Sobota 1. dubna 2023, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. dubna 2023 Hugo

ATI Radeon X800: část I

  12:00aktualizováno  12. května 11:20
Po NVIDII odhalila minulý týden světu svůj nový čip i firma ATI. Není to sice zdaleka tak revoluční záležitost jako u konkurence, ale méně je někdy více... Jen čas ukáže, kdo z našich dvou rivalů zvolil vhodnější strategii.

Odpověď z Kanady
Na konci minulého měsíce vytáhla NVIDIA na světlo nový trumf – kartu GeForce 6800 Ultra – o jejíchž parametrechvýkonu jsem vám ve zkratce poreferoval. Po mnoha měsících se jedná z dílny NVIDIE o produkt, který po všech stránkách jasně přeskočil stávající grafické karty a ukázal tak konkurenci záda. Můžeme se samozřejmě pohoršovat nad nezřízenými energetickými požadavky tohoto budulínka, nicméně výkonnostní skok a přehršel užitečných funkcí může potřebu vydatného „krmení“ do jisté míry ospravedlnit.

Firma ATI ovšem nespí a minulý týden přišla se svou odpovědí. Je jí karta Radeon X800 Pro, donedávna známá pouze pod svým kódovým názvem R420. Jak už jsme od ATI zvyklí, její výrobky vždy nastolují poněkud jinou cestu než konkurence (byť určitou souhru je nutné dodržet vždy) a ani její nová vlajková loď není v tomto výjimkou. Na úvod předešlu, že R420 je zajímavým a výkonným řešením, které si bezpochyby najde příznivce, a jehož design se může opět ukázat jako chytřejší než konkurenční, byť v něm firma ATI na některé funkce rezignovala.

R420

Subtilnější, ale silný
Jak si můžete všimnout na obrázku, elektrické orgie a la NVIDIA se u ATI jako obvykle nekonají – R420 si vystačí s jedním napájecím konektorem a spotřebu se ATI dokonce podařilo stlačit mírně pod úroveň Radeonu 9800XT. Po této příznivé zprávě se vrhněme na další parametry. Počtem 160 miliónů tranzistorů zůstala ATI hluboko pod GeForce 6800 Ultra (222 miliónů), zato frekvencemi jádra a paměti GDDR3 (500/1120 MHz) se vyšvihla do popředí. Paměťová sběrnice je stejně jako u konkurence 256bitová a stejný je i počet pixelových a vertexových potrubí (16x1, 6).

ATI zůstává za větrem
Jedním z rozdílů mezi R420 a NV40, o kterých se zřejmě bude nejvíce mluvit, je to, že čip od ATI podporuje pouze shaderový model 2.0+ (DirectX 9), zatímco NV40 umí 3.0 (DirectX 9.0c). Jinými slovy, čip NV40 provádí shaderové operace od začátku až do konce ve 32bitové přesnosti (pro níž je plně optimalizován), zatímco R420 zůstává u své dosavadní přesnosti o šířce 24 bitů, čímž nesplňuje požadavky SM 3.0. Co to znamená v praxi? Jedním z logických závěrů je, že NV40 bude v hrách využívajících SM 3.0 s velkou pravděpodobností rychlejší – nutno však poznamenat, že žádná taková hra zatím neexistuje.

NV40 je tedy spíše investicí do budoucnosti, pokud ovšem ta budoucnost (v podobě adekvátních her) přijde za rozumnou dobu. Firma ATI zatím nesází na nejnovější standardy, zato vylepšuje svůj hardware pro ty stávající; osobně si myslím, že se jí tento přístup vyplatí podobně jako tehdy, když nechala NVIDII vymáchat ústa v nedoladěném 0,13mikronovém výrobním procesu a v klidu zůstala u 0,15mikronového. Teprve dnes se totiž začínají skutečně množit hry využívající novinek DirectX 9, a i když nepodceňuji přesvědčovací sílu marketingových pracovníků NVIDIE, na obdobný nástup 9.0c si jistě pěkných pár měsíců počkáme. V této souvislosti je třeba zmínit, že čip R420 je schopen v hodinovém cyklu vykonat více pixel shaderových instrukcí typu 2.0 než NV40, což mu do současných her dává potenciální výhodu.

Prosadí se další kompresní algoritmus?
Přináší R420 oproti svým předchůdcům a konkurenci vůbec něco významného navíc? Za zmínku určitě stojí kompresní technologie 3Dc. V současných hrách získávají na popularitě takzvané normálové mapy – rozšíření bump map, které slouží k vytváření vizuálního dojmu nerovností na hladkých plochách. Možná si vzpomenete na konec zlaté éry firmy S3, kdy posledním z ní vypadnuvším klenotem byl algoritmus pro kompresi textur jménem S3TC. Tento algoritmus si později licencoval (nebo koupil?) Microsoft do svého aplikačního rozhraní DirectX, kde už je přirozeně nazýván DXTC. Firma ATI má se svým 3Dc, za nímž stojí také někteří z autorů S3TC, podobně ambiciózní záměry. 3Dc používá ztrátovou kompresi, přičemž podle údajů ATI lze bez velké újmy na kvalitě map dosáhnout kompresního poměru až 4:1.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad

Autor:
Témata: Microsoft
  • Nejčtenější

Hogwarts Legacy už nikdo nehraje, posmívají se aktivisté. Není ovšem za co

Ani měsíc po vydání Hogwarts Legacy se v harrypotterovské herní komunitě neuklidnily hlasy zesměšňující a bojkotující...

Sen pokračuje, okrajová hra dvou bratrů se stále prodává po statisících

Dwarf Fortress je na první pohled ošklivá a extrémně obtížná hra, přesto se prodává jako teplé rohlíky. Po šestnácti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozůstalí oběti swattingu hráčů Call of Duty dostanou milionové odškodnění

Pět let starý incident, během něhož byl policejní zásahovou jednotkou zastřelen neozbrojený otec dvou dětí, byl u...

Americká policie zatkla muže, který nabádal k vraždě šerifa. V Minecraftu

Policie v americkém New Jersey zatkla osmatřicetiletého muže kvůli online výhrůžkám na adresu floridského šerifa, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Milujete sci-fi a fantasy? Tyto chystané filmy a seriály byste neměli minout

Premium Byly doby, kdy se člověk bál přiznat, že má rád sci-fi nebo fantasy, protože se vám pak „běžná populace“ vyhýbala,...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Mohly změnit herní svět, ale propadly. Největší hardwarové kiksy dějin

Dějiny videoherního světa jsou plné slepých uliček, zpackaných pokusů a podivností, které hráči svými peněženkami...

Normalizace obezity, nebo tělesná pozitivita? Druid v Diablu 4 budí vášně

Otevřené beta připravované akční hry na hrdiny Diablo 4 je za námi. Zájemci mohli oproti té předchozí vyzkoušet všech...

Milujete sci-fi a fantasy? Tyto chystané filmy a seriály byste neměli minout

Premium Byly doby, kdy se člověk bál přiznat, že má rád sci-fi nebo fantasy, protože se vám pak „běžná populace“ vyhýbala,...

Osm nejočekávanějších her, které vycházejí v dubnu

V dubnu nás bude provázet Síla, pustíme se do extrémně brutálního masakrování zombíků a utkáme se s temnými silami...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...