Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vizitka: Firaxis Games, Hunt Valley, USA

  12:00aktualizováno  12:03
Naše reportáž z americké press-tour by nebyla kompletní bez podrobnějšího představení týmu Firaxis Games, který právě pracuje na třetím dílu Civilization a netradičním Sim Golfu – kombinaci budovatelské strategie a simulátoru živých Simsů. Co všechno se vlastně skrývá v nejvyšších patrech kancelářské budovy v Marylandu?

Zátiší s logem a květinou

V Hunt Valley, necelou hodinu cesty od Baltimore, největšího města v americkém státu Maryland, stojí obrovský šedý kancelářský komplex s nic neříkajícím názvem Executive Plaza III. Právě tam nás krátce po desáté ráno zavezla skupinka mikrobusů a právě tam měl být cíl našeho předlouhého putování za Civilization III. Zbývalo ještě vyjet jedním ze šesti rychlovýtahů až úplně nahoru do dvanáctého patra, kde nás již netrpělivě vyhlíželi lidé z recepce Firaxis Games. Po zkušenostech z návštěv jiných týmů nikoho nepřekvapilo, že si firma pronajala celé jedno křídlo budovy, včetně prostor o patro výše, kam už výtahy nejezdí (zato tam vede masivní dřevěné schodiště přímo z „herní“ místnosti v centru všeho dění). První kroky všech novinářů směřovaly právě o patro výše do prezentační místnosti s malou kuchyňkou, která byla doslova v obležení prázdných i plných průhledných kanystrů s pitnou vodou – doslova na každém kroku byla totiž mašinka na čepování chlazené vody, na které je valná většina osazenstva doslova závislá (naštěstí ne všichni, jak se dočtete dál). Místností číslo jedna však pro všechny byla kancelář hlavního „motoru“ Firaxis, Sida Meiera. Překvapivě nejde o žádné honosné Jeff Briggs v zasedačce sídlo hodné člověka jeho pověsti – zapadlé dveře dole u schodů s miniaturní jmenovkou „Sid“ je velmi snadné přehlédnout, ale to, co se nachází uvnitř, je nezapomenutelné. Sid Meier má k dispozici hned tři pracovní stoly (každý vybavený počítačem), které zjevně slouží různým účelům – u jednoho je pohodlné houpací křeslo s opěrkou na nohy (tam Sid relaxuje a sepisuje nové nápady), druhému dominují elektronické klávesy (každý má nějakého koníčka) a třetí má zas na stole neskutečný nepořádek (tam Sid pracuje). Ještě pár knihoven plných beletrie i literatury faktu a v místnosti není skoro k hnutí. Samotný Sid si však nestěžuje, jenom důrazně varuje každého před usednutím na křeslo: „Jakmile se v něm rozvalíte, do minuty usnete – je až moc pohodlné.“.

Přímo nad Sidem má svou kancelář šéf Firaxis, Jeff Briggs. Na rozdíl od Sidova „multipracovistě“ jde o relativně stroze, ale o to víc účelně a přehledně zařízenou místnost. Právě zde se Jeff rozpovídal o historii založení firmy: „Se Sidem jsme poměrně dlouho pracovali v Na střeše Microprose, kde se nám povedlo vytvořit tituly jako Civilization, Civilization II, Railroad Tycoon a Colonization. V roce 1996 jsme se však rozhodli, že založíme nový tým, Firaxis - název je spojením slov „fiery“ a „axis“ (zapálení pro věc a cílevědomý postup – volný překlad red.). Naší první hrou byl Sid Meier's Gettysburg vydaný pod hlavičkou Electronic Arts. Pak přišla veleúspěšná Alpha Centauri, ke které jsme v září 1999 udělali datadisk Alien Crossfire. Poslední hrou, kterou jsme dokončili, byl Sid Meier's Antietam – ten dostal v magazínu Computer Gaming World cenu za nejlepší válečnou strategii roku.“ Jeff si na nás na všechny přichystal ještě malé překvapení – zavedl celou výpravu i s pár lidmi z týmu k nouzovému schodišti a odemkl masivní železné dveře vedoucí na střechu. Právě tam totiž tráví spoustu času se svými oblíbenými kubánskými doutníky, které z pochopitelného důvodu nemůže kouřit uvnitř budovy (a kdo by se tahal oněch třináct pater dolů před vchod, když má pár kroků od kanceláře oázu klidu s fantastickým výhledem po okolí). Bylo však více než zřetelné, jak lidé, kteří předtím pracovali v Microprose, Nick ve své kanceláři občas s nostalgickým výrazem vyhledali na obzoru nenápadnou šedivou budovu, kde právě tahle firma dlouhá léta sídlila.

