Sierra, tehdy vlastně ještě Sierra On-line, byla na přelomu 80. a 90. let minulého století modlou všech jen trochu adventure
pozitivních pařanů. Chrlila totiž jeden hit za druhým a na slavné série jako Quest for Glory, King's Quest či
Leisure Suit Larry ještě dnes velké množsví hráčů se slzou v oku vzpomíná. Autorem posledně jmenovaných dobrodružství
plešatého chlípníka ve volném bílém sáčku je právě Al Lowe, který se právem může honosit titulem prvního herního humoristy.
Pravdu o jeho životě, hrách a pochopitelně také o velikosti penisu majora Zemana se dozvíte v následujících odstavcích.
Narodil jsem se jako chudé černošské dítě…
…to je slavná věta, kterou Al začíná každý svůj životopis. Není to pravda, ale krásně to vystihuje charakter autora slavných,
lehce lechtivých adventur. Už jako dítě byl Al nepolepšitelný vtipálek a třídní kašpar, který se často dostával do průšvihů s
vtípky, které bavily jeho spolužáky, méně už ale učitele a zodpovědné osoby. "Dnes dostávám zaplaceno za to, co mě dřív
dostávalo do problémů," usmívá se z perspektivy několika desítek let Al Lowe.
Ač se to zdá vzhledem k jeho nevalné studentské pověsti takřka neuvěřitelné, stal se po vystudování vysoké školy Al Lowe učitelem. Celých patnáct let vyučoval hudbu a sám o tomto svém životním období říká: "Myslím, že to byla skvělá průprava na tvorbu počítačových her." K té se dostal v roce 1982, kdy si jeho dětských hříček, vystavovaných na Applefestu, povšiml Ken Williams a zakoupil na ně práva – rovnou spolu s autorem. V témže roce tedy Sierra vydává Alovy tituly Dragon's Keep, Bop-a-bet a Troll's Tale, zatímco se Al Lowe pouští do tvorby dětských her na základě nově zakoupené Disney licence.
V roce 1983 stihl Al Lowe udělat A Gelfling Adventure podle filmu Jima Hensona Dark Crystal, slovní procesor HomeWord Speller a databázový program HomeWord Filer, dětskou adventuru Winnie the Pooh in the Hundred-Acre Woods a ještě hudbu do dvou her Roberty Williams, King's Questu 2 a Mickey's Space Adventure.
Teprve o rok později dostal prostor k realizaci vlastního projektu - adventury The Black Cauldron. Ačkoli se opět jedná o filmovou hru, vaše možnosti odchýlit se od děje jsou značné (a navíc jste za ně odměňováni), trochu netradičně působí i nelineárnost hry (dospět můžete až k šesti různým koncům). The Black Cauldron byl poměrně úspěšný, a tak se Williamsovi neostýchali svěřit prověřenému programátorovi práce na kódu King's Questu 3. Ten vyšel v roce 1985. Rok 1986 přinesl další úspěch - Donald Duck's Playground byla v mnoha časopisech vyhlášena nejlepší edukativní hrou roku. Alovy ambice v té době ale začaly sahat o poznání výše. "Uvědomil jsem si, kolik dospělých lidí hraje hry, a rozhodl se něco udělat pro tuto cílovou skupinu."
Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards
"Larryho postavu inspiroval typ lidí, kterých jsem znal mnoho. Takoví ti chlápci, co se vrací z obchodní cesty a vypráví o
tom, kolik žen sbalili. Kdykoliv někoho takového uslyšíte, můžete si být jistí, že si ve skutečnosti vůbec nezasouložil, že
jen tak tlachá." Tak představuje svou nejslavnější postavu sám Al Lowe. Vraťme se ale ještě trochu v čase, do doby, kdy o
sérii lehce erotických her s Larrym v hlavní roli nemohlo být ani řeči...
V roce 1981 se programátor Chuck Benton začal zajímat o databázové programování na Apple II, ale nebyl si jist, zda je tento primitivní počítač schopen je zvládnout. Jako test jeho schopností proto vytvořil malou textovou adventurku. Chodila bezproblémově a lidem, kteří ji hráli, se líbila, takže se rozhodl zkontaktovat největšího publishera her na tento počítač. A tak se stalo, že Sierra vydala svou jedinou textovku - Softporn. Úspěch této lechtivé gamesky byl neuvěřitelný – v době, kdy se prodalo teprve 100.000 kusů Apple II, si hru legálně zakoupilo 25.000 uživatelů, tedy čtvrtina všech majitelů! "To je ještě o to úžasnější, že každý, koho jsem znal, měl pirátskou kopii," dodává ještě Al Lowe. Faktem je, že šlo s největší pravděpodobností o hru, kterou hrálo největší procento uživatelů systému, pro který byla vyrobena.
Možná vám teď vrtá hlavou otázka, proč se vlastně zabýváme hrou, na které Al Lowe neměl žádný podíl. Jaká je souvislost mezi Softpornem a sérií Leisure Suit Larry? "Na konci roku 1986 jsem dokončil program King's Questu 3 a bavil se s Kenem Williamsem o dalším projektu. Uvědomili jsme si, že na trhu nejsou žádné hry, které by byly přímo určeny dospělým, jen samé ohrané "zachraňte princeznu" a "zachraňte galaxii". Vzpomínali jsme na staré časy a Ken vytáhl Softporn. Co kdybys udělal moderní verzi s lepší hudbou, grafikou, vším? Navrhl mi…" Než se Al rozhodl, chtěl si Softporn znovu zahrát.
První ani žádné jiné dojmy nebyly ovšem nic moc: "Wow, ta hra byla úplně mimo. Jejím cílem bylo dostat během jedné noci v Las Vegas do postele tři ženy. Neměla žádného hlavního protagonistu, téměř žádný děj, nic moc texty. Kenovi jsem tak řekl: "Není prostě možné, abych tuhle hru převedl do nového kabátu, když mi nedovolíš si z ní dělat legraci. Je tak zastaralá, že je to skoro jako nosit volné sako [leisure suit]!" Všichni se smáli, ale po chvíli mě to trklo… hej, počkejte! To má něco do sebe – a tak se zrodil Leisure Suit Larry."
Tehdy ještě
neexistovaly žádné grafické nástroje pro PC, a tak si je Sierra musela vytvořit. Zároveň byl také nedostatek
kvalitních grafiků, takže byl Al Lowe štěstím bez sebe, když se mu podařilo, si na 4 týdny "vypůjčit" Marka Crowa, který se
jinak plně věnoval prvnímu Space Questu. Al sám zatím pracoval na herním designu. "Puzzly v Softpornu byly většinou skvělé, a tak jsem je ponechal, i když jsem vždycky litoval příkazu 'dej whisky ožralovi' za účelem získání dálkového
ovládání…"
Softporn neměl žádnou hlavní postavu. Al Lowe se oproti tomu snažil, aby se hráč s charakterem postaršího plešatého chlípníka co nejvíce sžil. Jak toho dosáhl? "Používal jsem typ hlášek 'you take the key' namísto 'Larry takes the key'. Zdá se, že to fungovalo, protože hráči pak přicházeli s dotazy 'jak vezmu klíč?' místo 'jak donutím Larryho, aby vzal klíč?'"
