E3 2018

E3 2018 | foto: Jan Srp: Bonusweb, Honza Srp,  Bonusweb.cz

Souboj herních svátků E3 a Gamescom. Který je lepší?

  • 4
Oba každoroční veletrhy počítačových her jsou za námi, a tak je ideální čas je zhodnotit. Má vůbec smysl jezdit na oba? A jaká je jejich budoucnost?

Výstavy E3 a Gamescom každoročně ohraničují tzv. letní sucho, kdy se videoherní průmysl kvůli velkým letním prázdninám na čas odmlčuje. Červnová E3 odehrávající se v Los Angeles toto období začíná, Gamescom v Kolíně nad Rýnem jej pak v druhé půli srpna neoficiálně končí. Letos jsem poprvé obě tyto akce navštívil ve stejném roce, a tak mi dovolte malé srovnání.

Krásné hostesky najdeme naštěstí na obou akcích.

Hlavní rozdíl je v tom, že E3 je zaměřena na lidi, které hry živí, zatímco Gamescom je určen pro širokou veřejnost. V posledních letech se však tento rozdíl částečně stírá. Vedle novinářů, obchodníků, vývojářů a distributorů se tak po E3 potuluje i řada obyčejných fanoušků, Gamescom má pak svojí nezanedbatelnou business zónu, kam běžní návštěvníci nemohou. Přesto je atmosféra obou akcí diametrálně odlišná.

Srovnání E3 a Gamescomu
E3Gamescom
Návštěvnost69 200370 000
Rozloha67 000 m²201 000 m² 
Počet vystavovatelů200+1037
Cena diváckého lístku na 3 dnycca 5500 Kčcca 2100 Kč

Musím přiznat, že se mi na Gamescomu líbí přece jen více. Sice je tam kvůli obrovskému množství lidí věčně přecpáno a doba čekání ve frontách na ty nejlákavější tituly se počítá na hodiny, ale to nadšení ve tvářích „obyčejných“ návštěvníků se nedá se znuděně povýšenou „odbornou veřejností“ vůbec srovnávat. Mezi pobíháním po schůzkách a posloucháním stále stejných PR žvástů je snadné zapomenout, že hry jsou více než jen byznys a práce.

Vstupenkou to pouze začíná, na obou herních akcích je snadné utratit spoustu peněz.

Ano, můžu kroutit hlavou nad tím, že někdo dobrovolně stráví půl dne ve frontách a ještě za to zaplatí nemalé peníze, ale většina přítomných fanoušků s tím prostě počítá. Nahodile vznikající sociální interakce během nekonečných čekání jsou pak pro mnohé ve výsledku zajímavější než těch pár minut u vytoužené hry.  Mimochodem internetem kolující historka o fanouškovi, který nemohl vydržet dlouhé čekání na Fortnite a vykálel se do papírového pytlíku, byla firmou Epic oficiálně popřena.

To v losangelském Convention Centru vás překvapí maximálně tak nemravné ceny občerstvení. Více než samotná E3 jsou totiž zajímavé tiskové konference těch největších firem, které se konají ještě před samotným zahájením veletrhu. Všechny ty „wow“ okamžiky se odehrávají na velikých pódiích a jsou pečlivě zrežírované, co se však týče samotných novinářských prezentací, není mezi výstavami prakticky žádný rozdíl.

Pokud trpíte agorafobií, Gamescomu se rozhodně vyhněte.

Drtivou většinu „velkých“ titulů jsem viděl už na E3, takže jsem na Gamescomu obcházel spíše ty menší. Konečně jsem si tak udělal čas na vydavatelství jako Focus nebo THQ, která vytvářejí skvělé hry, proti marketingové mašinérii gigantů jako Electronic Arts nebo Ubisoft však nemají šanci. Přitom hry jako A Plague Tale, Biomutant, Darksiders 3 anebo A Mutant Year Zero působí daleko zajímavěji než třeba přehypovaný Anthem.

Otázkou zůstává, jakou mají obě výstavy dlouhodobou budoucnost. Šíření informací je v dnešní době bleskové a skutečná fyzická přítomnost na místě v podstatě nepřináší žádnou pořádnou přidanou hodnotu. V době videokonferencí a streamování her už tak nutnost létat na druhou stranu Země působí lehce zastarale. Být skutečně „tam“ je stále ještě záležitostí prestiže, vzhledem k obrovským výdajům, které všechny zúčastněné podobné události stojí, to však nejspíše nebude trvat věčně.