HW minutky – NVIDIA: plány a touhy

  • 7
Kdy budou nové oficiální referenční ovladače Detonator? Jak se liší grafika Xboxu od GeForce3? Implementuje NVIDIA do svých budoucích produktů dlaždicový rendering? Čtěte a uvidíte. || Vybavit počítač novým 256MB paměťovým modulem SDRAM nemusí být vždy možné – záleží na typu.
Máte motherboard se starším čipsetem? Pozor na 256MB moduly SDRAM PC133!
Ceny pamětí jsou na velmi nízké úrovni a jak dosvědčila naše anketa, 256 MB v hráčském počítači již není žádnou raritou. V této souvislosti je vhodné upozornit na nebezpečí číhající na majitele základních desek se staršími čipsety – u čipsetů VIA se tím míní Apollo Pro133 a všechny starší, u Intelu je to BX, LX, EX a i810 – kteří plánují koupi 256MB modulu SDRAM PC133. V takovýchto základních deskách totiž nefungují 256MB moduly vyrobené z 256megabitových paměťových čipů; pokud se jedná o paměť bez podpory ECC, je jich na modulu osm, v opačném případě devět.

Výše uvedeného problému se nemusejí obávat majitelé těch motherboardů, které mají na palubě čipset VIA od Apollo Pro133A výše, jakýkoli čipset od firem AMD, SIS a ALI.nebo intelovská řešení 810E, 810E2 nebo cokoli z rodiny 815. Nejjistější samozřejmě je si prostudovat pečlivě manuál k dané základní desce, kde jsou informace o podporovaných paměťových modulech uvedeny, nebo se přidržet modulů SDRAM se šestnácti 128megabitovými čipy, které fungují bez problémů i se staršími čipsety.

Zdroj: Xbit labs



NVIDIA – informace ze zákulisí
Viceprezident oddělení vývoje ve firmě NVIDIA prozradil na E3 některé zajímavosti, z nichž vyjímáme:

– Tento týden by měly být dány ke stažení nové referenční ovladače Detonator s číslem 12.xx, které budou oficiálně podporovat čip GeForce3.

– Příští produkt NVIDIE nebude pouze GeForce3 s vyšší frekvencí (jako tomu bylo s čipem GeForce2, z něhož vznikl GeForce2 Ultra), ale lze očekávat změnu jádra a nové vlastnosti.

– Pomocí chystaných ovladačů bude možné zapínat anizotropické filtrování;důvodem, proč tato vlastnost v dosavadních ovladačích nebyla, je problém s certifikačním procesem WHQL.

– Pro NVIDII v současné době pracuje 110 bývalých zaměstnanců 3dfx.

– Xbox se vyvíjel dva roky a způsobil technologické zpoždění v oblasti PC.

– NVIDIA momentálně neuvažuje o implementaci dlaždicové akcelerace (jako mají čipy Kyro), ale do budoucna tuto variantu nevylučuje.

– Firmy NVIDIA a Intel společně vyvinuly základní desku Xbox (co to asi je?).

– Xbox má stejnou množinu vlastností jako GeForce3, ale narozdíl od GF3 má dvě jednotky pro akceleraci operací T&L a jeho pracovní frekvence je vyšší.

– GeForce3 podporuje trojrozměrné textury a volumetrickou kompresi textur, kteréžto věci si od NVIDIE licencoval Microsoft.

– NVIDIA má pět vývojových týmů, které jsou v plné permanenci.

Zdroj: NVMax



Plány NVIDIE: science-fiction nebo reálná prognóza?
V Monte Carlu, kde se konal System Builders Summit, dal prezident a výkonný ředitel NVIDIE Jen-Hsun Huang zástupcům evropských počítačových firem nahlédnout do grafické budoucnosti, jak si jí představuje on a jeho společnost. A nebyla to budoucnost nijak blízká – spíše naopak.

Huang mluvil o čipu GeForce6, který by měl spatřit světlo světa v roce 2003, být vyroben ze 100 miliónů tranzistorů a běžet na frekvenci 500 MHz. Grafické karty s tímto čipem by měly dokázat akcelerovat obrazy skládající se z jednoho až pěti miliónů polygonů. V roce 2006 by se mělo objevit GeForce10 s 300 milióny tranzistory a frekvencí 750 MHz. Názvy GeForceX jsou samozřejmě pouze pracovní – do té doby může vyvstat marketingová potřeba pojmenovat čipy jinak.

Šéfa NVIDIE evidentně těší popularita jeho firmy mezi hráčkou komunitou a vášnivé debaty a spekulace o jejích produktech, které se objevují na Internetu. „Pro každého 18letého kluka jsme téměř hrdiny,“ řekl. Nicméně ambice NVIDIE rozhodně nekončí u počítačových her – podle Huanga bude 3D grafika jednou z nejdůležitějších uměleckých forem 21. století a čipy GeForce3 a příští poskytnou umělcům nekonečnou paletu možností.

Zdroj: The Register