Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. října 2021 Sabina

ATI Radeon X800: část I

  12:00aktualizováno  12. května 11:20
Po NVIDII odhalila minulý týden světu svůj nový čip i firma ATI. Není to sice zdaleka tak revoluční záležitost jako u konkurence, ale méně je někdy více... Jen čas ukáže, kdo z našich dvou rivalů zvolil vhodnější strategii.

Odpověď z Kanady
Na konci minulého měsíce vytáhla NVIDIA na světlo nový trumf – kartu GeForce 6800 Ultra – o jejíchž parametrechvýkonu jsem vám ve zkratce poreferoval. Po mnoha měsících se jedná z dílny NVIDIE o produkt, který po všech stránkách jasně přeskočil stávající grafické karty a ukázal tak konkurenci záda. Můžeme se samozřejmě pohoršovat nad nezřízenými energetickými požadavky tohoto budulínka, nicméně výkonnostní skok a přehršel užitečných funkcí může potřebu vydatného „krmení“ do jisté míry ospravedlnit.

Firma ATI ovšem nespí a minulý týden přišla se svou odpovědí. Je jí karta Radeon X800 Pro, donedávna známá pouze pod svým kódovým názvem R420. Jak už jsme od ATI zvyklí, její výrobky vždy nastolují poněkud jinou cestu než konkurence (byť určitou souhru je nutné dodržet vždy) a ani její nová vlajková loď není v tomto výjimkou. Na úvod předešlu, že R420 je zajímavým a výkonným řešením, které si bezpochyby najde příznivce, a jehož design se může opět ukázat jako chytřejší než konkurenční, byť v něm firma ATI na některé funkce rezignovala.

R420

Subtilnější, ale silný
Jak si můžete všimnout na obrázku, elektrické orgie a la NVIDIA se u ATI jako obvykle nekonají – R420 si vystačí s jedním napájecím konektorem a spotřebu se ATI dokonce podařilo stlačit mírně pod úroveň Radeonu 9800XT. Po této příznivé zprávě se vrhněme na další parametry. Počtem 160 miliónů tranzistorů zůstala ATI hluboko pod GeForce 6800 Ultra (222 miliónů), zato frekvencemi jádra a paměti GDDR3 (500/1120 MHz) se vyšvihla do popředí. Paměťová sběrnice je stejně jako u konkurence 256bitová a stejný je i počet pixelových a vertexových potrubí (16x1, 6).

ATI zůstává za větrem
Jedním z rozdílů mezi R420 a NV40, o kterých se zřejmě bude nejvíce mluvit, je to, že čip od ATI podporuje pouze shaderový model 2.0+ (DirectX 9), zatímco NV40 umí 3.0 (DirectX 9.0c). Jinými slovy, čip NV40 provádí shaderové operace od začátku až do konce ve 32bitové přesnosti (pro níž je plně optimalizován), zatímco R420 zůstává u své dosavadní přesnosti o šířce 24 bitů, čímž nesplňuje požadavky SM 3.0. Co to znamená v praxi? Jedním z logických závěrů je, že NV40 bude v hrách využívajících SM 3.0 s velkou pravděpodobností rychlejší – nutno však poznamenat, že žádná taková hra zatím neexistuje.

NV40 je tedy spíše investicí do budoucnosti, pokud ovšem ta budoucnost (v podobě adekvátních her) přijde za rozumnou dobu. Firma ATI zatím nesází na nejnovější standardy, zato vylepšuje svůj hardware pro ty stávající; osobně si myslím, že se jí tento přístup vyplatí podobně jako tehdy, když nechala NVIDII vymáchat ústa v nedoladěném 0,13mikronovém výrobním procesu a v klidu zůstala u 0,15mikronového. Teprve dnes se totiž začínají skutečně množit hry využívající novinek DirectX 9, a i když nepodceňuji přesvědčovací sílu marketingových pracovníků NVIDIE, na obdobný nástup 9.0c si jistě pěkných pár měsíců počkáme. V této souvislosti je třeba zmínit, že čip R420 je schopen v hodinovém cyklu vykonat více pixel shaderových instrukcí typu 2.0 než NV40, což mu do současných her dává potenciální výhodu.

Prosadí se další kompresní algoritmus?
Přináší R420 oproti svým předchůdcům a konkurenci vůbec něco významného navíc? Za zmínku určitě stojí kompresní technologie 3Dc. V současných hrách získávají na popularitě takzvané normálové mapy – rozšíření bump map, které slouží k vytváření vizuálního dojmu nerovností na hladkých plochách. Možná si vzpomenete na konec zlaté éry firmy S3, kdy posledním z ní vypadnuvším klenotem byl algoritmus pro kompresi textur jménem S3TC. Tento algoritmus si později licencoval (nebo koupil?) Microsoft do svého aplikačního rozhraní DirectX, kde už je přirozeně nazýván DXTC. Firma ATI má se svým 3Dc, za nímž stojí také někteří z autorů S3TC, podobně ambiciózní záměry. 3Dc používá ztrátovou kompresi, přičemž podle údajů ATI lze bez velké újmy na kvalitě map dosáhnout kompresního poměru až 4:1.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad

Autor:
Témata: Microsoft
  • Nejčtenější

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

Lednice Xbox se okamžitě vyprodala, naštvaní lidé zahájili review bombing

Začalo to jako vtip, kterého se Microsoft obratně chytil. Nyní je z malé ledničky Xbox, která vypadá jako vlajková loď...

RECENZE: NHL 22 je po dlouhé době hokej, který si zaslouží vaše peníze

Příchod nových konzolí konečně vlil dlouhodobě upadající hokejové sérii od Electronic Arts čerstvou krev do žil. Hra...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gang zlodějů kradl auta pomocí upraveného Game Boye

Britská policie zatkla tři zloděje aut, kteří během krátké doby odcizili pět vozů Mitsubishi Outlander v hodnotě více...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

RECENZE: Kdo jednou zkusí Switch OLED, už není cesty zpět

Nová verze Switche sice nenavyšuje výkon, přesto přináší novinky, díky kterým ho budete chtít. Zejména tedy za...

ANKETA: Co jste dělali v roce 1998, kdy vznikl Bonusweb?

V pondělí 5. října 1998 vznikl tehdy nejen herní server Bonusweb. Vzpomenete si, co jste v té době zažili a jaké hry...

Nintendo rozohnilo hráče přehnanou cenou za nové online členství

Po odhalení ceny nového rozšířeného online členství se na Nintendo svalila lavina kritiky. Ačkoliv jsou výhody vcelku...

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...