Mass Effect 2 (PC)

Mass Effect 2 (PC)

Další pokus ošulit hráče: přídavky zdarma

  • 135
Bioware mluví o boji s piráty, místo toho brání bazarovému prodeji svých her. A Mass Effect 2 je dávno na warezu.

Skoro jako špatný vtip vypadá odhalení nového nástroje Bioware v "boji proti softwarovému pirátství". Nejen, že se systém "bezplatných bonusů" pro platící hráče obrátí proti poctivým zákazníkům, ale už teď je jisté, že s piráty nemá co do činění. I když je těžké to pochopit, Mass Effect 2 pro PC i Xbox 360 je už týden hitem na stránkách nabízejících odkazy ke stažení nelegálního softwaru. A v každý okamžik se v uplynulém týdnu snažily Mass Effect 2 stáhnout desítky tisíc lidí. - číst recenzi Mass Effect II

Únik dlouho očekávané hry a její nelegální šíření ještě před tím, než se titul dostane do obchodní sítě, to je noční můra všech herních vydavatelů. Přesto se to stává poměrně často. Mezi hry, které tento problém postihl, patří Sims 3, Gears of War 2, Left 4 Dead 2, Crysis a nejnověji i Mass Effect.

V seznamu "postižených" záměrně chybí Forza 3 a Modern Warfare 2 pro Xbox 360. Obě hry totiž posloužily Microsoftu k zablokování Xbox Live účtů lidí, kteří hráli pirátské kopie těchto her. A i když to Microsoft oficiálně nepřiznal, je velice pravděpodobné, že minimálně Forzu 3 mezi piráty uvolnil někdo z vývojářů nebo z Microsoftu schválně ve verzi, která jednoznačně identifikovala pirátský software.

Proč vytahujeme takovou věc? Protože je dost dobře možné, že Bioware udělali něco podobného. Alespoň v případě Xbox verze. U PC varianty pak můžeme doufat, že pirátská verze obsahuje něco podobného, jako je pavoučí past v české hře Numen, kdy majitelé pirátské verze zůstanou při plnění jednoho úkolu v těle pavouka, místo aby se proměnili do lidské podoby. A dobře jim tak. Pokud se ale mýlíme, má Bioware problém. I když se Mass Effect bude prodávat velice dobře, je pravděpodobné, že dostupností hry na torrentech Bioware, respektive Electronic Arts, o nějaké ty potenciálně platící hráče přišli.

Na druhou stranu je únik skvělé hry mezi piráty jen trest za Cerberus Network, novou funkci pro Mass Effect 2, která má zajistit exkluzivní obsah pouze pro hráče, kteří si hru koupí za plnou cenu, nikoliv z druhé ruky. Celý systém funguje jednorázovou registrací, tedy zadáním jednorázového kódu, který je součástí každého prodejního balení hry.

Po registraci získají hráči přístup k síti Cerberus, která jim nabídne nejen aktuální informace o dění v herním světě, ale hlavně přístup k dalšímu bezplatnému obsahu, který na ně bude čekat hned při zahájení prodeje. Součástí tohoto prvního balíčku budou nové úkoly, které hráče odmění další postavou, kterou bude možné ovládat. Půjde o nájemného střelce Zaeeda. Nějakou dobu po zahájení prodeje pak Bioware uvolní další balíček, který přinese mimo jiné obrněné vznášedlo Hammerhead, speciální brnění a brokovnici M-22 Eviscerator Shotgun.

Celé to funguje v podstatě stejně jako jednorázové kódy pro získání brnění a golema Shalea, které jsou součástí maloobchodních balení hry. Rozdíl je pouze v tom, že každý prvek bonusového obsahu má vlastní papírovou kartičku s kódem, kdežto Mass Effect sází na jednorázovou registraci. A opravdu to není nic jiného než snaha i na osobních počítačích prosadit registrace a ověření pravosti hry prostřednictvím sériového čísla. Jediný rozdíl je v tom, že pokud nemáte připojenou klávesnici, bude se vám takový kód na joypadu zadávat hodně nepříjemně.

Největší opičárna je samozřejmě v tom, že přístup k Cerberus Network bude vázaný na konkrétního uživatele, respektive na jeho e-mail, takže při prodeji hry v bazaru nebo na aukci získá druhý majitel jen základní verzi hry a přístup k síti Cerberus si bude muset zaplatit zvlášť. A nebude to zrovna levné: celých 15 dolarů (285 korun). To je víc, než kolik stojí samotné přídavné balíčky pro Dragon Age od stejných autorů.

A s piráty to celé opravdu nemá co dělat, ti se totiž s největší pravděpodobností k "prémiovému" obsahu dostanou tak jako tak, stačí na to dostatečně šikovný programátor, který legálně získaná data promění v balíček, který se bude šířit po internetu. Jedinou výjimku by mohli tvořit nevinné oběti podvodníků, tedy lidé, kteří si koupí přes internet hru v dobré víře, že jde o originál, ale to je ještě méně pravděpodobné, než podobné šíření Windows.

I když si odmyslíme snahu znepříjemnit majitelům originálky prodej hry po jejím dohrání, není přístup Bioware respektive jejich vydavatele Electronic Arts úplně v pořádku. Snaha prodávat další obsah online je totiž nesmírně agresivní. Na DLC balíčky upozorňuje Dragon Age po každém spuštění, odkazuje na ně i při rozhovorech s postavami ve hře a reklamy samozřejmě nechybí ani na stránkách Bioware Social, které se snaží zkřížit Facebook s funkcemi známými třeba z EQ2players.com. A navíc zatím v balíčcích nenabízí ani tolik nových úkolů a příběhů, jako spíš speciální vybavení, které usnadňuje průchod původní hrou.

Samozřejmě, že vývoj her je byznys jako každý jiný, ale přístup Bioware/EA připomíná praktiky asijských provozovatelů "bezplatných" online her na hrdiny. Ti také hráčům neustále předhazují, že jejich herní zážitek není kompletní, protože si nenakoupili dostatek virtuálních předmětů. Ale ti alespoň nechtějí předem zaplatit patnáct stovek. Nezbývá než doufat, že se více her bude ve svém přístupu ke stahovatelnému obsahu podobat Batmanovi AA, který nabídl spoustu obsahu majitelům originálek zdarma, bez registrací a neustálého otravování.