Asi nejsympatičtějším členem celého studia Firaxis je hlavní grafik Civilization III, Nick Rusko-Berger. Poprvé se s ním naše novinářská výprava setkala při transportu na společný oběd, kdy si jednotliví zaměstnanci „rozebrali“ vždy dva žurnalisty, aby je odvezli do nedaleké italské restaurace, oblíbené to „kantýny“ Firaxis. Spolu se švédským kolegou jsme nevěřícně zírali na stříbrný Passat, který působil mezi záplavou fordů, buicků, toyot či nissanů jako balzám na nervy nebohého Evropana. Ano, hádáte správně - Nickovo auto (to jsme ještě netušili, že na zadním sedadle většinou přepravuje velkého bílého pelichajícího psa). Po obědě při čekání na Sida nám Nick ve své kanceláři, polepené všemožnými obrazy, popsal běžnou rutinu grafiků strategických her: „Samotné kreslení postav či jednotek je relativně jednoduché, stejně jako výroba artworků. V současné době však řešíme některé poslední problémy s herním interfacem – správně Konzolový koutek osadit všechny ovládací prvky, z nichž se spousta generuje podle aktuální situace, dá docela zabrat.“ Vedle Nicka měli své místnosti animátoři – obrovská cedule „Nerušit, snažíme se pracovat“ však dokázala odradit každého nepovolaného návštěvníka. Je zajímavé, že prostory grafiků Firaxis jsou mnohem menší, než u většiny českých studií – s tím, co mají k dispozici lidé například v brněnském sídle Illusion Softworks, se americké kamrlíky srovnávat nedaly.

Zajímavé vybavení skýtá i ona zmiňovaná herní místnost dole u schodiště, kde sídlí šestice betatesterů. Kromě nezbytných počítačů tu je obrovské kanape a hlavně velkoplošná televize se zpětnou projekcí (úhlopříčka odhadem lehce pod dva metry) a dvojice konzolí – Dreamcast a PlayStation 2. Jak se nám testeři přiznali, neustálé hraní strategických her (dvanáct až šestnáct hodin denně – teď před dokončením dělá každý přesčas) je duševně neskutečně náročná činnost, a tak si občas potřebují „propláchnou mozek“ nějakou akční nebo závodní hrou. A skutečně – z ničeho nic se bez jediného slova zvedla dvojice Pyramida u Mika testerů, kteří až do teď sepisovali připomínky k chystanému SimGolfu (mimochodem – SimGolf vypadá opravdu skvěle, těšte se na preview), uvelebili se na gauč a dali se do hraní Gran Turismo 3. Vidět tyhle adrenalinové závody na dvoumetrové obrazovce je skutečně nepopsatelný zážitek. O kus dál bylo možné škvírou mezi dveřmi spatřit blikající světýlka – jakoby někdo chystal v půli srpna vánoční stromeček. Tahle tajemná záře se linula z kanceláře programátora Mike Breitkreutze, který právě přidával některé funkce k map editoru Civilization III a testoval, zda vytváří moře na březích správně orientované zátoky a malebné písečné pláže. Mikova kancelář však skrývala ještě jednu zajímavost – pyramidu složenou s plechovek od piva (pravda, tu a tam probleskávala červená barva populárního nealka). Na otázku, proč si zařídil kancelář zrovna tímto netradičním způsobem, odpověděl zcela nepochopitelně: „Abych se mohl lépe soustředit při práci – teď, když nám finišují dva projekty, toho máme docela hodně.“

Čas vyhrazený samotné obhlídce Firaxis Games se pomalu chýlil ke konci – PR manažerka Infogrames Lynn Daniel již začala svolávat jednotlivé novináře k počítačům, aby si pod dohledem členů týmu vyzkoušeli Civilization III, a tak nezbývalo než se rozloučit s Nickem i Mikem a pohroužit se opět do antického světa plného nepřátelských armád. Poznat ten (relativní) klid a velmi přátelskou, uvolněnou atmosféru, ve které Firaxis pracují, však rozhodně stálo za to...

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...