektu bývalé společnosti Gas Powered Games, kterou jste v únoru odkoupili?Jasně, vyjde to příští týden (oba se smějeme). Musíte pochopit, že se k nám připojili teprve nedávno a pracují na prototypech. Mají několik možností, období i nápadů, ale je o tom příliš brzo mluvit.

A to je ten neohlášený projekt pro konzole, nebo ...
(přeruší mne) Jo, to jsou ti World of Tanks pro Xbox. S tím jsme vás škádlili.

Chtěl byste závěrem něco dodat?
Jen pošlu krátký vzkaz české komunitě. Od Wargamingu se může těšit na další a další vychytané věci. Chystáme také překvapení, které potěší výslovně české hráče.

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojář dal nenáviděnému sportovnímu týmu handicap, nikdo roky nic nepoznal

Vývojář Mark Turmell, autor klasické basketbalové videohry NBA Jam, se přiznal, že jakožto fanoušek týmu Detroit...

Modly hráčského světa: pět her, jejichž příběh vás dostane do kolen

Premium Her se skvostným příběhem je více než dost. Vybrali jsme pět kousků, za které si scenáristé zaslouží potlesk. Rozhodně...

RETRO: Jak se hrálo levně v době, kdy hry stály třetinu průměrné výplaty

Kdo si chtěl v devadesátých letech pořídit legální kopii videohry, musel sáhnout hluboko do peněženky. I ty nejlevnější...

Hlavního hrdinu v remaku Mafie bude opět dabovat Marek Vašut

Skvělá zpráva pro fanoušky české klasiky Mafia. Vedle již potvrzeného Petra Rychlého se dabingu chystaného remaku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podívejte se, na čem všem jde rozběhat legendární Doom

Od vydání Dooma uběhlo více než čtvrt století, přesto má tato legendární videohra stále aktivní komunitu fanoušků....

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červenci

V červenci se vydáme do feudálního Japonska, které čelí nájezdům Mongolů. S Mariem budeme zachraňovat princeznu Peach v...

Vývojář dal nenáviděnému sportovnímu týmu handicap, nikdo roky nic nepoznal

Vývojář Mark Turmell, autor klasické basketbalové videohry NBA Jam, se přiznal, že jakožto fanoušek týmu Detroit...

Generační vizitka Activisionu: Nástup a ztráta Destiny a tutovka Call of Duty

Pro herní vydavatelství Activision byla končící generace poněkud jednotvárná. Značka Call of Duty se firmě stabilně...

Budou nové Xboxy dva? Microsoft má možná v záloze levnější model

Jako eso v rukávě si možná Microsoft schovává druhou, levnější a méně výkonnou variantu své next-gen konzole Xbox....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...