Sony: Xboxu 360 šlapeme na paty

aktualizováno 
PlayStation 3 má již brzy v prodejnosti předběhnout konkurenci. Finanční výsledky ale stagnují.

PlayStation 3

Ač to v současnosti už tak nemusí vypadat, válka mezi konzolovými formáty zuří nadále s neztenčenou intenzitou. S nejnovějším útokem v médiích přišla firma Sony, která prohlásila, že již brzy v prodejnosti předběhne konkurenční Xbox 360 od Microsoftu. Ekonomické výsledky ale stagnují.

Peter DillePeter Dille, viceprezident pro marketing a šéf divize PlayStation Network, se v aktuálním rozhovoru pro IGN zmínil, že již nyní PlayStation 3 dýchá na záda Xboxu 360.Zatím sice PS3 s 31 miliony celosvětově prodanými kusy za X360 (39 milionů kusů) stále zaostává, ale nakonec podle Dilleho PS3 v této prodejní válce zvítězí.

A nemá to být pouze proto, že Sony již dlouho hlásí, že u PlayStation 3 počítá s desetiletou délkou aktivního života. "Podívejte se, kde jsme dnes my a kde jsou oni (Microsoft s X360), i když měli možnost utéct nám, jak daleko chtěli," upozorňuje Dille na skutečnost, že Xbox 360 se začal prodávat zhruba o rok dříve než PlayStation 3 (v Evropě dokonce skoro o rok a půl).

Dohnat a předehnat přímou konkurenci tak má být pro Sony otázkou zcela jistě kratší doby než oněch výhledových 10 let. "Dýcháme jim na záda a oni nás vidí ve zpětném zrcátku. A nebude to trvat dlouho a budeme před nimi," uzavírá Dille s neskrývanou jistotou.

Svou spokojenost podporuje především na příkladech již existujících služeb či funkcí, jako je například sociální síť PlayStation Home, s níž jsou v Sony velmi spokojeni. Zvláště tedy poté, co loni v prosinci zaznamenali rekordní návštěvnost, respektive "provoz".

PlayStation NetworkSvůj podíl na dosavadních výsledcích PlayStation 3 jistě nese i skutečnost, že soňácká online služba PlayStation Network je k dispozici zdarma, zatímco u konkurence je potřeba za plné využívání Xbox Live platit pravidelné poplatky. Sony sice aktuálně zvažuje, zda v budoucnosti PSN rovněž nezpoplatní, ale bylo by otázkou, co navíc by uživatel za své peníze dostal. V současnosti se mluví hlavně o možnosti, že by vše zůstalo při starém, ale platící uživatelé by navíc získali nějaké výhody či bonusy.

Rozhodující bitvu v tomto prodejním závodě může přinést už tento rok. Sony i Microsoft totiž hodlají uvést na trh nové systémy ovládání her, v obou případech s využitím snímání pohybů hráčů. Microsoft uvede do prodeje Natal, což je v principu kamera, která umí snímat a vyhodnocovat pohyby ve 3D prostoru. Naproti tomu Sony chce zaujmout s "magickou hůlkou", tedy ovladačem s pohybovými senzory, zatím nazývaným Arc.

Jistou ironií pak je, že ten třetí vzadu, Nintendo, postavil filosofii své aktuální konzole Wii na pohybovém ovládání od samého začátku a má ze všech tří držitelů formátů nejvyšší prodejnost i zisky. Tahanice mezi Sony a Microsoftem se tak Nintenda vůbec netýkají.

PlayStation 3V této souvislosti pak ale zůstává otázkou, jakou cenu je Sony za své potenciální vítězství zaplatit. Obrat divize Networked Products and Services, kam například společně s notebooky Vaio spadá i hardware PlayStation 3, sice ve třetím čtvrtletí loňského roku vykázala meziročně lepší obrat, ale zisk víceméně stagnuje.

Dáno je to mimo jiné i tím, že zatímco jeden z produktů z rodiny PlayStation si vede čím dál lépe, další se prodávají hůře. Konkrétně se tedy PlayStationu 3 za poslední kvartál loňského roku prodalo celosvětově 6,5 milionu kusů, zatímco ve stejném období roku 2008 se prodalo pouze 4,5 milionu kusů.

Naproti tomu prodeje staré verze PlayStationu 2 poklesy z 2,5 milionu na 2,1 milionu. Na druhou stranu, to jsou u tohoto "výběhového" modelu stále úctyhodná čísla, nehledě na to, že zrovna v tomto případě se s postupným útlumem prodejů počítá.

Mnohem víc ale Sony musí vadit pokles prodejnosti jejich handheldu PlayStation Portable. Ten je sice oproti konkurenčnímu DS od Nintenda mnohem výkonnější a mnohem lépe vybavený, přesto ale jeho prodeje meziročně výrazně poklesly z 5,1 milionu kusů na 4,2 milionu. A zjevně nepomáhá ani skutečnost, že se průběžně pro PSP stále objevují nové funkce i příslušenství, jako například malá kamerka nebo GPS navigace.

 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

Nejočekávanější akční hry roku 2019

Rage 2

Akční hry jsou již tradičně tím nejvíce zastoupeným žánrem, a proto nám ani letos na výpis těch nejzajímavějších...

Nejočekávanější adventury roku 2019

Milovníci těžkých hádanek a napínavých příběhů si na své přijdou i v roce 2019....

Milovníci těžkých hádanek a napínavých příběhů si na své přijdou i v roce 2019. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz