Chcete-li číst tuto klasiku, musíte tentokrát sáhnout do vaší paměti pořádně hluboko... Bude totiž řeč o dobách osmibitů, konkrétně o stroji Sinclair ZX Spectrum nebo tehdy ještě tuzemském Didaktiku ze slovenské Skalice. Určitě si vzpomenete, že joystick byl tehdy vtipně rozdělen na "kempston", "sinclair" a "cursor". Technologické novinky jako MicroDrive nebo disketová jednotka D-40 či D-80 pro didaktiky, které se snažily nahradit magnetofonové kazety... No stálo to za to. Jen ti lepší měli vysněné Spectrum 128k s unikátním zvukovým čipem AY, který vydával úžasné tři kanály. Franta Fuka vytvářel jednu textovku za druhou a nikdo se na nikoho ani špatným okem nepodíval kvůli "pirátství", které jsme v té době neznali. První pokusy českých originálních her od firem Proxima či Ultrasoft již byly dávno zapomenuty, ale na klasiku Tetris 2 od Fuxoftu si jistě ještě dneska každý vzpomene. Stejně tak jako na geniální počiny dvojčat Oliverů, kteří programovali svá dílka pro firmu CodeMasters, jež ještě dnes působí jako úspěšná vývojářská společnost, a vydává hry pro PC nebo Sony PlayStation. Mezi jejich přední a nejznámější tituly se určitě řadí "dizzyovky" - jednoduché "adventury" s vajíčkem Dizzy. Není to obyčejné vejce, má oči, ústa, boxerské rukavice a zajímavé sportovní boty. Jeho láskou je "vajíčkyně" Daisy, další rodinu tvoří Dylan, Denzil nebo např. Grand Dizzy. V každém díle je nastíněna nějaká zápletka a Dizzy musí úkol vyřešit. Jeho ovládání bylo vcelku krkolomné, ale na druhou stranu geniální. Hry byly zpracovány ve 2D (jak jinak), kdy jste vše viděli z bočního profilu, šipkami vlevo a vpravo vajíčko chodilo vlevo a vpravo a šipkou nahoru skákalo. Toť bylo vše. Ještě nesmím zapomenout na mezerník (nebo jedno tlačítko joysticku :o), kterým jste se dostali do třímístného inventáře (pokud jste tedy chtěli nabrat další předmět, museli jste jeden odložit). Prvek arcade zajišťovaly mince, hvězdy nebo diamanty, které muselo vajíčko v jednotlivých dílech sbírat. Dizzy měl rovněž svojí "energii" podobně jako máte v dnešních 3D akcích procenta zdraví - když jste tedy omylem vešli do ohně, museli jste hned pryč, aby se vajíčko "neuvařilo". Nechyběly ani klasické 3 životy... Neexistovalo také ukládání pozic (kromě snapshotů na nejmodernějších Didakticích), o to větší to pak byla zábava. Pro mě osobně byl Dizzy velký sympaťák a když teď od někoho zaslechnu, že Final Fantasy bude asi nejdelší herní série, mávnu rukou - Dizzy měl osm oficiálních dílů, jeden polooficiální a dalších několik "neadventurních" her...
DIZZY. První díl, absolutní klasika. Grafika je svým zpracováním podobná české hře Edna, která chtěla Dizzyho tak trochu napodobit. Celý díl mi ale přišel jako větší zmatek s mnoha arkádovými prvky.
DIZZY 2: TREASURE ISLAND DIZZY. Další pokračování se svým zpracováním blížilo dalším částem, o nichž si něco povíme později. Příběh se odehrával na Ostrově pokladů a podívali jste se i pod mořskou hladinu. Myslím že se poprvé v této sérii objevují mince jako arkádový prvek (podobně jako se v ježku Sonicovi sbírají hvězdičky).
DIZZY 3: FANTASY WORLD DIZZY. Pro mě to byl průlom. Zmizelo přílišné rozvrstvení - vždy, když jste chtěli postoupit dál, museli jste nutně vyřešit zadaný problém. Někteří dnešní adventuristé určitě namítnou, že lineární příběhy už dneska "nejedou", ale tenkrát to byla ta pravá návnada, kterou pan Vajíčko přitahoval tisíce hráčů. V tomto díle jste se podívali do tajemného hradu, setkali jste se s rodinou a mohli jste skákat po obláčcích, což autoři výtečně zužitkovali v dalších pokračováních. Dizzy 3 rovněž nastolil grafický výraz po několik dalších pokračování.
DIZZY 3.5. Pro čtenáře jednoho anglického herního časopisu (tuším Sinclair User) byl na vánoce vložen tento bonusový díl (cover-MC :o), který byl sice velmi krátký, ale předcházel "čtyřku", do níž jste se z "tři-a-půlky" dostali. Možná se jedná o první demoverzi na světě...
DIZZY 4: MAGICLAND DIZZY. Jak jsem již řekl, Dizzy se do tohoto dílu "dostane" z "DIZZY 3.5" a ocitne se tak v magickém světě. Klasická zápletka - musí opět zachránit milovanou Daisy. Dostane se do studny, do lesa, ale i k tajemnému meči Excaliburu, který bude muset vytáhnout z kamene. Prostě další klasická dizzyovka, která svou zábavností opět nezklamala.