Al Lowe byl pořádně nervózní, jestli jeho první velký titul nebude hloupý a frustrující. Přemluvil tedy Kena Williamse k něčemu, co dnes bereme za naprostou samozřejmost, ale tehdy se to příliš nenosilo – betatestingu. Na hráčské fórum na CompuServe pak Ken poslal oznámení, že ti, kdo chtějí testovat zbrusu novou hru, mu mají poslat 100 slov dlouhou esej na téma Proč bych měl dostat kopii zdarma. Zájem byl velký a brzy měl Larry spoustu nadšených betatesterů. "Fungovalo to takhle: na disketě byl speciální kód, který hlídal 'you can´t do that there' chyby (ty vznikaly ve chvíli, kdy hráč napsal příkaz, kterému hra nerozuměla). Když tester na nějakou takovou narazil, odeslal mi kód číslo scény, napsaný příkaz a podrobné informace o postupu ve hře. Všechny tyhle soubory jsem zkompiloval, roztřídil scénu po scéně a dopsal stovky nových hlášek…"
Po třech měsících vývoje a dvou betatestingu Sierra hru v polovině roku 1987 vypustila – jen aby se dočkala nejhorších prodejních výsledků ve své už tehdy dlouhé historii. Ovšem neuvěřitelná čísla měla teprve přijít – co měsíc se totiž počet prodaných kopií zdvojnásobil a o Vánocích se Larry propracoval na přední místa žebříčku. Vzápětí byl vyhlášen nejlepší adventurou roku, takže si Al mohl oddychnout a pustit se do prací na dalších dílech.
Poté, co
udělal program Police Questu 1 a King's Questu 4 a hudbu pro Space Quest 2, vydal v roce
1988 Leisure Suit Larry 2 s podtitulkem Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places), o
rok později pak Leisure Suit Larry 3: Passionate Patti In Pursuit of the Pulsating Pectorals. Rok 1990 přinesl
Laffer Utilities, rok 1991 pak krom remaku jedničky v líbivé VGA grafice a s novým interface také Leisure Suit
Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work. Cože? Proč Larry 5? Kam se poděla čtyřka? Tak se
ptali hráči – a Al Lowe po letech předkládá tyto odpovědi…
Leisure Suit Larry 4 – chybějící diskety
Proč si žádný z nadšených hráčů první trilogie nemohl zahrát Larryho 4? Snědl diskety s hotovou hrou Alův oblíbený
pes? Jsou zamčené v armádních základnách v Novém Mexiku? Pohřbeny v Čejenských horách? Zakopány na zahradě hluboko pod zemí?
Al Lowe nabízí tyto odpovědi:
Jaká je pravda? Na čtvrtém díle Larryho se skutečně pracovalo, ale už samotný koncept byl natolik střelený, že hra ve své době, ba ani nikdy jindy, neměla šanci na dokončení. Proč? Poslechněte si Ala Lowa: "Po dokončení Larryho 3, který končí happy-endem, jsem se nechtěl pouštět do dalšího pokračování. Sedli jsme si s Kenem a přemýšleli co dál. A rozhodli jsme se objevit internetové hraní." Cílem bylo vytvořit Leisure Suit Larry 4 - první online multiplayerovou adventuru. Zatímco Al měl na starosti design a high-level programování, Jeff Stephenson měl vytvořit samotný systém a Matthew George low-level komunikační kód.
V lednu
1991 tato trojice začala pracovat. "Asi po měsící jsme zjistili, že jsme v průšvihu.
Rozhodl jsem se napsat několik deskových her jako test systému. Fungovalo to. Ale stále jsme byli daleko od toho, aby ve hře
chodily charaktery, komunikovaly a prováděly akce v herním světě… tak jsem přidělal backgammon. Pak šachy. Stále jsme neměli
systém, který by umožnil vše potřebné pro adventuru. Už mi docházely nápady i na minihříčky, a tak mě zachránil Ken, který
to, co jsme měli hotovo, vydal – takže vznikla TSN – The Sierra Network." Po šesti marných měsících konečně Al zjistil,
jak je situace beznadějná, a od projektu ustoupil. Ostatní zaměstnanci Sierry a pochopitelně též nadšení hráči volali po
čtvrtém dílu Larryho, a tak se Al rozhodl jim ho dát, ovšem v trochu jiném balení, než čekali – tak vznikl Leisure
Suit Larry 5: Passionate Patti Does A Little Undercover Work.
Leisure Suit Larry 5 – vášnivá Patti opět na scéně
Nabízí se pochopitelně otázka, proč se tedy Passionate Patti Does A Little Undercover Work nazývá Larry 5.
Neměla by to být spíše čtyřka? Al Lowe opět nabízí několik vysvětlení:
"Když
už jsem pokročil s designem nové hry, vrazil jsem jednoho dne do zaměstnankyně Sierry, kterou jsem dlouho
předtím neviděl. Její první otázka byla: 'Na čem teď děláš?' Larry 4?' A já odpověděl: 'Ne, asi Larry 5! Samozřejmě, že dělám
na Larrym 4…?' A vtom mi to došlo. Proč ne? Kdo říká, že pokračování musí jít po pořádku! Reakce lidí byly vždy: 'Larry 5? A
co se stalo s Larrym 4?' To bylo přesně to, co jsem chtěl. Mohl jsem novou hru začít kdekoliv. Byl to ujetý, pitomý, směšný
nápad – přesně v Larryho stylu. A vyřešil se tím problém, jak zaujmout lidi a nechat je přemýšlet nad tím, zda jim něco
neuniklo… A to je, dámy a pánové, pravda o tom, co se stalo s Larrym 4. Anebo ho možná vážně sežral můj pes…"
Po Larrym 5 v roce 1991 se Al vrhl na zbrusu nový projekt Freddy Pharkas (viz další odstavce), načež se
znovu vrátil ke svému oblíbenému hrdinovi. Rok 1994 tak přináší prvního Larryho, který byl vydán na CD (Leisure
Suit Larry 6: Shape Up or Slip Out!) v kompletně nové grafice a s novým interface, rok 1998 Leisure Suit Larry's
Casino (vůbec poslední Alovu hru) a přesně v polovině prodlevy mezi těmito tituly nejlepší Alovu hru vůbec - Leisure
Suit Larry 7: Love for Sail (všimněte si umného využití podobnosti slov sail – plavba a for sale – na prodej). Vtipný
podtitulek se nerodil lehce – ostatně posuďte sami z následujícího seznamu pracovních názvů:

Hurá na divoký západ!
Krom své slavné série Larry vytvořil v první polovině 90. let Al Lowe ještě dvě hry. Jedná se o rodinnou fantasy
adventuru Torin's Passage (1995) a především vynikající humornou westernovku Freddy Pharkas: The Frontier
Pharmacist. Proč zrovna apatykář? "Když jsem mluvil s Robertou Williams o tom, jaký druh westernu by mohl být vtipný,
chtěl jsem říct 'farmer' a zároveň se pokoušel o 'ranger'. Vyšel z toho patvar 'farmer-cist'. Pharmacist? A nakonec – proč
ne? A tak se zrodil Freddy Pharkas…" Ačkoli Freddy věhlasu Larryho nedosáhl, stal se i tak úspěšnou hrou. Stejně jako
Larry měl pomalý start, ale nakonec se ho prodalo více než 400.000 kusů.
Současnost
Momentálně si Al Lowe už několik let užívá zaslouženého důchodu, poté, co koncem devadesátých let vlastnické a jiné změny v
Sieře způsobily pád této velmoci a odchod některých klíčových pracovníků. Rád by se pustil do Larryho 8 nebo do pokračování
Freddyho Pharkase, ale situace tomu moc nenasvědčuje. Zatím si tedy užívá svého volna, tráví čas s rodinou (Al je už přes 30
let šťastně ženatý), poslouchá hudbu, čte, sleduje filmy a hraje si se svými osobními stránkami na adrese www.allowe.com, kde mimo jiné běží i zajímavá služba CyberJoke 3000, která vám každé ráno
pošle jeden vtip. Nejstarší herní vývojář má na lenošení plné právo. Svou práci v podobě šesti Larryů a mnoha dalších
zábavných adventur už odvedl více než dobře.
Zajímavé odkazy: osobní stránky Ala Lowa, diskografie Ala Lowa, možnost stažení her The Black Cauldron, Donald Duck´s Playground, Winnie the Pooh, Mickey´s Space Adventure, Troll´s Tale a dokonce i Softporn. Pokud vás zajímá více než série Larry hra Freddy Pharkas, doporučíme vám tuto stránku.