Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chrono Trigger

  12:00
V rámci našeho ""klasického"" ohlédnutí za videoherními tituly minulosti jsme se protentokráte zaměřili na klasické RPG z dílen mágů ze Squaresoftu, kteří před ""dávnými časy minulého tisíciletí"" přinesli na 16-ti bitovou konzoli SNES úchvatné dobrodružství, jež stojí za to dnes připomenout!

Chrono Trigger

Před nedávnem japonská firma Squaresoft - v rámci přibližování se Evropě - vydala pro platformu PS One PALovou verzi hry, jejíž vznik se datuje ještě do éry prastaré SNES. Jak správně tušíte, jednalo se o Final Fantasy VI. Viditelně byli tímto činem potěšeni mnozí evropští hráči, kteří si tak mohli vychutnat plody práce zkušených tvůrců, jimiž squaresofťáčtí vývojáři zaručeně byli, jsou a dá-li bůh, tak i budou. A jak jsem tak onehdy dokončoval recenzi na zmíněnou FFVI, vzpomněl jsem si shodou okolností na další z řady snesáckých her, stejně tematicky i žánrově laděnou, ze stejné dílny a přece tak jinou. Její název je uveden v titulku tohoto článku. Chrono Trigger. A o co že v něm vlastně tenkrát šlo?

V zásadě o zcela běžnou zápletku ve světě zejména japonských RPG. Lidstvo je opruzováno zlovolnou smečkou zlosynů, jejichž přičiněním se má vlády nad světem "zmocnit" Lavos - entita, která je snad tím nejhorším, co by je mohlo potkat. Nezbývá tedy, než vyrazit do boje a pokusit se tuto hrozbu odvrátit. Vyvoleným pro tento úkol se stává víceméně nezkušený chlapec jménem Crono (pochopitelně lze jeho jméno změnit). Nejen díky kouzelnému medailónku se mu podaří objevit tajemství cestování v čase, což se také stane jednou z podmínek pro zažehnání blížící se katastrofy.

Systém hry bude pro dnešního hráče RPG známým momentem, takže se nikdo nepodiví, že v podstatě jde o "vedení" herních postav po mapě světa, na níž se vyskytují různé lokace jako lesy, panská sídla, vesnice, hospody, přístavy a spousta dalších. Po příchodu do citovaných míst se aktivací příslušného tlačítka gamepadu "přepne" váš hrdina do detailní obrazovky dané lokace, přičemž zde se již může Chrono Trigger v poklidu věnovat potřebným činnostem, mezi něž patří nákup nebo prodej zbraní a jiných předmětů, rozhovory s místními obyvateli a také souboje s nepřátelskými kreaturami. Příjemnou změnou oproti náhodně se objevujícím monstrům (série FF) je skutečnost, že své potencionální nepřátele povětšinou vidíte a díky tomu se jim lze často i vyhnout.

Crono samosebou nemůže, jako člověk, existovat sám a tudíž se k němu - v rámci zachování stylu - časem přidají další postavy. Pár hodin po opuštění rodné vesničky už má s sebou řadu přátel, kteří mu zdatně pomohou při boji se zlem a někdy i dobrem.

Soubojový systém, včetně inventáře, je prakticky totožný s tím, který známe z tehdejších (a kupodivu i dnešních) RPGček, takže nepřekvapí skutečnost, že akční tým je tvořen vždy trojicí postav, jež lze později ve hře obměňovat podle momentálních potřeb a okolní situace. Standardní bojové vybavení se prezentuje v podobě chladných i střelných zbraní, přičemž každý člen party smí používat pouze svůj specifický druh (meč, pěsti, kuše, atd.). Poněkud volnější výběr je v oblasti brnění, které se občas dělí na pánské a dámské.

Prvotní pocit, že vlastně o nic nového (vztaženo k době vzniku Chrono Trigger) nejde, umocňuje i přítomnost klasických doplňkových předmětů, tzv. accessories. Ale přece jen zde něco nehraje, a tím je systém kouzel. Žádný totiž není. Namísto toho disponuje každá z postav 3 skupinami tzv. technických útoků, které sice někdy lze označit jako magické, jindy však se jedná naopak o ryze Chrono Trigger fyzické ataky. Do tří skupin se dělí proto, neboť je lze provádět jedincem, dvojicí anebo trojicí postav, přičemž aktivace můžete dosáhnout až při "ready" stavu všech zúčastněných. Už proto je vhodné investovat získané bonusy (kupříkladu speed tab pro zvýšení rychlosti) rovnoměrně a ne pouze do jediné postavy.

Pozitivní odlišnosti, uvedené v předchozích řádcích, ve mně zanechaly rozporuplné pocity. Na jedné straně radost nad inovací dnes již "ohraného" schématu FF a na straně druhé zklamání nad absencí jakéhokoliv pokračování, i když... Proč se Chrono Trigger nedočkal stejné frekvence dalších pokračování jako konkurenční Final Fantasy? Vždyť nehledě na krásně větvený a přitom snadno pochopitelný děj i boje v něm nejsou žádnou obyčejnou kolovou mlátičkou. Jde o velmi promyšlený systém, při němž je nutné myslet mnohdy strategicky a ne jen bezhlavě útočit. Monstra (a zejména pak bossové) jsou zpravidla vybaveni odolností vůči "magickým" či fyzickým útokům, takže jejich porážka spočívá v odhalení právě toho správného léku na jejich bolest. Malá ukázka. Máte před sebou bossáka, který je doslova nezničitelný - magie takřka neúčinkuje a stejné je to při použití zbraní. Co teď? Stačí do něj pustit pár tisíc voltů v podobě blesku a rázem je odolnost ta tam a můžete se do toho pořádně opřít. Několik úderů a nestvůra je poražena. I když zas tak jednoduché to být nemusí - seslání blesku ovládá pouze Crono a ten je v závěrečné fázi hry stručně řečeno neaktivní. Bitva se stejným monstrem je v této chvíli úděsným maratónem, neboť přes podstatné zvýšení úrovní postav mu tyto pramálo ublíží.

Chrono Trigger

Svět RPG však není jen pouhou bojovkou, takže pokud zrovna nesváděli souboje, ubírali se naši hrdinové světem plným hovoruchtivých lidiček a mohli tak snáze rozlousknout mnohé logické hádanky a tajemství, se kterými se cestou setkali. Přitažlivé toulky časem je zavedly do různých epoch, počínaje prehistorickou minulostí a konče přetechnizovanou, leč zničenou budoucností.

Co se grafického zpracování týče, nezadá si Chrono Trigger se svými souputníky a totéž platí o skvělé hudební kulise. Koneckonců vyšel v srpnu 1995 a tudíž se stal jednou z posledních "velkých" her, stvořených pro Super Nintendo Entertainment System. Je mi tak trochu líto, že o něm lze psát už jen v rubrice "klasika", v opačném případě bych totiž ještě více mohl rozvést příběh fantastického dobrodružství, který byl tady hráčům nabízen. Doba nás však tlačí kupředu a proti tomu nikdo nic nezmůže, ale slibuji vám, že se ke Chrono Triggeru ještě vrátím a to v připravovaném článku o pokračování po pěti letech, o před třemi roky vydané NTSC pařbě pro PSX s názvem Chrono Cross.

Autor:
  • Nejčtenější

Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku

Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...

10. října 2024 28

Nerozdýchali skvělá hodnocení novinky, na protest zfalšovali skóre recenzí

Remaku hry Silent Hill 2 věštila jistá skupina hráčů neúspěch. Těšili se na moment, až hra neobstojí ani u kritiků. Když však vyšly recenze, které hru vychválily jako jednu z předních her roku, tito...

9. října 2024 17

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....

7. října 2024  17:16 13

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 14

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zablokovali i platící zákazníky. Co to správce herního enginu popadlo?

Sociální sítě poslední zhruba týden řeší chování správce profilu herního enginu Godot, který začal ve velkém blokovat uživatele i vývojáře her. Ti se ohradili proti tomu, když správce označil engine...

4. října 2024 46

Bylina bude Diablo z prostředí slovanské mytologie

Žánr diablovek příští rok rozšíří i zajímavě vypadající Bylina. Ta klasické porcování davů nepřátel osvěží originálním zasazením, tvůrci se totiž inspirují ve slovanském folklóru.

11. října 2024  13:38 4

KVÍZ: Četli jste v devadesátkách herní časopisy? A pamatujete si z nich něco?

Herní časopisy pomáhaly v devadesátých letech zásadním způsobem formovat tuzemskou herní scénu. Vlastní jim byl neformální projev, společné nadšení pro věc a velmi specifický (dnes bychom řekli, že...

vydáno 11. října 2024

Disney Epic Mickey: Rebrushed

vydáno 10. října 2024  15:15,  aktualizováno  15:21

Disney Epic Mickey: Rebrushed

vydáno 10. října 2024  15:15

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...