DIZZY 5: SPELLBOUND DIZZY. Trochu odlišné zpracování, více možností (např. trampolína) a další prvky (včely, důl atd.) vnesly do žánru opravdu spoustu změn. Tento díl již pro mě sice nebyl až tak zábavný (když jsem chtěl medvědovi nastražit lahvičku s medem, musel jsem toto opakovat několikrát za sebou). Nyní si vzpomínám, že důležitou roli hrál jakýsi malý tvor podobný myšce, nevím přesně jak se jmenoval, možná Pooky, ale to asi ne. Ten se objevil i v dalším pokračování... Dizzy 5 svým rozsahem překonával všechny své předchůdce (hlavně díky vysokému počtu obrazovek).
DIZZY 6: PRINCE OF THE YOLKFOLK. Tak toto pokračování jsem měl možnost spatřit i na PC, kde bylo více barevnější a hudebnější. Na černobílou klasiku ze Spectra ale nemělo... Zpracování bylo téměř stoprocentně stejné jako trojka nebo čtyřka, pětka pak byla, jak už jsem naznačil, trochu odlišná. Rovněž datum vydání byl tuším o rok dříve než pětka, ale mezi hráči se díly číslují takto. Příběh začíná Dizzyho zavřením ve světničce, ze které se hravě dostane. Potká i Trolla, který jej nechce pustit. Lvovi musí vytrhnout trn z tlapky a později se také prokope do jeskyně a loďkou přejede řeku, za níž jej čeká "Pooky" nebo jak se ta potvůrka jmenuje. Potká i prince a vše dobře dopadne. Myslím že je to jeden z nejkratších dílů, ale opět nezklamal svou hratelností.
DIZZY 7: CRYSTAL KINGDOM DIZZY. Dizzy z nové éry... Vyšel rovněž s velkým úspěchem na Amize a PC a byl vlastně posledním pokračováním ságy na Spectru. Sedmička měla opravdu největší rozsah (zvláště vesnice na stromech mě opravdu dostala) a skládala se ze čtyř částí (nemuseli jste tedy hrát celý příběh najednou, ale po každém "levelu" jste získali kód do další čtvrtiny, takže jste si aspoň mohli dát pauzu). V této době rovněž začaly vycházet "dizzyovky" s dalšími postavami - jednak to byl Seymour, jehož nejslavnější díl Seymour Goes to Hollywood mě opravdu pobavil. Několikadílný byl rovněž sloník C.J., ale to už nebylo ono. Pokus s dráčkem Puff Puffem rovněž neměl valnějšího úspěchu. Ale mluvím zde proto o tom, že C.J.e potká Dizzy právě v sedmém díle. Kromě složitějšího příběhu (to víte, rok 1991 :o) zde přibyly nové prvky jako třeba plavání ve vodě (na rozdíl od předchozích dílů, kdy se Dizzy většinou po nedostatku kyslíku ve vodě utopil), protože pan Vajíčko měl šnorchl! Ale jinak velmi dobré pokračování.
DIZZY 8: FANTASTIC DIZZY. Osmý díl už nevyšel pro ZX, ale pro PC a tuším i pro Amigu. Recenzi na něj najdete ve Score ze srpna 1994, kde obdržel 64 procent. Hru jsem nehrál, ale grafika vypadá opět pěkně a mnohem "barevněji" než na Spectru.
FAST FOOD DIZZY. První doplňková hra, která nebyla typickou adventurní dizzyovkou. Byla to tehdy variace na PacMana, kdy pan Vajíčko musel požírat poletující coly, pizzy, hamburgery atd. a vyhýbat se okolním potvorám pro ukončení levelu. Zábavnosti rovněž přidával prvek, že po třech úrovních jste mohli shlédnout "animovaný vtip".
DIZZY DOWN THE RAPIDS. Trochu nudný díl, kdy pan Vajíčko sjížděl řeku v sudu a vyhýbal se nástrahám. Nic moc...
BUBBLE DIZZY. O něco lepší, ale přesto nepříliš hratelný díl, kde se Dizzy musel dostávat z mořského dna na hladinu pomocí bublin kyslíku, které stoupaly vzhůru.
KWIK SNAX DIZZY. Další doplňková hra, která potvrzuje, že snad až na Fast Food jsou zábavné jen Dizzyho adventury.
DALŠÍ DÍLY... Nevím, jestli existovaly další dizzyovky, ale každopádně jsem zde uvedl vše, na co jsem si vzpomněl. Jak vidíte, Dizzy je klasika jak má být, při jejímž oprášení si vzpomenete na zlaté časy vašeho útlého věku, na éru osmibitů. Neuvěřitelná hratelnost a roztomilý koncept všech těchto her přinesl radost tisícům hráčů na světě. A kdo z vás Dizzyho v životě nehrál, není nic jednoduššího než zkusit hledat na internetu, kde bude určitě nějaký kus volně ke stažení, minimálně pro emulátor ZX Spectra... Vajíčkům zdar!