Mezi sedmi hrami, které jsme přinesli tento měsíc, byly některé opravdu povedené kousky. Ještě než se ale dostaneme k nim, řekněme si něco o novinkách z české freeherní scény. V Magazínu tentokrát vyšly hned dva rozhovory. A už první z nich si zaslouží obšírnější zmínku: Aleš Krátký alias Short z týmu Sgames v něm totiž prozradil detaily nejen o svém připravovaném Sub Hunteru 3D, ale i o nadějném projektu CZone. Ve druhém rozhovoru se pak představil TRION Team, který vytvořil v tomto týdnu recenzovanou akci Ponorka a pracuje na titulu Projekt 5410, jenž přineseme na PH po prvních 14 dní zcela exkluzivně.
Pochopitelně jsme nezapomněli ani na naše každý den aktualizované zpracovajství z české herní scény - PH žurnál. Tentokrát se objevily nové informace o strategii Stratos, oznámen byl připravovaný titul 2k-Softu Space X a závodní hra Crazy Drivers od Storm Teamu, primárně určena pro Becherovka Game, vyšla testovací verze SubQuest editoru ke známému českému freeware RPG, tým Amateur Games se přejmenoval na Riders of Apocalypse, byla možnost zeptat se na cokoliv Jiřího Matějky (autora Football Manageru) a objevily se nové informace o připravovaných fotbalových a hokejových manažerech.
Blasteroids - nebezpečná výprava
Myšlenkově a principově jednoduché hry bývají dosti oblíbeny a již v minulosti vzniklo několik perel, jejichž námět by se dal popsat jednou dvěma větami. Stejné je to i u nedělní hry Blasteriods. Máte-li tedy rádi vesmírné klasiky typu Asteroids nebo Space Invaders, zcela jistě se vám bude tato nenáročná gameska líbit. Vaším úkolem v ní bude zneškodňovat obrovské roje meteoritů a jiných kosmických těles. Grafické zpracování je na první pohled líbivé a různorodé, ale pokud u hry strávíte delší dobu, značně se okouká a začne trošičku nudit. Avšak to vůbec nevadí, neboť hra má opravdu výsostně dobrou hratelnost, takže o zábavu máte postaráno na dlouhou dobu. Navíc ke stažení přímo láká malá velikost hry - něco málo přes půl megabytu. Co více si přát?
Honzova dobrodružství: Epizoda 1
V poslední době jsme vám servírovali víceméně hry pocházející ze zahraničí a hovořící zejména angličtinou nebo němčinou, a pokud byste přeci jenom nevládli některým z těchto světových jazyků, hraní hry, která není v mateřštině, by pro vás mohlo znamenat velké utrpení. Zvláště když máte v oblibě adventury, kterých tu bylo v minulosti poměrně mnoho. Jste-li lační po nějaké hře spadající do tohoto žánru a která by s vámi komunikovala česky, nemusíte chodit daleko a stačí si stáhnout hru Honzova dobrodružství: Epizoda 1. Děj vám, ostatně jako vždy, nebudu příliš prozrazovat, neboť to už zčásti učinil kolega Tomus v recenzi. Po stránce obsahové a dějové je tato hra vcelku průměrným kouskem, kterých na internetu existují spousty. Ona by to byla docela slušná hra, ovšem jediný aspekt, v němž tato jinak příjemná adventurka pokulhává, je grafická stránka. Možná si řeknete, že není důležité, jak hra vypadá, ale jak se hraje, v tom bude souhlasit, nicméně pokud grafika vypadá tak, jakoby ji vytvořilo nějaké dítko v páté třídě základní školy, opravdu nevím, co si mám o takové hře myslet. Ale není to tak hrozné, aby se to nedalo překousnout. Stačí přivřít oči a oddat se bezstarostnému hraní.
Teletubbies: Mercy Killing - spásná očista
Máte-li mladšího sourozence nebo dokonce své vlastní dítě, jistě vám nebudou Teletubbies neznámí. Tento známý pořad britské televizní a rozhlasové stanice BBC se šíří do všech států jako mor a naši republiku také zasáhl. Ovšem tato hra není pro ty, co mají Teletubbies v lásce, jak by se mohlo zdát, je tomu právě naopak - lze ji doporučit tomu, komu tato infantilnost leze krkem a při spatření čtyř podivných postav v barevných kostýmech vydávajících nesrozumitelné zvuky má pocit, že se o něj pokouší srdeční infarkt. V této bezkonkurenčně nejúspěšnější hře minulého týdne si totiž můžete na celou čtveřici hrdinů zastřílet a pokusit se nahrát co nejvyšší skóre. Aby to bylo jednodušší, jsou tu tři zbraně - motorová pila, pistole a odstřelovací puška. Ale pozor, každou z nich lze použít podle toho, v jaké vzdálenosti se nachází objekt, který chcete "sejmout". Není to vůbec jednoduché a docela se při hře i zapotíte, protože zbraně musíte neustále přepínat, pokud chcete dosáhnout výraznějšího úspěchu. Lovu zdar!
Kobra - hladový dorůstající had
Had, Červi, Bibbles, to je jen pár názvů her, které mají v podstatě stejný princip, pouze každý z autorů jej prezentuje lehce odlišnější formou. Hada budou zcela jistě znát majitelé mobilních telefonů jedné nejmenované finské značky, kde si tato logická hříčka vydobyla neotřesitelnou pozici a stala se jakousi "firemní" hrou. Kobra je to samé v bleděmodrém. Rozdílů byste nenašli mnoho. Jistě uvítáte, že tento produkt pochází z české kuchyně a tudíž i ti nejzapřísáhlejší odpůrci světových jazyků se hrou nebudou mít problémy. Vaším úkolem je, ostatně jak již všichni asi tuší, ovládat hada - v tomto případě kobru - a spolu s ním požírat kořist. Ta je někdy statická a trvale leží na jednom místě, jindy se zase dá do pohybu a vy pak máte co dělat, abyste ji pozřeli a přitom nesežrali sami sebe. No to každopádně uvidíte, rozhodnete-li si hru stáhnout. Jste-li stále na vážkách, zkuste to, protože za pokud vážně nic nedáte a pokud se vám hra nebude líbit, můžete ji jednoduše ze svého pevného disku smazat.
TypingDead - upiště se k smrti
Jak jsem zmínil o pár odstavců výše, jednoduché hry bývají nejoblíbenější, neboť nikdo nemusí dlouze studovat ovládání, ale může se přímo vrhnout do víru dané hry a strávit s ní několik příjemných chvilek. Čtvrteční hra nazvaná TypingDead také spadá přesně do této kategorie a může ji hrát úplný herní analfabet. A dokonce se při ní i něco naučí! A už tento fakt hru předurčuje k tomu, že si ji musíte stáhnout ;-). Mám-li být konkrétnější, osvojíte si lepší psaní na klávesnici, neboť ve hře musíte opisovat různá slova, která se postupně objevují na obrazovce. To má za následek, že váš hrdina - člověk pronásledovaný podivným zmutovaným individuem - se dá do pohybu a o kousek unikne svému pronásledovateli. Je to tak prosté a výborně hratelné. Jedinou vadou na kráse je délka (v tomto případě spíše krátkost) hry, protože autor vytvořil pouze jediný level, odehrávající se cca. na pěti obrazovkách. Sice sliboval, že další se postupně objeví, ale jelikož od vzniku hry uplynuly nějaké dva roky, skutek nám prozatím utek.
Ponorka - likvidace třaskavin
Jste-li protřelí herní veteráni, princip této hry vám také nebude nijak neznámý. Ovládáte tu ponorku, která postupně sestupuje pod mořskou hladinu a vším úkolem je vypouštět torpéda a hlubinné miny, jimiž musíte likvidovat jakési barely s podivnou třaskavinou. Ovšem problém je v tom, že nemůžete určovat, kudy se má ponorka vydat, protože pluje v podstatě sama a vy jenom vyhodíte minu nebo vystřelíte torpédo. Mějte však na paměti, že to není bůhvíjak jednoduché, ale chce to mít dobrý odhad a vše si předem natrénovat, neboť záhy poznáte, že to přijde vhod. Prvních pár úrovní se ještě dá zvládnout levou zadní, ale postupem času začne gradovat obtížnost a to už je pak o něčem jiném, protože o vašem životě (nebo smrti) rozhodují sekundy a jedna špatně hozená mina může předznamenat vaši zkázu. Příjemným zpestřením jsou i různé bonusy nebo minusy, které, když seberete, podepíšou se nějakém způsobem na vašem hraní (třeba takový restart levelu nebo náhlá smrt není nic příjemného). Co dodat? Ponorka je pěknou českou hrou s dobrým zpracováním, ucházející hratelností a malou velikostí.
The Uncertainty Machine - ve stylu P. K. Dicka
Freewarové adventury byly na PH dlouho zanedbávány. Už několik měsíců se to snažíme napravit - a s The Uncertainty Machine by se to mohlo snadno povést. Jedná se totiž o jednu z mála opravdu povedených vážných adventur, které nejsou parodií na Monkey Island a nehrají si na křečovitě vtipný příběh o dopravních policistech a podobných typech. The Uncertainty Machine je promyšlená sci-fi se světem ve stylu Philippa K. Dicka, která má myšlenku, spád, je napínavá a její dohrání zabere několik hodin. Technické zpracování, pravda, nepatří k úplné špičce, ale přesto se jedná o kousek, který stojí za zahrání - už jen proto, že po jeho dokončení nezůstane jen prázdný pocit, ale řada otázek vědeckého, ale i etického rázu, které vyplývají z různých konců. Vřele doporučujeme, přestože čtenosti Teletubbies The Uncertainty Machine zdaleka nedosáhne, ti vybíravější čtenáři, kteří zvolí právě ji, neprohloupí...